Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Digitalbox

Digitalbox

Hej på er.

Jag behöver er hjälp en smula.

Har tagit mig igenom 3 st digitalboxar på 1 år nu, och är mycket missnöjd med samtliga. Helt enkelt för dålig bild för min smak. Man är ju van vid DVD Prog Scan, samt att det digitala ljudet nästan alltid har fördröjningar, vilket är mer än störande!

Så jag tänkte ge alla intresserade en möjlighet att svara på följande frågor, samt komplettera med egen erfarenhet.

1. Finns det digitalboxar med Progressiv Scan ?
2. Vilken box ger bäst bild ?
3. Vilken box skall man ha om man vill ha en bra digital utgång för ljudet, en som inte "släpar" efter.

Har testat Dilog 355T, Sagem ITD64 samt en skräp box från Thompson.

Än så länge så kan jag bara säga att det suger FETT!

Som bildvisare använder jag mig av en 42" Plasma från Samsung. 42S4S, som är ca 1 år gammal.... Som har den absolut bästa bild man kan önska sig om man kör DVD spelare på den, men som inte trivits med ovan nämnda boxar!!!!!

// M
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Dina frågor

Svar 1 rörelseartefakter tyvär finns inte såna
Svar 2 Beror på vilken tv du har och hur mycket styrka
två saker måste du undersöka först
Svar 3 inte alla kanaler som sänder AC3 än men det kommer
SVT 1 & 2 har AC3

Bästa du gör kör parabol Canal+.
Jag själv kör parabol canal+.

Boxer kan inte lita på än men dem kanske gör bättre en dag.

Jag jobbar via digital,
Vi har blivet lurade av boxer dem tror kan lösa problem
men Dilog 355T är ju den helt bästa
Hej igen.

Finns det fler som är bevandrade inom ämnet då Göstas svar ger mig fler frågor än svar....

// M
Nej, nu får du hålla till godo med Göstas svar.. ;)
Annons
Vilken ämne område genom digtalnätet du söker efter?
Gösta.....

Jag bad att få svar på 3 frågor om Marksänd digital Tv boxar.

Svar 1 rörelseartefakter tyvär finns inte såna ?

//
Vad menar du? Jag frågade om det fanns eller är på gång någon sorts box med progressive Scan, alltså en signal som skickas till TV´n som den är och inte "interlaced".
//

Svar 2 Beror på vilken tv du har och hur mycket styrka
två saker måste du undersöka först

// Jag frågade vilken box som ger bäst bild ? Och specificerade min TV modell, ändå frågar du vilken TV jag har, och hur mycket vadå ???? Styrka ?????? Kontrast är 2000:1 om det var det du menade ?
//

Svar 3 inte alla kanaler som sänder AC3 än men det kommer
SVT 1 & 2 har AC3

//Jag bad någon rekommendera en box som inte släpar efter med ljudet i förhållande till bilden när man använder sig av den digitala utgången för att koppla ihop boxen med Hemmabion? Vad svarar du på Gösta ? Vilka kanaler som sänder ut AC3 Ljud ?
//

Ärligt talat Gösta! Om du inte kan bidra på något sätt så tycker jag faktiskt att du skall hålla dig borta från ämnet!!!!! Och om du skall svara ändå, så MÅSTE du försöka att göra dig förstådd!

// M
Med rädsla för att få ett liknade svar som gösta
men jag chansar för jag vill ju bara hjälpa till
kolla
http://www.force.tv/page228.aspx

en av deras ska jag skaffa mig
Minion IT:

1. Nej

På punkt 2 och 3 så hade jag tänkt att svara Nokia Mediamaster, MEN, hur mycket jag än letade på deras svenska hemsida så fann jag inte dessa boxar längre. Jag testade och googla på detta, och fann länkar till svenska nokia.se som inte längre funkade.

Måhända att nokia ballat ur i Sverige när det gäller deras digital TV, trots deras kanonboxar?
Andy.

Intressant läsning, dom testen som var presenterade har jag inte läst, men dom säger inte mycket om synkningen och/eller kvaliteten på bilden som lämnas till TV. Mer en test i användarfunktion och kompabilitet.

Dessutom så förstod jag inte varför du tror att du skall få samma svar som Gösta, du har ju faktiskt bidragit till diskussionen, och gett mig information jag kunnat gå vidare med.... Lycka till med din Force!

Fajjer.

Nokia har lagt ner sin tillverkning av Digitalboxar vad jag vet? Har för mig att jag läste att dom sålt av den delen av sin verksamhet, vad dom heter idag vet jag dock inte........

//

det blir väl till att köpa in en "svindyr" scaler istället för att manipulera om bilden

// M

Förstår inte. Kan någon insatt förklara för mig.

När DVD´n lanserades till konsument, så fanns det som det gör idag på STB mottagre, endast Scart RGB utgångar, och en elektrisk digital ljudutgång.

Sedan så kom komponentvideo på DVD, gärna med prog scan...

Sedan kom DVI

Sedan så kom HDMI

Och nu är en DVD riktigt bra som bildvisare, och vi är nöjda!

Så lanseras Marksänd Digital TV!!!!!!!!

Men då är helt plötsligt tillbaka på noll igen ? ? ? ? ? ?

all den teknik som har stoppats in i DVD:erna är som bortspolad, och det enda som finns att tillgå är några krampaktiga boxar med endast SCART kontakter och AC3 via elektrisk koax koppling.

Jag börjar känna mig som en Ekonomisk mjölk-ko!

Både DVD och STB är bildvisare för TV tittande. Tekniken för att behandla bild är ju tämligen likartad.

Varför kan inte jag få ta del av den teknik som finns med en gång?

Sätt ett högre pris på skiten, jag bryr mig inte, bara jag får bra grejer direkt!!!!

Blir förbannad och frustrerad!

// M
Minion IT : besök priskjakt.nu
där har du forum mm och förhoppningsvis kunskap om detta område.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem