Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Partition Magic

Partition Magic

Jag har lust att partionera om min hårddisk så att jag kan använda tre (!) operativ på min dator. Linux (för dagligt användande), Xp (Spelande) och 98 (min scanner/webbkamera fungerar inte till Xp ). Nåja.

Just nu har jag bara en partition och jag har tänkt dela upp den med programvaran Partition Magic för att slippa installera om mitt win98 med program. Nu kommer problemet:

Jag har hört det ryktas om att det skulle vara dåligt för hårddisken att ompartitioneras men ovan nämnda program. Är det någon som vet om det är sanning eller bara ett rykte? Eller ännu bättre kanske kan säga något konkret om vad som är bra o dåligt.
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Andreas , hade du inte skapat en backup före? sorry!
det har funnits datorer i hemmen i minst 13år och fortfarande så görs det få backupper , det tycker jag visar att alla tror att all data finns för evigt i maskinerna. men så är det ju inte.
jag vet inte om man skall gråta eller skratta åt eländet.
men men man lär väl så länge man lever får man väl hoppas.

och till alla andra som skall mixtra med hårddisken, finns det data på den innan. så ta en backup först på det som ni vill ha kvar i alla fall. innan ni börgar. eller en diskimage på cd är aldrig fel att ha till hands. att leka-lära är aldrig fel , men kan ju få tråkiga konsekvenser.

annars så önskar jag alla en god Lucia
Självklart hade jag backup på några av det mest viktigaste, men om jag skulle göra backup på allt så skulle jag fått spendera halva dagen med att föra över filerna till den andra datorn. Det var lite dumt att inte göra backup på mer, men man lär sig av misstagen som sagt. Fortstog bara inte varför PM , partionerade så att jag inte kom in på datorn, för jag hade skapat en partiion ytterligare som Redhat skulle installeras på, men det fungerade dock inte när jag senare startade om datorn att komma in i operativ systemet över huvudtaget, jag änvände mig också av moderkortets program för att kolla om filerna låg kvar, men det gjorde dem inte, allt var raderat.

Andreas; då förstår jag problemet. Om man har en bootbar 1:a partition och har installerat os på den mm så blir det lite kinkigt att göra något mer med den utan att skada det som redan finns på den första partitionen. men har man inte bett PM (partition magic) att formatera den första partitionen, så finns informationen kvar på disken, det är bara så att partitionstabellen ändras. om man ändrar storleken. kan man inte läsa partitionstabellen så ser man inte filerna utan då måste man ha speciella program typ diskdoctor eldyl. lika så om man formaterar så finns allt kvar på disken men den första bokstaven är satt till ett annat värde det är lika så med partitionstabellen. om man sedan typ installerar Linux utan att få med någon bootloader som kan välja mellan flera os då tappar man MBR masterboot record och är den fel så hittar man inte os-et heller. men har man inte formaterat eller skrivit över den gamla partitionen så finns informationen kvar. och man kan rekonstruera den om man har tex en windows 98 startdisket och hade w98 på första partitionen, hade du xp så är det lite annat trixande som skall göras.
Det här är en vink på vad som kan hända och kanske gör att man inte tappar orken i första taget. men att läsa på kan underlätta.
och som sagt jag har alldrig (ta i trä) lyckats att kracha en disk genom PM eller något annat partitionerings sätt. utan då har man gjort något fundmentalt fel. ooch det är ju mänskligt att göra.
Annons
Jag tror att kontentan av denna tråd blir att man ska strunta i att använda PM helt enkelt. Om man ändå måste ta backup på allt viktigt, så bör man ju heldre formatera från grunden (på riktigt s.a.s.) för att därefter installera Open ett i taget enligt konstens alla regler.

Sen bör man installera alla drivisar, och små viktiga program man vill använda - detta på alla Op.

Sen gör man en Ghost.

Sen kör man så det ryker ..

Jag ber Sverker slänga PM i papperskorgen.
Ok, tack för svaret Göcke :)
Los Lovos : tja det kan ju verka vara enkelt att börja från början, men man kommer ialla fall att ha mbr och boot problemen att brottas med (förstå) när man skall installera/avinstallera os-na. och skall man blanda filsystem (partitioner), vad skall/bör man ha osv. gör man fel där så får du ju inte igång alla os ialla fall. men jag håller med dig att då börjar man från skratch och lär sig. och skall man backa så är det inte så mycket att förlora.
Trevlig Lucia Kväll på er alla. och räds inte av misstagen. de berikar livet. =)
Som Los Lovos säger... skit i PM... gör 3 partitionern 2 för windows och en för linux... installera win först sedan använder du Diskdruid som finns i linux o fixa partitionen för windows... och använd lilo som boot loader... så funkar det utmärkt.. då lägger sig lilo på MBR och kör den först sen så hoppar den över o så komme rdu till windows startmeny..
Rob : PM eller vilket Program som hellst duger att göra parttioner med om man vet vad man gör. även diskdruid kan man göra fel med, men att det är skit kan jag inte påstå bara för det. Och vi började med att diskutera om PM förstör hårddisken. och där skrev jag att det är rykten som sprids.
och jag vill inte vara med att sprida rykten som inte är sanna.
Du har omvänd ordning när du vill ta bort tex Linux, när användaren inte får igång hård disken, men att då säga att linux är skit och förstör hårddisken är ju också fel.

Annars Rob: så beskriver du bra, turordningen på hur man kan installera de olika os-na.

God fortsättning på Julfirandet. =)
Göcke: Det är inte bara rykten.
Jag kan inte med säkerhet hävda att problemen som PM är behäftat med gäller alla versioner, men att PM är känt som en hårddisk förstörare är korrekt.
Efter åratal av arbete med service på datorer kan jag konstatera att det ligger sanning i ryktet, även om jag inte vet hur mycket.
Jag har ingen aning om, och kan inte svara på varför problemen uppstår, men jag har talat med många kunder som berättar att datorn har fungerat fint, men att HDn har krashat som en direkt följd av att man har använt PM.
Los Lovos: Jag kan inte ta rykten på allvar om de inte visar konkret vad det är som går fel. Om inte någon har analyserat probemet och kan peka på vad som har gått snett så skall man vara ytterst källkritisk tycker jag.
De för mig kända problem som kan uppstå som gör en disk helt förstörd är följande:
Elektriska fel, mekaniska fel, fysiska fel i skivan, samt att man har krachat en mikrokods uppgradering i hårddisken.
Men man kan sabba läsbarheten på skivorna genom olika formatering och mixtrande med partitionstabell och mbr osv
men det gör ju inte att hårddisken är förstörd. bara obrukbar och för användaren så kanske det verkar som helt förstörd bara för att man inte har program som kan rätta till eller visa på problemet. men det är ju en helt annan sak.

Att PM och andra partitionsprogram kan vara avanserade och att det kan strula till sig om man gör saker i fel ordning gör ju inte att man skall bannlysa dem för det. Inte heller om man använder program som har begränsningar i tex diskstorlek, filformat osv. använder man dem vid rätt tidpunkt och vid rätt tillfälle så brukar de hjälpa till med det de är tänkta för.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem