Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EMU NEJ = sköt dig själv o skit i andra

EMU NEJ = sköt dig själv o skit i andra

Vad är det som är så farligt att få samma valuta !?

Jag tror ingen kan säga med bestämdhet vad/hur vår ekonomi/demokrati osv kommer att se ut, de vet vi inte även om vi röstar nej, men visst kommer vi att skylla allt på Euron om det blir ett ja.

Men det man med säkerhet kan säga med "handen på hjärtat" är att vi bara tänker på oss själva här i Sverige, självklart blir risken för krig mindre, självklart kommer vissa länder vara i mer behov av hjälp än Sverige, då i form av ekonomi o demokrati, vilket betyder att vi får betala om det blir ja, men mycke vill ha mer, den som gapar efter mycke mister ofta hela ... osv.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

intresant tanke vad valutan kan åstadkomma, för det är väl om vilken valuta vi skall handla med som valet handlar om. vi döpte valutan till krona och gjorde gemensam sak med danmark, så om vi har krona eller euro är i mitt tycke detsamma. det funkar ju i dag så om vi byter tror jag inte har någon betydelse eftersom vi har gjort det förr.
faktum kvarstår vad det medför politiskt att ändra och det har inte framkommit i debatten tycker jag.
och där tycker jag att politikerna fegar lite, de sitter inne med uppgifter som inte kommer ut, presis som i kärnkraftsvalet. det hotas hit och dit och så efter valet så kommer det upp små jokrar som det aldrig sas något om under debatten.
Finland har euro
Danmark sin krona
ingen har märkt någon förändring ,båda kan fortfarande jobba och verka i unionen
sen har vi ju gullelandet Norge som har kronan oxo
vi kanske skall be dem att köpa upp sverige för oljemiljonerna och få norska kronor istället.
I övriga Europa är det sossarna och vänstern som är för EMU, och moderaterna emot. Att det har vinklats tvärtom hos många personer från vänstern i Sverige tycker jag är konstigt när alla andra har sett det som positivt.

Hur som helst ser det ut att bli en riktig rysare.

Vi röstade om vi skulle byta till högertrafik, vi röstade nej. (vi hade vänstertrafik förrut, det tog 16 år innan vi ändå bytte till högertrafik)

Hade vi röstat om att byta till meter-systemet, hade vi antagligen röstat nej. (förut räknade med alnar, kub, fot, sten och varför byta det, det fungerade ju bra)

Samma med kronan som vi bytte till utan omröstning 1880. Innan hade vi riksdaler men riksdagen bestämde att vi skulle gå ihop med norge och danmark och införa kronan vilken vi nu har haft i 120 år.

För 30 år sedan var kronan stark jämfört med andra europeiska valutor, men sedan dess har den bara försvagats. Värdet av våra pengar har minskat betydligt och jag är övertygad om att kronan kommer att fortsätta minska i värde om vi behåller kronan. Reser vi utomlands kommer vi att se hur lite våra pengar är värda.

Tänk på att spriten är billigare utomlands för att de länderna inte har ett skattepålägg på 200-500%.
Annons
Lilla LAGOMLANDET Sverige, befolkat av velputtar som är vansinningt rädda för att upptäcka att det i Europa finns miljoner människor som arbetar, lever och har det bra. Sverige har fallit i välståndsligan och det vill vi blunda för. Vi har ju världens bästa skola, sjukvård och omsorg, eller?
Om vi nu röstar nej till införandet av valutan Euro så kanske vi kan gömma oss och inte se hur övriga Europa med Baltstaterna kommere att gå förbi oss
Därför röstar jag Ja den 14 september
Lilla LAGOMLANDET Sverige, befolkat av velputtar som är vansinningt rädda för att upptäcka att det i Europa finns miljoner människor som arbetar, lever och har det bra. Sverige har fallit i välståndsligan och det vill vi blunda för. Vi har ju världens bästa skola, sjukvård och omsorg, eller?
Om vi nu röstar nej till införandet av valutan Euro så kanske vi kan gömma oss och inte se hur övriga Europa med Baltstaterna kommer att gå förbi oss
Därför röstar jag Ja den 14 september
Vad har ja eller nej till euron med balt staterna att göra, valuta handel är en av de mest lukrativa handelsmöjligheterna i vår tid. och när nu statsministern säger att ECB är en dåligt genomlyst organisation så är det inte mer än rätt att vi får välja vad vi skall ha. det är ju så en demokrati skall var eller????

Är de folkvalda medvetna om sin inkompitens??

De har blivit nominerade av oss att värna om våra gemensamma intressen...jag anser det är DE som
ska rösta, på vårt uppdrag...inte vi!

Anledningen är antagligen att om det går åt helvete med det ena eller andra så går de fria från ansvar,
för ev. felbeslut!

Låter litet väl enkelt när man hör alla hurtiga JA-röstare? Det vi ofta hör från Ja-sidan är förvånansvärt kortsiktigt.
Ser Du inte "hotet" och det mkt olustiga läge som inträder efter kanske 5-10 år, när Sverige blivit ett "lydrike" under den centrala unionstyrelsen.
Vi kommer med mkt stor sannolikhet att hamna i ett läge där en form "planekonomi" inträder. Låter det välbekant? Att vi sakta men säkert närmar oss en "EU-stat" är väl tämligen säkert. En monetär union utan ledning kan bara inte fungera om uppställda krav inte kan infrias. Det vi i första skedet kommer att få - vid ett inträde - är ett konglomerat av stater, som i och för sig under en viss tid upplever lättnader och enkelhet i inbördes handel. Näringslivet (delar av) är ju naturligtvis glada att slippa valutosäkerheten i affärsverksamheten, att slippa valutasäkringar, osv.
Men, tänk litet längre. Tillvaron och livet handlar inte främst om pengar.
Redan nu sker kvoteringar och bidrag som har till syfte att "styra" produktion och varor enligt en viss norm. Det är önskvärt att det landet producerar mera av vara A, men inte så mkt av vara B, osv. Sekundärt sker sannolikt efter hand nedläggningar av vissa branscher. Verkstadsarbetare vid en fabrik i Motala friställs - MEN ERBJUDS JOBB I SÖDRA TYSKLAND, osv, osv. Och här är vi sannolikt bara i början.
VI måste se det hot som finns i denna i grunden -OCH I FRAMTIDEN - centralistiska union, där allt mer och mer kommer att styras centralt ifrån.

Vi kommer att ha en union som SAKNAR ENHETLIG POLITISK LEDNING, men roffar åt sig en EKONOMISK ledning... Enligt deras motivering är ju allt demokratiskt tillkommet. Den frihet vi i landet Sverige har haft - åtminstone i en tämligen adekvat definition av termen frihet, kommer utan tvekan att steg för steg försvinna. Alltmer kommer beslut, propåer och centralistiska styrningar från Bryssel, Frankfurt, osv.
Det är detta hot jag ser som det absolut värsta. Och mycket olustigt. Vi har tidigare haft stora sammanslutningar av länder och regioner med PLANEKONOMI - ni vet nog vad jag menar. Och hur det slutat.

Och- det är därför jag vägrar stämma in i alla glättiga, hurtiga, kortsynta upprop för ett ja till EMU.
Se längre! Det här gäller vår existens som en i grunden, i verkligheten fri nation. Samarbete och ett Ja till Europa behöver definitivt inte innebära ja till EMU.

Jag har inte nämnt de ekonomiska styrmedel vi förlorar genom en EMU-anslutning: vi förlorar möjlighet att reglera genom räntejusteringar och genom växelkursändringar, två mycket effektiva konjunkturfaktorer. Vid en anslutning har vi kvar finansiella åtgärder, via sociala bidrag, pensioner, försäkringar och skattejusteringar, osv. Men det kommer definitivt inte att räcka. Vi kommer att ligga i händerna på EMU. Hur kan alla som nu ropar efter EMU undvika att se dessa risker, som ju är det som inträffar när det första har lagt sig?
Att sedan ta Finland som ett lysande exempel, med citat, mm är knappast tillräckligt. Vi har flera länder utom EMU och EU som haft klart bättre tillväxt under senare år. Eurolands tillväxt 1993-2000 har i genomsnitt varit 1,8% av BNP jämfört med NAFTA-ländernas 3,6%. Siffrorna bekräftas i Der Spiegel 1/2003.
Vi har länder som Tyskland och Nederländerna som också haft betydande svårigheter efter EMU-intträde. USA:s tillväxt 1995 - 2002 anges för perioden till ca 25% av BNP och motsvarande tyska till 10%. Nederländerna noterade under samma period knappt 22 %, varav 20 % föll på åren 1995-98. De tre euroåren sammanfaller med en tydlig minskning av tillväxten....
Så sluta tjata om Finland. Vad vet vi vad som händer där inom 2-3 år?

Och detta som ofta nämns om våra möjligheter att påverka i Europeiska Centralbanken. Hur i grunden tror du att det ska kunna ske. Titta litet på vår proportionella storlek, och den kartlagda brist på engagemang och beslutskraft som man kunnat se från svenska representanter i EU.
Det är väl inte direkt vågat att påstå att EMU:s "politik" baseras och färgas av de stora länderna, Frankrike, Tyskland, Italien... och deras värderingar och behov. Det behövs nog inte så stor fantasi för detta.

Nej, tänk ordentligt. Och tänk längre framåt. Kan det vara en riktig rävsax vi sätter oss i? Personligen tror jag den risken är mycket stor. Hitintills finns inga bildningar av stater i detta stora mått, som lyckats hålla ihop. USA går bra, MED ENHETLIG POLITISK LEDNING - vilket definitivt inte kommer att vara fallet i EMU/EU.

Så för att travestera en känd person: "Rösta NEJ för era barnbarns skull!"

De är väl antagligen jag som är analfabet, men vilka ord du vränger med Socrates, du borde vara statsminister, men inte i Sverige.
Som jag skrev "handen på hjärtat", du luktar egoist lång väg, iaf livrädd för förändringar, vrid o vänd på alla siffror du hittar så visst kan du hitta siffror för både ja o nej, men att du ska sitta inne med himmelska fridens sanning är inte särskild stor, var står USA om 10 år kan du svara på de ?
Nationer ändras med åren, från stormakt till förfall, från U-I land.
Jag struntar i EKONOMI jag bryr mig om människors lidande, bättre sammarbete = mindre risk för krig, den logiken kan du ALDRIG ta ifrån mig.
Göm huvet i sanden och låtsas att lilla Sverige är störst, bäst & vackrast och att vi har Världen bästa sjukvård, skola etc. Lagomsvensken är patetisk, feg och livrädd för förändringar. Hur tror man att man kan utvecklas som land och hålla välfärden genom att "Vänta & Se" ? Vakna upp bonnläpp och inse att ensam är svag ! / Flodek

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem