Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Staten lurar oss... igen.

Staten lurar oss... igen.

Hej alla digitalTV abbonenter.

Om ni inte känner er lurade ännu, så kommer ni att göra det så snart jag har klargjort följande lilla beräkning för er!

Alla hushåll i Sverige idag, som är ägare till en eller flera TV, alt andra produkter med mottagare måste betala TV - avgift! Denna avgift är reglerad enligt lagen.

Denna kostnad skall motsvara vad TV kostar att producera, och ditrubera inom SVT koncernen för att hålla den reklamfri!

Nu går vi över till Digitalsändningar istället, och markbundet digitalt nät.

Då skall vi betala ytterligare 159 Kronor i månaden för att få ta del av 23st reklamfinansierade kanaler? Dessutom så måste vi köpa flera abbonemang för att få tillgång till utbudet i fler TV apparater inom hushållet. Dock rabatterat. (s.k tvillingkort)

Dessutom så har Staten sänkt sina distrubitionskostnader för TV sändningarna genom att digitalisera det, och tar dessutom in stora avgifter från dom reklamfinansierade kanalernas sändningsrätter.

Summa kardemumma av detta är att vi skall betala flera tusen mer varje år, för att ta del av ett reklamfinasierat TV utbud, medans staten sänker sina kostnader för distrubition, och höjer sina intäkter i form av sändningsrätter!!!!!!!

Det är fanimej konstigt att man får hålla på hur som helst i ett land som fortfarande härbärgerar planetens högsta skattetryck!!!!!

Allt sker givetvis med göran Perssons goda inblick, och det som upprör mest av allt är väl när man tar i beaktande att våra ålderdomshem inte får resurser nog att ta hand om våra föräldrar!!!!!!

Kriminellt är en snäll omskrivning.......

// XeniX

Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Hmm, i mångt och mycket håller jag med dig om att det är fel att vi blir påtvingade ökade kostnader.

Dock är det ju så att man inte måste ha abbonemang för att komma åt de fria kanalerna. SVT & TV4 går att komma åt med enbart en digitalbox utan boxerkortet som kostar 159:-

Man kan dock undra var konkurrensen inom branschen har tagit vägen och varför de tvingar på oss tekniken innan den är färdigutvecklad. Som det är nu blir det krångligt att t ex spela in från en kanal och samtidigt se på en annan. Man tvingas också till att ha en box till varje tv.

Kan undra hur lång tid det tar innan de gör ändringar i sändningarna så alla tvingas uppgradera sina boxar också
Xenix!

Har du tänkt på att vi är STATEN,och vi lurar oss själva.
Hur man kan vara så dum,så man lurar sig själv,begriper inte jag.Beträffande TV,så har jag häromåret,genom fjärrvärmen,
fått tillgång till kabel-TV.30 kanaler för 150:-/mån+TV-licens
förstås.Men jag är mer än nöjd.och då är jag lite småsnål.

Beträffande åldringsvården,är du helt ute och cyklar,vad beträffar
särskilt boende(ålderdomshem),kan jag intyga att den är utan
brister,då jag har anhöriga runt om i landet,som bekräftar detta.

Hemtjänstens kvalitet,kan nog variera,från kommun till kommun,
då personalskiftet,är så frekvent.

De fall,som figurerat i media,är ju rena ankorna,det måste du
begripa.En 90-åring,som har blivit missförstådd,säljer bra.
Släng ut teven, den är fördummande.
Annons
Love!

Får jag pengar av dig då.Jag har gett 28.000:-,för min.He,he
Förtydligande...

Ålder vården i Sverige må hända ha resurser till att fortsätta sitt arbete som idag, men jag tycker att det är otillräckligt! Lever man under världens högsta skattetryck, så skall man väl förtjäna en "värdig" pensionstid!

Men det är ett sidospår som mest togs upp för att ge huvudtråden mera krydda!

DOCK EN SANNING SOM INTE KAN FÖRBISES....

// XeniX
När du är mogen för pensionen,så har du inte så stora fodringar på livet.Min mor är snart 90,och bor på instution.Hon bara ligger.

Dom är 7 st,i gruppboende tror jag det heter.Oj OJ,så dåliga
dom är,men vården perfekt.På gränsen till löjlig stundtals.

När din dag kommer,så garanterar jag dig,att du behöver inte,
vara orolig.
Xenix!

Häromdagen fick jag faktiskt ett brev,från min kabeltvoperatör
Gothnet.Dom ville ha 5:-,för att TV3 och TV5,hade höjt sin
taxa.

Jag skall alltså betala,för att se en reklamfinansierad TV-kanal.
Jag är därför beredd,att ge dig halvt rätt,men det är ju inte
STATENS fel.Något förvånande tillvägagångsätt.Om det hade
varit en filmkanal,men 3och5.
Jag håller med Love att man borde kasta ut Tv:n

Det är ändå bara skräpfilmer och skräpprogram nuförtiden..!

Tacka vet jag 80-talet
Xenix: Visst kan man ha synpunkter på TV-avgiften. Själv har jag egentligen ingen synpunkt på dess storlek idag. Vad jag däremot kan ha synpunkt på är att så många smiter från avgiften. Det finns diskussion om att baka in den i skatten. Kan staten hjälpa kyrkan med uppbörden av kyrkoskatt och begravningsavgift så borde staten kunna hjälpa SVT att få in de pengar de behöver. Jag har en känsla att vi skulle få en billigare lösning så. (Men en baksida finns ju dock. Radiotjänsts personal blir utan jobb så Kiruna drabbas.)
Annars så konstaterar jag att du Xenix närmast är arg på "att det blivit så dyrt att hänga med" - att ha alla kanaler, att ha flera TVs med alla kanaler etc. Du betalar ju ändå av fri vilja en massa som du inte kan skylla på staten men du kanske har bindande avtal som inte är så lätta att backa ur.
Love - håller med dig men det blir skoj med OS.
En fråga vi nog lite till mans och kvinns borde ställa oss - ska vi inte prioritera mera vad vi ska göra på fritiden? Inte minst vad våra barn ska göra?
Det är dags att sätta gränser av föräldrarna! Skolan skulle tacksamt ta emot en sådan hjälp! (eg en ny tråd)
leiake //

Jag tänker inte gå i pension när jag är 90. Då förväntar jag mig inte annat än lite gröt.....

Jag har egna erfarenheter som inte på något sätt liknar dina, och jag är därför inte villig att hålla med dig, men den som leverdå får väl se!

Birger //

Vad jag är upprörd över är att staten, genom sitt monopol på marksända digitala sändningar, passar på att mjölka oss konsumenter på mera pengar, för något som egentligen är finansierat genom reklam intäkter och sändningsrätter!

Staten skall som första och högsta uppgift se till att dess invånare kan tillgodogöra sig ett så varierat medieutbud som möjligt, och inte driva företag i monopolliknande situationer för att tjäna pengar på sina väljare!

// XeniX

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem