Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Svenskt Civilkurage?

Svenskt Civilkurage?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,739946,00.html
Det här är väl ändå ett av de mest talande bevis för det klena svenska civilkurage som råder... det är ju så man baxnar
"30 personer såg på" SÅG PÅ????... utan att ingripa under en pågående våldtäkt?, Det är ju så att man n...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Batting: Jo, det är alltid tråkigt när man råkar på bakslag när man inte gör annat än rätt, men samtidigt kan du sova med ett gott samvete, vetandes att den där tjejen du hörde inte blev varken mördad eller våldtagen, jämför det med om du bara gått hem och låtsats som ingenting, nog hade dom där "desperata" skriken på hjälp fortfarande gnagt i ditt samvete.!

För alla er som tvekar, oroliga för att råka illa ut när ni försöker bistå människor i nöd. Det kanske är bättre att göra någonting, istället för att göra ingenting.?

Och någonting kan vara allt ifrån ett telefonsamtal till polisen, eller att bara observera och bevittna ,sedan kan det vara just erat vittnesmål som kan fälla mördaren / vådtäktsmannen / pedofilen i en ev. rättegång!
Till att kanske handgripligen ingripa, vilket man skall göra med stor försiktighet kan jag tillägga, utvärdera situationen innan ni agerar!
Var rädda om er själva... och om andra!

regards
:Mokos:
mokos

absolut!
Hejsan!

Läste också denna annons i aftonbladet och blev genast rosenrasande förbannad..Reagerade på samma sätt och undrade hur FAN,alla dessa 30 pers inte tog tag i detta..

Om inte vi vuxna tar tag i dessa snorvalpar som förgriper sig sexuellt på oss tjejjer,då lär de ju sig att man uppenbarligen kan komma undan med vad som helst el hur?!
Och sen när har det blivit upphetsande att dra över en tjej,då hon inte är med på detta överhuvudtaget?!

Hade jag vart där,så hade jag nog sagt ett o annat till dessa snorvalpar el åtminstone tillkallat polisen till platsen..Stackars tjej,som nu antagligen aldrig kommer sätta sin fot mer i en simhall...Eller ens kommer våga ha ett intimt förhållande med nån kille mer..

Killar o män borde lära sig att behandla oss tjejjer och kvinnor med respekt!!
Särskilt med tanke på att de aldrig hade kunnat komma till världen utan oss kvinnor!!
Alla har de ju mammor,systrar,flickvänner osv..

Och vi andra måste börja våga stå upp för varandra oavsett om inte alla känner alla..Det hör ju till medmänskligheten..

/SD
Annons
sylwia

återigen funderar jag på detta begrepp som hela tiden återkommer:
- hon kommer aldrig mer att kunna lita på..,
aldrig mer kunna ha ett intimt förhållande...,
hela hennes liv är förstört..
det jag vill säga,
nej!
inte alls, hela hennes liv är inte alls förstört, då vinner ju brottslingen! aldrig att ett brottsoffer ska ens tillåta tanken på att en våldsverkare ska få styra, ha makt över henne/honom, noway.
visst kan det vara förstört för en tid,
tårar, ångest m.m
hon kanske aldrig glömmer eller kan förlåta.
men att låta en våldshandling få den totala makten över en människas liv är fel.

typ ca 6 av 10 kvinnor blir någon gång i sitt liv utsatta för våld av olika kränkande slag, hemskt, men sant. över hälften av dessa kommer vidare. och tur är väl det.
och det bästa sättet att vinna över våldsverkaren som gjort detta är att gå vidare, att glömma honom, efter en tids ågrens bearbetning!
människor som begår dessa brott gör det pga dåligt själförtroende (amatörpsykologi) gäller både våldsmän och våldskvinnor och vill *märka* någon med ett minne.

alltså: att inte låta *märkningen* styra.

ps:
bästa hämnden på fienden:
VAR LYCKLIG!

gäller i princip alla fiender.. he he..

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem