Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Spökfel på min bil.

Spökfel på min bil.

Någon som är bra på bilar? Kanske det finns nån bilreparatör här? Jag återkommer.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Johanna , du får komma med problemet och bilmodell osv
det finns säkert någon som kan hjälpa till med ideer.
Jo så här beter den sej. Den liksom tappar fart, svarar inte på gasen, den känns som om jag skulle få motorstopp. Jag får frikoppla och pumpa på gasen så kommer den igen. Den beter sej som en gammal bil med choke, och att den får för lite eller för mycket bensin. Det händer en eller två gånger i veckan. Jag hade den inne på service i oktober då bytte dom termostaten. Bytte generator för drygt ett år sedan. Blir snart knas på bilen!! Det är en Skoda Felicia -99 som har gått 6.000 mil.

Snälla kan någon ge ett tips på vad det kan vara.
Min kära Johanna.

Det kan vara allt ifrån kikhosta till Fågelinfluensa.

Skämt åsido,är det troligen luft-eller bensinfilter,som behöver bytas.Men det är inget du klarar själv,så kör till en verkstad
innan det blir värre.Kan vara topplockspackning,och då rasar hela motorn.Glykol i oljan,du vet.
Annons
händer detta bara när bilen är kall eller när det är dimma , något med tändningen
hela tiden , vatten i bränsletillförseln

när motorn går låter det som om den inte går på alla cylindrar?
Leiake: Luft och bensinfilter byttes vid 6.000-mila servicen. Skräm inte slag på mej!! Topplockspackning?? Upptäcker dom inte det vid service? Svindyrt va?

Göcke: Oftast vid fuktigt väder. Bilen står ute året om. Ibland knackar den. Går liksom orent. Det här felet har jag haft sen ett år tillbaka ungefär. Jag och sambon trodde det berodde på termostaten. Men icke! Bilen startar perfekt hur kallt det är! Oftast händer det när termostaten står på cirka 70 grader, precis som om termostatgivaren ger fel signal. Det är sällan det händer när bilen är kall.
Får nog öppna plånboken rejält och åka till verkstan. Är i stort behov av min lilla bil.
Du pratar om termostaten.Den håller reda på kylningen av
motorn,och har inget med ditt fel att göra.

Det verkar som du menar automatchoke.Och om det finns,så är
det möjligt den hänger sig.Rätt så billigt.

Är bilen lättstartad,kan du glömma topplockspackning.

Det är nästan omöjligt att ge råd,på detta sätt.Du måste lätta på
lädret,och söka proffshjälp.Lycka till!
Gammalt norrlänskt recept om man misstänker isbildning i systemet det är en slatt rödsprit i tanken
Hej Joanna. Jag har råkat ut för samma sak som du tror jag, hmm min far fixade detta åt mig, precis ringt och frågat vad de var för fel den gången och han svarade:Gummibussningen på grenröret eller ventilkåpan.

Inte för att det säger mig ngt men ni som vet ngt om bilar kanske förstår vad han menar.
Hoppas det kan vara till ngn hjälp
Hej,en kompis till mig hade samma problem med sin Felicia.
Det var packningen till insugningsröret som hade pajat.
Då drar den massor med "tjuvluft "och beter sig som du säger!
Tydligen ett inte helt ovanligt fel , han har en 99 oxå.
Lycka till!
Ska åka till verkstan i morrn och kolla detta, kul att du svarade det låter som om det kan vara det problemet. Om så är fallet så blir jag jätteglad.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem