Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kina vaknar

Kina vaknar

Neeej!!!

Nu börjar kina vakna och sluka bensin och olja i massor!

Vad betyder det för växthuseffekten???

Någon har sagt att när varenda kines har varsin bil går världen under..!

Vi kommer inte kunna andas då..solen förmörkas och en ny istid kommer..!

NÅGON...STOPPA DETTA NU!!! kolla länken!

http://www.expressen.se/index.jsp?a=495679

Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3

Bubben . Det är bra att Kina utvecklas, det är ingenting som kan eller bör stoppas. Den ekonomiska tillväxten är enorm. Folk får det bättre. Fortfarande finns dock stora skillnader mellan stad och landsbygd. Det politiska systemet är också ett problem, den föråldrade kommunistiska partiapparaten hänger inte med i utvecklingen vilket leder till politisk oro. I flera delar av Kina har allvarliga oroligheter inträffat med anledning av politisk inkompetens och korruption, en oro som utgör en risk för framtiden. Diktaturen kommer dock sannolikt att upplösas för eller senare, förhoppningsvis genom fredlig övergång, kanske pga politiskt generationsskifte.

Den kinesiska ledningen är dock inte omedveten om växthusproblematiken. Ännu så länge är det USA som är det stora problemet. USA är det land som bidrar mest till växthuseffekten, och president Bush har ju länge vägrat att tillmäta frågan någon betydelse. Det är visserligen sant att det råder oenighet blend forskarna om hur viktiga utsläppen är för temperaturhöjningen, men politisk handling måste ibland ske utan att fullständig bevisning föreligger.

Att Kinas ekonomi utvecklas är en konkurrensfaktor för USA:s och Europas ekonomier, men inget säkerhetshot. Tvärtom. Det är bara bra och ökar vår säkerhet att Kinas folk får det bättre och ojämlikheten i världen minskar. En materiell förbättring med ökad tillgång till masskommunikation som internationella nyhetsmedia och internet gör också att övergången till demokrati blir självklar. En sådan politisk förändring skulle dramatiskt öka säkerheten och stabiliteten i världen.

Så Bubben sov lugnt. Jag skulle vara mer orolig med ett fattigt och efterblivet Kina, med ett överlevande fossilt politiskt ledningssystem än en snabb ekonomisk politisk utveckling.

Däremot måste vi rensa själva i Europa och i USA och se till att vi tar krafttag för att minska kolidioxidutsläpp, för att minska vårt oljeberoende. Debatten om detta bör öka och trycket på politiker skruvas upp. Bilindustrin måste tvingas att ta fram ny teknik som drastiskt minskar utsläppen.
Ramon:

Mycket bra inlägg, jag håller med dig till 100%.

Ehh..jag skrev inget om att Kinas utvecklig ska stoppas elle bromsas..bara att om varje Kines skaffar varsin bensindriven bil kan det bli stora miljömässiga konsekvenser..

Gott Nytt!
Annons
Tack Los Lovos!
Bubben. Visst. Vi får föregå med gott exempel. Och dra ned våra utsläpp. Jag tror också att miljömedvetandet växer i Kina, och det skulle inte förvåna mig om dom kommer att ha en mer miljövänlig politik än vi ganska snart.

GOTT NYTT ÅR på er båda!
Bubben och Ramon ! Jag har läst era inlägg i detta inlägg men
tyvärr kan jag inte hålla med er. Jag har själv jobbat två år i
Kina för Världs Banken med ett projekt som handlade om att
få dem att bättre rena vatten-utsläppen från olika industrier.
Tyvärr fanns det 0% intresse från Kinesiska myndigheter att
göra något åt problemen. Vattnet i många floder i Kina är så nedsmutsat av utsläpp från industrier att vattnet inte ens kan
användas för att bevattna olika sädes- eller odlingsfält . Man
har inte fattat att detta är viktigt och man satsar inte ett öre (yuan) på detta. Vad vi i övriga västvärlden tror eller önskar
att vi tror är bara en ren bluff för att vi tror på vad regeringen
i Beijing säger är deras mål eller syfte, men det är bara
skitsnack. I Kina är det fortfarande bara momeyon som räknas.
De människor som lever där nu har varit avstängda från
kontakt med övriga världen i mer än 50 år så de vet inte vad
vi tror eller tänker. Många websiter är fortfarande avstängda
så de som vill kan inte ha kontakt med övriga världen. De vet
bara vad kommunistregeringen i Beijing har tutat i dem i mer
än 50 år så vad ska de annars tro på ? Vi i västvärlden vet inte alls vad eller hur kinesiska människor tänker eller uppfattar
övriga världen. Dom har varit indoktrinerade så länge nu så de kan inte ha någon annan uppfattning än vad regimen har tutat
i dem sedan födseln. Detta är tyvärr vad som gäller nu även
om vi i övriga världen ibland tror att även kinesiska människor
tänker som vi i västvärlden när det gäller miljömedvetande
mm. rörande farliga utsläpp osv. Det har ingen som helst
mening för dem, det är bara pengar som räknas där.
axe, intressant att ta del av dina erfarenheter. Du ger säkert en riktig bild. Intentionerna som de uttalas av centralregeringen i Beijing är svåra att genomföra på grund av den enorma ineffektiva och delvis korrumperade byråkratin. Den här länken till en artikel i Economist säger en del: http://www.economist.com/business/displayStory.cfm?story_id=3104453&no_na_tr
an=1.

Det som är avgörande för framtiden är hur förändringen av det politiska systemet kommer att gå till. Om det vet vi ingenting. I den snabba process som just nu sker - en process som är explosiv i stora städer som Shanghai och Beijing så ökar kraven på en effektiv politisk förvaltning. Kraven på förändring kan tas emot på olika sätt. Det är inte säkert att svaret igen blir naket våld, ledningen kan inse att detta i ett visst utvecklingsskede skulle kunna vara livsfarligt för den själv. Hur reaktionen kommer att bli vet vi inte idag. I allra bästa fall kommer en föryngring av ledarskapet att medföra en successiv demokratisering och effektivisering.

Beträffande indoktrineringen av befolkningen är jag inte lika pessimistisk som du. Visserligen gör centralregeringen allt för att kontrollera internet, man censurerar tillgången på sajter, man har övervakade internetkaféer. Men yngre välutbildade kineser är smarta. Dom kopplar upp sig via satellit och gör sig oberoende av kontrollen. Dom har också i ökad utsträckning anställning på internationella företag och får information om världen genom olika kanaler. Studenterna på Himmelska Fridens Torg 1989 var redan då välinformerade. Den processen kan stoppas bara tillfälligt. Det är en tidsfråga innan kommunistsystemet går i graven.
Sluta spekulera här är svaret: Minsta möjliga kostnad till mesta möjliga vinst svårare än så är det inte och det gäller för alla folkslag med kapitalistiska intressen. Barnperspektiv, miljöfrågor och mänskliga rättigheter är bara kosmetika på den politiska menyn.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem