Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Spökfel på min bil.

Spökfel på min bil.

Någon som är bra på bilar? Kanske det finns nån bilreparatör här? Jag återkommer.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Troligtvis, bara troligtvis Lambasonden! Aldrig hört talas om lambasond!! Testade bilen i går på verkstan och fick ett resultat om lambasonden -" ingången öppen sporadiskt, signalen är för låg sporadiskt, och övre anslagsvärdet sporadiskt". Inte billigt!! Cirka 3.000 kronor. Men va f-n måste börja nånstans. Ska lämna in lilla Bettan på fredag.
Sen heter det visst Lambdasond och inget annat.
Johanna...Lambdasonden har med avgasreningen att göra.

Är Du på en märkesverkstad eller på en liten mindre ? Personligen så har jag inget större förtroende för de stora märkesverkstäderna, såvida jag inte personligen känner mekanikern.
Det verkar för mig vara "Vi provar byta den här, om det inte är felet kommer dom tillbaka så får vi testa byta nåt annat ! "

Små verkstäder däremot ar tvungna att vara skickliga som mekaniker, det är det enda vapnet dom har i konkurrensen med bjässarna.
Annons
Jag förstår att du har varit på märkesverkstad,eftersom du har
sådana specifika värden.Sådan mätutrustning,har i regel,bara
märkesverkstad.En lambdasond(knepigt namn,he,he)kostar
runt 1500:-,sen behövs visst särskild hylsa,för att komma åt.
Ibland måste man plocka ner grejer,som är ivägen,så 1 timmas
jobb,är nog minimum.Sen har du momsen.Det blir 3000:-

Men du älskar ju lilla Bettan,så det är hon väl värd.Hoppas hon
rullar många friska mil,efter operationen.

Lycka till! Hör av dig hur det går,det är nog fler som vill veta.

P.S Varför heter hon Bettan???
Jo NU vet jag vad lambdasond är, knepigt att inte besiktningen upptäckte detta, fast det kommer ju bara ibland. Jo jag var hos en märkesverkstad men jag ska inte lämna in den där. Jag hittade en annan verkstad som jag fick tips om. Där kommer det att kosta cirka 1000 kronor, OK det är med en lambdasond från skroten. Tyvärr är det så att ingen kan svara helt på OM det är den grejen eftersom felet bara kommer någon gång i veckan. Men jag måste prova. Varför hon heter Bettan? Nåt ska hon ju heta!! Tänkte först döpa henne till "Grodan Boll" eftersom hon är grön!!
Jag fick byta lambdasond på min ford men då var avgasvärdena helt knasiga på bes. men det märktes inte på bilen för den gick lika bra ändå, åkte till verkstan och dom kopplade på en dator på styrboxen i bilen och fick fram samtliga värden på hela motorn och såg direkt att lambdasonden var paj, kalaset gick på c:a 1200:- men sen gick den igenom bes.
Lieake: Du frågade på en annan tråd hur det gick för Bettan! Jag var och bytte lambdasond i går och jag tycker att hon gick piggare, men det var säkert inbillning. Jag får avvakta ett par veckor och se, går hon då som hon ska så var det säkert det felet. Jag håller mina tummar så dom är blå. Hur som haver så tror jag att jag har hittat en bra verkstad som håller humana priser. Det är lite mer som ska göras senare, några damasker behöver bytas. Jag har behov av min lilla bil eftersom jag jobbar mycket ideellt och får fara fram och tillbaka till olika ställen, eller också så har jag blivit bortskämd!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem