Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Digitalbox

Digitalbox

Hej på er.

Jag behöver er hjälp en smula.

Har tagit mig igenom 3 st digitalboxar på 1 år nu, och är mycket missnöjd med samtliga. Helt enkelt för dålig bild för min smak. Man är ju van vid DVD Prog Scan, samt att det digitala ljudet nästan alltid har fördröjningar, vilket är mer än störande!

Så jag tänkte ge alla intresserade en möjlighet att svara på följande fr...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

Minion IT
Telefon: 0771-21 10 00

rörelseartefakter = Progressiv Scan
Finns inte detta räcker inte din styrka
svaret 2 beror på styrka eller din tv inte som klara

det kommer boxer säga ochså 0771-21 10 00

men köp flera digital boxar om du har råd. men du måste veta grunden
Minion IT,

Varför kan inte jag få ta del av den teknik som finns med en gång?

Sätt ett högre pris på skiten, jag bryr mig inte, bara jag får bra grejer direkt!!!!


Alla företag försöker sälja så lite och till så högt pris som möjligt till kunden. I det här fallet så vill de ju sälja bättre boxar när marknaden blir mättad med de nuvarande. En annan aspekt vad gäller just digitalboxar är att många räknar med att dessa försvinner på sikt som sådana från marknaden (de blir inbyggda i TV) och därför tillämpar många en ”grab-and-run” marknadsstrategi. Det är först när en marknad/teknologi/produkttyp blir mogen som tillverkarna börjar konkurrera med att ge oss så mycket så möjligt. Se tex på förstärkare/receivers. Varför kunde vi inte för 5 år sedan få en sådan maskin som Pioneer VSX-1015? Tekniken fanns ju då och inte var den speciellt dyr heller. Därför att tillverkarna kom undan då med enklare grejor. Tillverkarna gör en uppskattning på vilken strategi som lönar sig bäst – billigt skräp eller dyra grejor (ofta skräp de också). Ofta tjänar de bättre på de dåliga grejorna, tyvärr. Så länge som konsumenterna köper skräp kommer skräp att tillverkas. I det här aktuella fallet har vi ju inget val, en box måste man ju ha.

/Micke
Gösta,

1. En hel del av rörelseartefakter har inget med Progressiv Scan eller signalstyrka att göra. De är en effekt av den komprimeringsmetod som man har valt i digital TV. Dessa artefakter finns där hur bra TV, box, och signalstyrka du än har. Vid en perfekt analog mottagning (inga störningar, inget brus, inga ekon) är den analoga bilden överlägsen den digitala på samma sätt som MP3 ljud med bästa kvalitet är underlägsen CD kvalitet. Det är fysikens lagar – du kan inte ta bort någonting och ändå ha det kvar. Det enda som Progressiv Scan gör är att hela bilden lagras i ett minne medan den tas emot (och under tiden visas den föregående bilden) och sedan byts den förra bilden mot den nya på en gång. Det blir lugnare bild totalt sett på det sättet.

2. En box med DVI utgång (hittar ej sådana på marknaden) skulle ge den bästa blidkvalitén förutsatt att TV har DVI ingång (och både den och boxen gör rätt för övrigt). Därnäst kommer komponent (3 RCA kontakter), därefter RGB (=VGA, oftast i SCART), sedan S-video, sedan video (komposit), och till sist RF. Egentligen behöver man ingen TV till digital TV. En digitalbox och en skärm är vad som krävs. Tyvärr verkar ingen sälja stora skärmar utan man är tvungen att betala för en inbyggd TV och ljud/högtalare också fast man ju redan har dessa i andra boxar.

3. Även till Minion IT. Det här felet är klart en brist hos boxen, inte hos TV’n, inte signalstyrkan, inte ljudanläggningen. Jag har inte sett någon test hos några tidningar och/eller webbplatser på detta, tyvärr. En förutsättning för digitalljud är att boxen har SPDIF utgång. En viktig fråga är också vad boxen gör med audiosignal när det inte är 5.1 signal utan ”vanlig” PCM (wave) som ju de flesta program kör. PCM kommer med 44.1 kHz sampling medan SPDIF kräver 48 kHz. Väldigt snällt av Sony och Philips att bestämma samplingsfrekvensen hos SPDIF så att den inte stämmer med CD. Alternativt kan man klaga på att CD använder så udda frekvens som 44.1 kHz. Nåja, världen är inte perfekt än.

/Micke
Annons
Vill man ha DVI-utgång från en box så rekommenderar jag att man köper ett grafikkort med TV-in/out (DVB-S = Satellit) (DVB-T = Markbundet)
Det finns flertalet kort att välja mellan med DVI-utgång.
Men som det tidigare sagts så beror en stor del av kvalitén på sändningen, Bild & Ljud, på vilken kanal du tittar på.
Man kan alltid via ett bra ljudkort i PC:n höja njutningen men inte kvalitén, den går inte att få bättre än den kommer, i alla fall inte med den teknik vi har råd att köpa!

Hoppas att detta kunde bidra till något

Till Micke.

TACK!

För vad vet jag inte då jag inte fick några lösningar, men en del behövde nog en saklig förklaring i ämnet, för att kunna kommunicera på samma nivå.

Tragiskt dock att tekniken måste ta ett steg tillbaka, bara för att tillverkarna skall tjäna pengar på okunniga konsumenter....

Jag får väl hålla tillgodo med det som finns, och kanske se om jag kan få en reklamation på den sista Dilog boxen....

Tack för visat intresse....

// M

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem