Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EMU NEJ = sköt dig själv o skit i andra

EMU NEJ = sköt dig själv o skit i andra

Vad är det som är så farligt att få samma valuta !?

Jag tror ingen kan säga med bestämdhet vad/hur vår ekonomi/demokrati osv kommer att se ut, de vet vi inte även om vi röstar nej, men visst kommer vi att skylla allt på Euron om det blir ett ja.

Men det man med säkerhet kan säga med "handen på hjärtat" är att vi bara tänker på oss själva här i Sverige, självklart blir risken för krig mindre, självklart kommer vissa länder vara i mer behov av hjälp än Sverige, då i form av ekonomi o demokrati, vilket betyder att vi får betala om det blir ja, men mycke vill ha mer, den som gapar efter mycke mister ofta hela ... osv.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Socrates
Du var mig en riktig svammelpelle, du är som gjord att sitta i riksdagen.

Jag håller helt och fullt med

"EMU NEJ = sköt dig själv o skit i andra"

Förstår Ni inte vad Socrates skriver så läs igen och lär för det är rena rama sanningen och har NADA med egoism att göra. Och varför skulle inte länder kunna samarbeta utan att tvunget vara lydstater i en union ?? Det har ju gått väldigt bra tidigare.
Och varför skulle bara vissa utvalda länder samarbeta och stänga ute resten av världen som faktiskt är _lite_ större än Europa ?
Det handlar heller inte om feghet eller att vi i Sverige "tror" att vi har det så bra. ( vilket vi faktiskt har om nu Flodek Lato bemödar sig att jämföra lite mellan oss och övriga länder så är det ett fåtal som har bättre förutsättningar för vanliga medborgare.)
Nej vad det handlar om är om vi frivilligt skall avsäga oss rätten att själva styra vårt land eller inte !

/M
Annons
Jag tycker vi skall annonsera efter fler asylsökanden från fattiga EU länder eller blivande EU länder, kommer det tillräckligt många så har dom så mycket Euro med sig så det blir som att ha samma valuta + att de kan fylla upp alla tomma lägenheter för kommunala fastighetsbolag i kris. Då vankas högkonjuktur i Sverige. Höjer vi dessutom skatten på all sorts bränsle med 30-50% så har de inte råd att skaffa bil så de blir tvungna att åka kommunalt.

Riv alla tomma LÄGENHETER
Varför i helvete ska man ha samma valuta?

1. Hur fan ska man kunna växla svart?
2. Hur ska man kunna lura folk på växelkursen?
3. Varför slå sönder en tradition. Svenska mynt är vackra.
4. Vem fan vill betala med en sedel som ingen kan uttala?
5. Vem fan ska avbildas på mynten / sedlarna?

Att VI ska ändra VALUTA GÖR INTE LIVET ENKLARE!

RÖSTA NEJ! RÖSTA NEJ! RÖSTA FÖR FAN NEJ!!!
Euron gör bara att vi får ännu mindre att bestämma om i Sverige tror jag.. Är ingen statsvetare, men jag ska rösta nej.
Man kan tycka vad man vill om EU och EMU, men titta lite på historien och lär. Hur har Europa sett ut, om vi bara ser tillbaka på 1900-talet. Precis, en massa krig och dessutom två världskrig. Det är det EU och i förlängningen EMU handlar om, FRED, läs igen FRED. Utan fred är vi ingenting, freden är nämligen förutsättningen för vårt välstånd. Vi kan prata euro och ränta hit och dit men jag säger det igen, vi är ingenting vid ett stort krig i Europa.
Miljön är ett annat bra exempel. 80 % av nedfallet i Sverige kommer från utlandet. Då förstår väl var och en att vad vi än måtte göra i Sverige så räcker det inte långt. Det behövs ett samarbete länder i mellan, ett EU.
Fred och miljö tycker jag är det största argumentet för ett EU och EMU.
Rösta därför JA!!!!
jag kan inte se att miljön kan påverkas av att vi har gemensam valuta, med samarbet så kan man ju komma långt, och jag uppfattar att det gör vi väl redan idag utan samma valuta. och nedfallet kan inte valutan påverka.så för mig är ett
ja = har man sagt a skall man säga b
nej = en krona är en krona (man vet var man har)

så jag vet fortfarande inte vilket som är att föredra att välja. och svordomar och hot får inte mig att bli övertygad.

när vi gick med i EU så betalade vi rejält med pengar för att få vara med, vissa länder har nu fått fina motorväger på ställen som tidigare bara var grusvägar medan vi i norrland fortfarande inte har underhåll på grusvägarna, får de bättre vägar i norrland av att vi byter valuta ?????
eller kanske vi skall ta dessa miljarder som det kostar oss att ändra valuta till dessa vägar.

vore det inte roligt att få åka på fina vägar och hällsa på myggen

mvh /göcke
Jag är glad över att vi sa JA till EU. Det är bra att vi är med och samarbetar med länderna i Europa. Samarbete är bra långsiktigt.

Att rösta nej innebär ett val att stanna i tid med vårt Sverige och utvecklingen med ett gemenskap i Europa.

Välfärd och socialdemokratin är det jag vill ha i Sverige. Kära svenskar lyssna på vår statsminister Göran Persson. Blicka framåt och låt Sverige utvecklas. Rösta Ja till Euron.
Varför är Du glad Eric ? Kan Du tala om vad som har blivit bättre ? Blundar Du totalt för allt som blivit sämre ? Det finns ju inte ett enda områda i dagens samhälle som INTE berörs av ständiga nerskärningar och minskade resurser och personal allt som en direkt följd av krav från EU på att uppfylla fastställda ekonomiska ramar.
Att vårt Svenska samhälle och vår tidigare trygghet och service håller på att fullständigt raseras, det skiter man i bara de ekonomiska målen uppfylls.
Och nu vill Du skänka bort vår sista möjlighet till att på något sätt kunna styra vår ekonomi,...

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem