Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Poliser i turban

Poliser i turban

Läste från TT idag att man ska tillåta poliser att bära turban eller annan religös huvudbonad. Nu har det väl ändå blivit något missförstånd i strävanden att vara ett öppet och mångkulturellt samhälle.

Jo, jag minns att jag hört att en man som körde bil blev friad från åtalet att han inte hade stannat vid en poliskontroll. Han menade att genom att inte polisen hade sin mössa på sig, kända han inte igen att det var en polis. Därför lär de sig på polisskolan att man måste alltid ha mössan på sig, särskilt vid poliskontroller.

Jag tycker inte att man ska kunna kräva att ha sin religösa symbol i tjänsten om tjänsten innebär en uniform där huvudbonad ingår.

Flera av er här på IS verkar så bra på att hitta information. Är det någon av er som hittar uppgifter som visar att jag minns rätt ang domstolsutlaget om polisens mössa?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Que?

Ska vi kristna då ha munkhuva på oss..eller riddarhjälm?

Blir jag stoppad,i en poliskontroll,och en polis sticker in huvudet
med en turban på huvudet,så åker jag dit för diskriminering,
när jag hänger över ratten,och gapskrattar så tårarana rinner.

Frågar han då,efter körkortet på indiska(hindu),så dör jag.

Allvarligt,kan detta vara på tapeten,verkligen?
Hoppas att han inte är mc-polis bara...

/P
Annons
Visst verkar det vara sant, se bara:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12047105.asp

eller sanningens tidning:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,790255,00.html
Det blir bla,blaha.Det är inte praktiskt möjligt,kan jag läsa mellan
raderna.Dom har snärjt in det,så det blir opassande i varje
situation.Kallas för akademisk rappakalja.
En polis ska ha komplett reglementsenlig uniform och utrustning så dom är lätta att känna igen och kan utföra sitt jobb oavsett tro.

Och därmed basta!
Om det finns etnisiteter som inte kan anpassa sig till uniformskraven då kan de söka andra jobb.
Finns busschaufförer i turban idag...samma diskussion då som nu. Men överheten valde att som vanligt köra över den stora massans önskemål till förmån för "medmänsklig respekt för tro och etnisk tillhörighet".
Förvånar mig inte om vi snart ser kvinnlig polis i full burka-maskering också...
Finns väl ingen i topparna som ens bryr sig om att respektera vårt lands kultur längre i rädslan för att tas som främlingsfientlig...
Håller med dig Breeze, hade samma tanke själv.
Vad vi än gör eller säger uppfattas som rasism eller främlingsfientlig i dagens samhälle. Varken topparna eller någon annan bryr sig längre och det är för sorligt.
Vi kan lika gärna lägga ner vår kultur den är inte värt något längre, den uppfattningen får jag i alla fall när jag lyssnar på tv o läser tidningen.
Usch så pessimistisk jag är men vad annat kan man bli!!!
Nej bevara vår kultur den ska finnas länge till, för våra barn, barnbarn o barnbarnsbarn, barn.......

säger bara stön och suck.
Tur att man snart får gå i pension

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem