Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Svenskt Civilkurage?

Svenskt Civilkurage?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,739946,00.html
Det här är väl ändå ett av de mest talande bevis för det klena svenska civilkurage som råder... det är ju så man baxnar
"30 personer såg på" SÅG PÅ????... utan att ingripa under en pågående våldtäkt?, Det är ju så att man nästan skäms å dessa personers vägnar!
Vi måste våga ta steget att konfrontera och försvara varandra i samhället, eftersom det inte finns en polismyndighet som kan trygga vår vardag. Jag vet att jag tidigare förespråkat en lösning med vakter och väktare som ser till att allmän ordning efterlevs och som en trygghestlösning, och stött på hårt motstånd speciellt ifrån Stockholms området, vilket jag kan förstå efter att ha sett insiders reportage. Men det kanske med lite modifikationer och sållande utav rötägg i branschen, kunde vara en bra idé??

regards
:Mokos:

Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag förstår din tanke Mokos men vad har hänt de som ingripit tidigare?

Jo det är blivit påhoppade, misshandlade, knivstuckna, sönderslagna med basebollträn och fått sina huvuden sparkade och hoppade på. Så här ser det ut och det kan man räkna med att få ta om du försöker ingripa.

Se bara han på Hamngatan i Stockholm som sa till några att inte kissa i husingången. Jo han blev ihjälslagen, krossat huvud och avled.

Frågan är då varför dessa gör så. Jo för det finns inget som stoppar dem och det vet de. Polisen har svårt att få tag i dem och om de väl får det så kommer de ändå billigt undan i en eventuell rättegång (man skyller på varandra eller att man är psykisk sjuk). Till slut blir det ofta synd om utövarna och då ska de såklart få samhällets hjälp med vård och jobb och sjukskrivning.

Nä så kan vi inte ha det tycker iallafall jag.

Ett: det måste finnas ordentlig övervakning (tex kameror) på utsatta ställen så att man har bevis. Två: vi måste ha en ordentlig uppföljning på utdelat straff för att markera att så här kan man inte hålla på. Man kan inte hålla på att dutta med brottslingar längre idag då kommer det aldrig att ta slut.
Jag förstår dig Patrik.. man får kanske välja sina bataljer lite grann.. men som det var i det här fallet, om bara en tredjedel av de som såg våldtäkten bestämt sig för att ingripa så hade de varit 10 mot 2... lite bättre odds än killen som avled efter misshandeln på Hamngatan. om man är själv och har oddsen mot sig, kanske man skall iakta lite större försiktighet, men ändå hålla sig i närheten och observera, larma polis om det går.. m.m
Om vi ger efter för dessa samhällshuliganer kan snart inte en enda gå fredad, eller känna sig säker.!

regards
:Mokos:
De som våldtog henne på badet där fick 3 månader på ungdomshem, Flickan fick resten av sitt liv förstört!
Annons
Det finns en annan viktig sak som måste tas itu med - jag vet inte hur - men det är viktigt.
Det är alla hot mot vittnen. Snart vågar ju ingen vittna mot dom satans kriminella typerna ( Ursäkta svordomen - jag kunde inte låta bli ).
Borde man få vittna annonymt ? Känslig fråga - ty då uppkommer ju en fara för att demokratin åsidosätts.
Jag tycker att detta är ett mycket stort problem. Rättssystemet bygger ju mycket på att en medborgare ska våga vittna.
Borde vi höja straffen kraftigt för dom som hotar ett vittne . . ?
Jag vet inte . . . någon som kan hjälpa mig med en åsikt i denna fråga.



Demokratin hotas inte av anonyma vittnet, däremot rättssäkerheten.

Vad gäller trådens ämne, jag kan inte föreställa mig vilka sjuka människor som inte reagerar när en medmänniska i deras omedelbara närhet utsätts för våld, sexuellt eller inte.
Att låta sådant fortgå utan att ingripa är så ofattbart vidrigt att jag är övertygad om att helvetet har ett särskilt hörn vigt för dessa passiva medhjälpare.
Om jag hade varit där så lovar jag att historien hade tagit en helt annan vändning!
Det är skönt att se att några av mina medmänniskor delar min uppfattning, förhoppningsvis vaknar fler upp ur sin passivitetsdvala för att sluta upp i kampen mot oprovocerat och onödigt våld.

Dessutom tycker jag att våld mot kvinnor och främst barn är särkilt vidrigt. Alla som ingår i ett samhälle skall, utan att känna otrygghet fritt kunna röra sig. Detta kan te sig som en självklarhet, men har under senare tid visat sig vara en sanning med modifikation. Ifall fler vågar och tar steget att inte passivt se på när en medmänniska råkar illa ut, så har vi nog kommit långt närmare vårat mål att skapa ett tryggare samhälle.

till alla er som vågar ta ställning mot våld och hänsynslöshet.

regards
:Mokos:
*grrr*

hoppas hon blir bättre och inte låter denna händelse få styra hennes liv. att hon aldrig låter detta fruktansvärda dåd få makt över sinne och kropp.
om hon var min vän skulle jag säga:
- ingen kan ta något ifrån dig,
så länge du vet att du aldrig gav tillåtelsen.
Tacka vet jag Los >Lovos , Wicked och Kat . de är så trivsamma inventarier här på trådarna. Gör de nåt annat än skriver här.. hehe ??

Samhällets Olycksbarn,...
Göran: vad har det med saken att göra.?
Ibland är det ju inte så konstigt om man inte längre reagerar. Jag kommer ihåg när jag en sen lördagskväll hörde en tjejs desperata skrik på hjälp.
Det var ju givetvis något som jag inte bara kunde lämna och gå vidare.
Jag sprang runt en husknut och fick se en karl som stog och slet i en kvinna.
Jag undrade vad fan (Förlåt Göcke, men det var så jag sade) han höll på med? "Lägg genast av!"
Jag undrade vad han var för en feg krake, men vad hände då? Jo då blev tjejen förbannad på mig?!
Jag skulle minsann inte bråka med hennes kille!

Tjejer är inte alltid helt logiska, och en del gillar drama och intriger. Denna tjejen har defernetivt förstört för nästa tjej som ropar på hjälp när jag är i närheten.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem