Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Pensioner

Pensioner

Har suttit en stund och tittat på "Uppdrag granskning" i TV1 där det handlar om pensioner och avgångsvederlag. Pensioner och bonusar till s k "höjdare". Det är enormt stora belopp man har erhållit - och fortfarande får - fast man slutat vid företaget. Alltså - åtskilliga miljoner till de som redan har.

Min och makens pension höjdes nu i januari med 20.-! Vi har varit yrkesverksamma med ansvarsfulla arbeten i dryga 45 år.

Så det kan vara.

Men jag och maken anser att vi är rika ändå, vi har ju barn och barnbarn.
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Ja den största rikedom man kan ha är barnen o barnbarnen.
Men att de som redan har får mer är sorgligt tycker jag.
Varför ska de ha sådana otroliga summor får att de slutar sina jobb, de som har dessa enorma fallskärmar behöver egentligen bara utföra sitt jobb en stund sen kan de kvittera ut en förmögenhet. Skulle vi vanliga dödliga göra sådana tabbar på våra jobb så är det sparken direkt, tack o adjö och så förblir vi fattiga.
Avgångsvederlag finns knappt för en vanlig arbetare och skulle det finnas så är det oftast 6 mån betalt alltså lika mycket som en uppsägning över en viss ålder.
Man blir så trött
Det är väl inte så att det finns avundssjuka,på denna sajt.

Om någon ringer mig,och säger,att om du vill jobba hos mig,så
får du 10 miljoner/år ,och en pension på hälften till du fyller 80
år.
-Nä,säger jag,det är alldeles för mycket.Det räcker med 1 milj./år
och absolut ingen pension.Jag vill leva under existensminimum på
ålderns höst,för jag har nämnligen en 30%-ig hjärnskada.
Det sjuka med VD:ars pensioner är att man skriver avtal om pension som bolaget ska stå för efter att personen slutat. Dvs, man tar på sig en kostnad som man inte kan veta hur stor den blir, genom att man inte vet hur gammal personen kommmer att bli.
Visst, betala högsta bolagsledningen så mycket som krävs under den period som personen jobbar MEN se till att pensionsavsättningen görs under tiden personen jobbar i bolaget och att samma dag som personen slutar, slutar också företagets skyldigheter att gälla (kanske bortsätt från avgångsvederlaget).
Vid alla normala anställningar sker avsättningen som en del av lönesumman. Höginkomsttagare kan till och med välja nivåer till avsättning men aldrig görs förpliktelser om pensionsavsättningar efter personen har slutat.
Varför tror företagen att bara för att en VD slutar på ett bolag, att hon/han måste gå i pension? De får väl söka ett nytt jobb, som alla andra. Och, är de så gamla att de går i ålderspension, varsågod och ställ er i kön till ATP-utbetalningen och toppa med de insättningar som gjorts till annant pensionssparande när man jobbat.
Annons
Frille!

Du verkar inte så ålderstigen,och ändå är du orolig för detta
fenomen.

Hur skulle du känna det,om du inte visste,hur din ålderdom
skulle gestalta sig,rent ekonomiskt.Detta kan du aldrig veta,
för ingen människa kan sia om framtiden,och därför får vi leva
i ovisshet.Men nu är det så att vi sätter en viss tilltro,till våra
myndigheter,att dom värnar om vår framtid.Men några garantier
kan väl ingen ge,tyvärr.Vi lever på hoppet.
leiake:
jag förstår inte vad du menar. Du frågar om hur jag skulle känna "om jag inte visste" samtidigt som du säger att "ingen kan veta".

Jag är inte orolig över att jag inte kommer att få pension. Jag räknar med att staten inte kommer att fixa en pension som matchar min lönenivå. Därför sparar jag på egen hand.

Det är samma sak som med sjukförsäkring och föräldraförsäkring. Vilket otroligt bedrägeri att kalla det för "försäkring".

Hur menar jag nu då:
Jo, om jag väljer att bo i ett dyrt hur och försäkrar det för brand får jag betala mer i premie för att huset är dyrt men i gengäld får jag ersättning i nivå med värdet på huset, om det brinner ner.

Om jag tjänar mer än 23'000 kr/mån i Sverige och blir sjuk, får jag inte mer än 80% av 23'000. Om jag är hemma med sjukt barn - samma sak. 80% av 23´000, trots att jag betalar in sjukförsäkring för belopp mycket högre än det.

Visst, kanske kan man tycka att det är ett lyxproblem men för den som har skaffat sig en kostnadskostym som ligger i linje med sin lönenivå blir det inte lätt. Varför får hon/han då inte ersättning som matcher denna nivå om hon/han en dag behöver hjälp? Det är inte helt lätt att ändra kostnadskostymen bara för att man blir sjuk. Och det är inte rätt att en familj ska behöva prioritera efter ekonomiska intressen om vilken förälder som ska vara hemma om barnen är sjuka. Det, är enligt min mening - sjukt!
Erkänner mitt något luddiga ordval,men kontentan av hela mitt
inlägg.är att du aldrig kan sia om framtiden,hur du än garderar
dig,så är du torsken,om något oförutsett inträffar.

Tag som exempel,Tsarväldets fall i Ryssland,som jag tycker är
ett talande exempel på omvälvande livsvillkor.Dessa rika
personer,fick fly utfattiga,och bosätta sig i en etta,i något getto,i
ett annat land.Dom som inte hann fly,blev ju som bekant ett
huvud kortare,och det hjälpte inte om dom var fösäkrade.
leiake:
ang ditt senaste inlägg slog det mig en tanke. Du nämner vad som hände vid Tsarväldets fall. Tänk på de bolag som har dessa dyra ex-VD's som går omkring och lyfter pension. Vad skulle hända om makten i dessa bolag gick över till mindre nogräknade personer - säg rent kriminella. De skulle då stå inför valet att fortsätta betala en massa milj kr i pension årligen till personer som inte längre jobbade i bolaget eller lockas av tanken att de peronserna inte längre var i livet.

Det är inte så att jag på något vis vill uppmana till någon olaglig handling eller säga att dessa personer lever farligt men, jag skulle nog i deras kläder känna ett visst obehag av att veta att bolaget skulle kunna spara 10-tals miljoner på om jag trillade av pinn och att ett kontrakt på att någon skulle utföra detta, skulle kosta en bråkdel. Det kanske blir en ny fransk revulotion vad det lider.
Chop chop, och tänk så glada de hade varit om de istället hade fått en spik i foten.
Om kriminella tar över,blir det nog inget snack om pensioner.

Då hamnar sådana pensionärer,i havet,med en cementklump
om foten,som du är inne på.

Jag har tänkt flytta till Norge,för där heter man inte pensionär,
utan ,den mycket trevligare titeln pensionist.

Kom att tänka på en rolig grej.

Två väninnor står och pladdrar.
-Kan du tänka dig,min man har blivit impotent.
-Nä-hä och min som bara är disponent.
Om som svensk medborgare betalar mellan 60-85 % i skatt på sin inkomst ska väl det räcka för oss att få en respektabel pension eller?? Ska man använda resterande surt förvärvade pengar att betala privat pension, sjukförsäkring mm. Något verkar vara riktigt fel någonstans. Jag tror inte att vi i framtiden kommer att få speciellt bra pensioner om inte statsförvaltningen tänker om ganska radikalt. Kanske ett steg i rätt riktning är att sluta betala ut livstidslöner till alla politiker när dom skaffat ett nytt jobb och börja fokusera på det viktiga, dvs. medborgarnas väl när dom behöver det (skola, sjukvård & äldreomsorg). Allt annat är väl sekundärt egentligen ?
tejay4u:
OK, om man betalar 60-85% så kan kalkylen se ut så här:
Man börjar inte jobba innan 25 års ålder (snitt räknat på ambitionen att 50% ska ha universitetsutbildning.)
Man slutar vid 65 år
40 år yrkesverksam. 45 år i behov av pengar från staten (livslängd till 85)
Bara 50 procent av de yrkesverksamma jobbar i verksamhet som inte är skattefinansierad.
Av de yrkesverksamma är 10 % arbetslösa. (5 % av 100 % ger 10% av hälften)
Det innebär att en knapp fjärdedel av Sveriges befolkning ska stå för kostnaden för alla. Och i de 60-85 % som de betalar i skatt, ska det också inrymmas kostnader för sjukvård, försvar, skola, etc.
Inte undra på att det är så många som röstar på de partier som vill värna om de som inte jobbar.
Hade Sverige varit ett bolag, skulle jag ha ansäkt om konkurs. Vi kommer alldrig ha råd att fortsätta som vi har det idag.
Dagens unga kommer att bli den första generationen som har det ekonomiskt sämre än sina föräldrar och de kommmer genom fetma att ha en kortare livslängd.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem