Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Anna Lindh har avlidit

Anna Lindh har avlidit

Skickar mina tankar till hennes familj och barn.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Det kanske är hög tid att öppna upp några gamla psyk och behandlingshem snart i stället för att ha dessa (inte alla, men många)galningar ute ibland vanligt folk.Passa samtidigt på att utbilda mer folk inom psykiatrin för det verkar som att det blir fler och fler som behöver deras hjälp.

Vi tänker på Anna och hennes familj och sörjer med dem.
Nu är det dags att ta tag med hårdhanskarna mot våldet i sverige och att sluta tycka synd om dom kriminela.
R.I.P Anna
Man saknar ord, känner sig maktlös men samtidigt känner man någon slags vrede över att man inte tycks ha lärt sig något sedan vår stadsminister, Olof Palme, så drastiskt mördades på öppen plats, utan skyddsnät, liksom nu Anna Lindh. Men ändå är det ju detta som har varit så tryggt i Sverige, att få se sina politiker ute bland oss vanliga medborgare.

Det är i alla fall dags att, som Lena Hjelm-Wallén vill starta en ideologisk diskussion efter mordet på Lindh. Man måste också se till nu att ge vård till dessa vilsna, sjuka människor i vårt samhälle som så uppenbart behöver det!

Sänder mina varmaste kondoleanser till Anna Linds Nära och Kära, samt hennes vänner, både privat och i det politiska livet.

Vila i frid Anna - DU saknas mig
Annons
Det är så hemskt att det här kan hända!
Stackars hennes familj
R.I.P Anna Lindh 1957-11/09-2003
Jag väntade bara på att nån skulle nämna att det är synd om mördaren. Det ska alltid tyckas synd om brottslingen och att dessa vilsna personer (mördare) ska få sin fina vård. Vi som inte kan ge offren tillräcklig vård eller svar på varför. Tänk på alla offer med deras djupa ärr efter saker de tvingats uppleva av sjuka människor. Jag tycker det är dags att visa Sverige att vi har ett rättsväsende att lita på och där vanliga människor kan känna sig säkra. Dags att tänka om vad det gäller permissioner och lyxresor till dessa vilnsa personer. Ge dom vård men håll dem inlåsta, men framförallt ge offren mer vård, de behöver och förtjänar det mer!

Men kom ihåg att det inte bara är Anna Lindhs och hennes familj som blivit drabbad, varje dag händer liknande sjuka saker. Tänk bara på den 16-åriga flickan som idag hittades mördad och begravd uppe i Norrland, eller den lilla flickan som också blev knivhuggen och dödad. Eller vansinneskörningen genom gamla stan, eller basärkagång-mannen vid tunnelbanan i förorten, och varje gång är det samma visa: inte hans fel, han är sjuk och behöver vård. Detta måste ta slut.

Och varför i all helsikes dar spelar man inte in övervakningskamerorna på band? Jo enligt tidigare debatt eftersom det är så synd att nån oskyldig kanske hamnar på film. Dags att kanske tänka om för då hade polisen haft stor hjälp av inspelningarna. Nu hoppas jag bara att man får fast mannen så att vi alla kan få svar på varför.

En stor förlust för mänskligheten och framtiden. Vi hade behövt henne. Mina tankar ligger med dig Anna.
Svar till Peter, 28:

Egentligen tycker jag kanske att jag inte skulle behöva gå i svaromål emot dig ang mitt inlägg här, som skulle vara en hyllning till Anna Lindh och hennes familj m fl.
Men eftersom du tycks ha missförstått eller om jag uttryckte mig luddigt ska jag försöka rätta till det.

Vad jag menade var att samhället, (Läs: politikerna) måste sluta upp med att dalta och tro att dessa sjuka människor ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt ute i vårt öppna samhälle och inlemmas i det i tron om att de ska kunna normaliseras utav sig själva, eller med sådana metoder som du själv nämner; d v s lyxresor o dyl. som endast en bråkdel får ta del av ändå. Fastän behovet av omhändertagande är oändligt mycket större än så, det är helt klart.

Natruligtvis menade jag med det att dessa psykopater måste tillredas vård, (inom låsta avd om nödvändigt) inom psykiatrin igen. Således ett nystartande av de, av reformen för något år sedan, nedlagda psykiatriska klinikerna med kompetent personal därtill. (Som någon i tråden också nämnde)

Och naturligtvis håller jag med dig till 100% att man måste börja satsa stort på brottsoffren också självklat!


Mina tankar går givetvis också idag till de båda flickorna (och deras anhöriga), som på ett sådant traumatiskt sätt fått sina liv utsläckta. R.I.P

Tack för ordet!
Jag tycker att det är en förnedring mot alla att något sådant kan hända, en så viktig person mitt på öppna dan mitt på NK. Jag blir så förnedrar att det kan hända så enkelt. Och vi får inte ens tag i honom. Det främjar inte demokratin, det främjar bara brottsligheten i Sverige. Hon kämpade för sin tro!
Det här var intressant läsning. V g se länk från Aftonbladets chat med Dr. Anders Forsman - professor i rättspsykiatri. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,362942,00.html

Kanske finns det en förhoppning om att få bättre fördelning av resurserna inom allmänpsykiatrin. Men också en del mörka moln i o m det han säger ang att det som nu gäller i t ex USA kommer till Sverige inom nåt år. Hoppas inte det, eller att det betyder isf BÄTTRE vård för dem.
Få se om länken blir OK nu.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,362942,00.html

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem