Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Smaken är som baken - delad.

Smaken är som baken - delad.

En del här på IS tycker att Kat's inlägg suger och att hon förstör och borde sparkas ut, en del tycker att de är briljanta och att hon är en tillgång, troligen tycker de flesta någonting mittemellan.

Precis så är det även med mina inlägg, med dina inlägg och de flesta andras. Alla kan inte gilla allt som skrivs, men jag kan aldrig förstå mig på folk som direkt kräver att saker här som inte överensstämmer med deras smak ska försvinna. Att folk med åsikter andras än deras ska förbjudas skriva på forumet och "sparkas ut".

Om man inte kan samsas om en startsida på Internet, hur kan man då samsas i livet i övrigt?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

LL:
Håller med Ditt inlägg.

Själv gillar jag debatter där folk verkligen har olika åsikt.
Det blir häftigare diskussioner då.
Men jag tror att vi i Sverige är lite rädda för det. Vad tror Du?
(jfr debatter på fransk tv t.ex)

Det stör mig inte om tonen är rå men hjärtlig. *S
(verkar som att killar har lättare för det. Eller ???)
Men övergår det till ren elakhet så gillar jag det inte.
Fast ibland kan man ju inte låta bli *S (bara man har glimten i ögat)

Men man måste hålla isär sak och person.

Är man flera som tycker lika är man plötsligt samma person. Så akta Dig nu för snart är Du jag... *SSS
( i denna tråden då vill säga *S)

los lovos

suverän start på tråd.
helt obegripligt att så fort någon sticker ut med näsan i vädret, ska denne *sparkas* som en blixt från klar himmel.
inte särskilt smart.. (:
Måste också hålla med, jag bryr mig inte om om stämningen blir upprörd. Jag är av åsikten att en bra diskussion måste få uppröra, föda nya tankar, känslor och beröra. Politik och religion i synnerhet, det är ju nästan obligatoriskt.

Du Kat... du verkar fått för dig att jag är man. Så är inte fallet.
Annons
Wicked:
OK *S
Kat:

Tja, det är lite blandat, de verkar ju onekligen mer passionerade i andra länders "riksdagar" när de slår på varandra och står och skriker
I Sverige är det ju lite informellt förbjudet att "ta plats" på olika sätt, självklart då även inom diskussioner.

Jag har ingenting emot rejäla debatter, de behöver inte leda någonstans. En diskussion kan man föra för dess egen skull, även om man sällan lyckas "vinna över" någon på sin sida, för kanske kanske så sår man ett litet åsiktsfrö som kan gro.
LL:
Ja det där med att så ett frö, tror jag verkligen är kanske det viktigaste med debatter.
Det var nån tänkare som sa nåt i stil med att om man lyssnar på den andres argument, så är finns "risken" att man tänker om och ändrar sitt eget ställningstagande.
Och visst är det sant.

Nåt som jag lagt märke till i debatter är att det finns intellektuella personer som kommit långt i sin egen utveckling, som har självdistans som inte har svårt för att tillstå att de ändrat uppfattning eller att de har sagt nåt dumt. En slags insiktsfullhet och ödmjukhet. Det tycker jag visar att en människa är rätt stor. Det är ofta personer som har lågt revirtänkande och inte rädda för att tappa masken.
Det är en styrka.
Sånt kan jag beundra.

Jag tycker att man utvecklas genom samtal.
Häftigast känsla är när man diskuterar med nån som ger en aha-upplevelser.
Fast även om man talar med nån som man uppfattar inte har "alla ägg i korgen" så medför det också en insikt. *S
LL:
P.S.
Tja det där länderna där det är kaos och skrik vet jag inte om jag gillar. Det visar väl bara på låg nivå. Men städade debatter där man verkligen vågar ta ut svängarna är givande att lyssna på.
kat

hahaha! visst är det så! vet inte hur måna gånger jag ändrat ställning.
speciellt har detta forum fått mig att se hur politiken i Sverige fungerar. I början var jag totalt ointresserad av slipsgubbar och FI-kvinnor tills jag började debattera här!
nu, istället vill jag ta ställning ännu mer politiskt vilket är en härlig - inte AHA känsla. men däremot
- Är det så?! näää.. (känslan)
ungefär som om jag minnsan trodde det var på ett sätt men fick snabbt klart för mig att så inte är fallet, rent politiskt!

och dessutom beundrar jag dom människor som kan så mycket politik, häpen!
nu, efter många velanden hit och dit har jag äntligen bestämt för vem/vad jag ska rösta på i valet.

debatt är intressant, måste ju erkänna, att jag ibland blivit riktigt upprörd och sprungit omkring i vardagsrummet och muttrat ilsket över något jag debatterat om... *lol*
även ibland blivit riktigt glad och upplyst.
detta forum är så bra,
eftersom det känns *lugnt*. man kan se kategorierna, frågorna
på ett helt annat sätt än i andra forum.

det har hänt, när jag varit borta, gjort ärenden eller *what'not* och tänkt:
- hm, undrar vad dom pratar om på forumet nu?? *fniss*
lite besatt kanske? haha!

mvh//mössrelaterat
Det är ju roligt att ett forum kan väcka ett politiskt intresse där det tidigare saknats. Bara genom att väcka intresse för frågorna har de som debatterat vunnit något, avsett debattens utgång.

Att formulera mina tankar i skrivet ord tycker jag personligen ger mig ökad insikt om mig själv och vad jag egentligen tycker. Att få dem ifrågasatta av oliktänkande förstärker upplevelsen, ofta är det i sken av detta som åsikten stärks, eller i vissa fall, faller ihop som en misslyckad sufflé. Oavsett utgång medför det ökad kunskap och insikt.
Kan inget annat än hålla med dig Los! På den senaste tiden har IS-forum förvandlats från ett briljant forum till ett dagisforum. "Göcke, hon tog min teddybjörn. Dumma henne"
Det finns snart inte en enda intressant tråd kvar... mycket tråkigt!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem