Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Synrubbning på ett öga

Synrubbning på ett öga

Är det någon som haft nedsatt suddig syn på ett öga helt plötsligt,som varat i flera dagar? Varit hos ögonläkare men dom kan inte se något fel ännu,ska tillbaka om några veckor.
Orolig att det ska bli bestående fattar inte vad det kan vara.Någon som har varit med om något liknande?
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Karina, jag tycker verkligen inte du ska ge folk tillfälle att skrämma upp dig med teorier om tumörer och fågelinfluensor. Avvakta din ögonläkares svar och strunta i folks låtsasdiagnoser.
plocka ut linserna och stoppa in ett par nya?
Karina:
Jag vet inte omständigheterna kring hur du fick problem med ögat, så det är lite svårt att ge precisa råd.
Att vänta i flera veckor på uppföljning låter inte tillrådligt.
Jag tycker att du ska söka en neurolog, antingen privat om du kan få tid snabbt eller på en akutmottagning (finns bara på Huddinge sjukhus och Karolinska).
Suddighet på ett öga - om man inte ser något fel vid en ögonundersökning - kan ibland bero på en påverkan på blodcirkulationen till ögat och det har neurologerna bättre kläm på.

Annons
Karina Läkare och doktorer kan inte göra direkt undersöka.
men dem måste gå till labben och mäta ut värde
tåkigt för dig

mera fortare man lagar sin tv dem skickar in services
dem mäter värde och ändra och m.m tar en vecka.

säg till den läkare du är en TV du skall färdigt en en vecka.
Det är som Gösta säger.

De prov som är aktuella i ditt fall är:
1. Ögonbottenundersökning
2. Sockerprov (vid även lindrig diabetes uppkommer synrubbningar)
3. Tryckprov (man pressar ihop ögat lite för att upptäcka eventuella blödningar)
4. Blodtryck
5. Skiktröntgen - hjärnan (för att upptäcka ev. blödningar eller tromboser i hjärnan)


Läkaren kommer också fråga dig angående din alkoholkonsumtion, depressioner, eventuella migränattacker (det finns något som heter ögonmigrän som beter sig liknande det du beskriver!!) samt om du har lätt för att stressa upp dig.

Det är detta man vanligen början med. Hittar man inget så går man vidare (en komplett kemisk analys, allergitester, sökning efter andra associerade sjukdomar osv).


EZ
Ja, Karina, jag vet inte om du läser svaren på dina inlägg, det droppar ju in ett och annat.
Du har varit hos ögonläkare som naturligtvis gjort ögonbottenundersökning, tryckmätning etc och funnit normala fynd. Om du har en normal ögonundersökning med övergående eller kvarstående dimsyn så ska du inte acceptera att avvakta några veckor. Du ska söka en neurolog. Orsaken kan finnas i ögats blodcirkulation som hänger nära samman med hjärnans cirkulation, eller tex en inflammatorisk påverkan på synbanan.
Även om det gått över. Tveka inte, sök neurolog antingen privat om du kan få tid inom några dagar eller sök akut, vänta i värsta fall några timmar och få en bedömning.
Olika prover är nog bra men det viktiga är en bedömning av hur dina symtom började och utvecklades och hur omständigheterna ser ut i övrigt.
Det värsta man kan göra är att rådfråga någon såkallad "nätdoktor".
Dessa personer är oftast totalt misslyckade som läkare i verkligheten.
Många gånger så är det läkare som fått sparken. Ibland för sin inkompitens, ibland för grova tjänstefel.
Dessa personer vill oftast visa sin såkallade kompetens via nätet, där dom bland vanliga (Svenssons) kan råka framstå som någorlunda intelligenta.

Att över huvud taget lyssna på någon som inte ens är utbildad är totalt lönlöst. Sådana människor kan skrämma skiten ur någon med minsta ofarliga krämpa.

Lyssna "EJ" på privatpersoner. Lyssna "EJ" på netdoktor. Dessa är begge okunniga.

Lyssna på din läkaren istället. han/hon vet vad man har för krämpa.
Fajjer men hur vet man att ens läkare är kunnig? Finns ju flera som är fake där med.
Ställer man en fråga på ett forum är det självklart du får massa svar.
Jag vill även tillägna svensk vårdcentral ett stort tack som tog så väl hand om min pappa när han var sjuk, och klassade hans långt gångna lunginflammation som (förkylning)? utan att ens undersöka honom.
Tack vårdcentralen för er såkallade kompetens.
Det enda pappa behövde göra var att ligga inne på intensiven mellan liv och död i veckor tack vare er diagnos.
Ett verkligt stort tack till dåvarande Åleryds Vårdcentral här i Linköping.

Jag vill även tacka den läkare som opererade mig för nageltrång år 03, som inte visste hur hon skulle sköta snitten eller sy, och då (sjukskötersakan)? fick överta operationen rent handgripligen??

Jag är verkligen stolt över svensk vårdcentral.. :D
Rob: Du har rätt. Det finns läkare som är okunniga. Det har jag själv erfarenhet av.
Men läkare som ens får tanken att ställa en diagnos på någon nätsajt är automatiskt okunniga. Så gör inte en riktig läkare.
En riktig kunnig läkare avråder ifrån att besöka en simpel "netdoktor-sida" på nätet, då en normal diagnos inte går att ställa denna väg via någon simpel beskrivning om hur en sjukdom fungerar.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem