Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Partition Magic

Partition Magic

Jag har lust att partionera om min hårddisk så att jag kan använda tre (!) operativ på min dator. Linux (för dagligt användande), Xp (Spelande) och 98 (min scanner/webbkamera fungerar inte till Xp ). Nåja.

Just nu har jag bara en partition och jag har tänkt dela upp den med programvaran Partition Magic för att slippa installera om mitt win98 med program. Nu kommer problemet:

Jag har hört det ryktas om att det skulle vara dåligt för hårddisken att ompartitioneras men ovan nämnda program. Är det någon som vet om det är sanning eller bara ett rykte? Eller ännu bättre kanske kan säga något konkret om vad som är bra o dåligt.
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3

jag har ett problem, jag har partionnerat mina hårdiskar till 8 partioner, men partition c, som mitt opertörsystem ligger på naturligtvis är för lite! jag vill göra C, lite större, utan att förlora mina filer på de andra partioner å hårdiskar! finns det någåt program? programvaran Partition Magic är ju ren bluff!, jag får vell annars bränna av allt jag har å formatera om datorn, men det kostar.....
DC++; det måste vara din okunskap som gör att du inte kan fixa detta. eller att du bara har en tanke och inte vill förstå hur/vad en partition eller hur data lagras på en hårddisk.
det är ju klart som korvspad att om du har en yta(partition) som du har data på så bör du säkerställa denna först innan du fixar till ytan(partitionen), det innebär ju också att c: påverkas i ditt fall eftersom du redan använder den.
Det innebär ju att om du är osäker, så gör backup och blås allt och börga om från börgan. eller också gör en spegling av c: så kan du labba med att expandera den. mot en tom disk.
eller låna boken (Hårddiskhandboken) på biblioteket, den senaste tar även upp problemet med stora hårddiskar.
då kan du lära dig att leka med enskilda block på hårddisken.
låg/högnivå formatera osv. kan du/ni inte fixa disken efter detta med PA eller något annat program så vet jag inget annat råd än att man lämnar över till proffs att göra detta jobbet. , men tracka inte ned program bara för att de gör det som de tror att användaren vill att den skall göra. sedan måste man veta vilket formaterings sätt som skall användas, skall det vara mixade filsystem osv, detta för att kunna veta hur filsystemen och os påverkar varandra.mm om man skall ändra i systemet.
Gott Nytt 2004
DC++; ett tipps till dej med angående c; som är för litet.
när man installerar os-et så vill ju programen att man lägger allt på c; ett av problemen är att även cachar tmp och outlook mfl lägger sina filer där också,även mina dokument, om man copierar dem till tex. d: och döper om de gammla katalogen eller mappen samt ändrar sökvägen i registret så kan man efter att man testat att det fungerar ta bort orginalen på c: och på detta viset få mer utrymme på c:

man kan göra detta även med program mappen osv
men som sagt allt detta göres på egen risk.
men funkar kanon.
det ända som är problemet som återstår är att radera alla
dll-e som finns kvar efter avinstallerade program. de kan ta upp stor platts fortfarande. eller trutypefonter.

ni som har xp, tänk på att ni har återskapningsfunktionen som spökar om ni försöker att trixa lite , med andra ord , den funktionen måste åsidosättas först.

och som alltid, hackande i registret är ju på egen risk
Annons
DC++ strunta i PA har man inte gjort rätt från början kan det förstöra filer som ligger på partitionen man vil ändra och även andra partitioner.

Eftersom du har kommit fram till att du har för lite utrymme nu så är det nog endå dags för en ny installation så rensar du bort gammalt skräp när du endå håller på
Det är irriterande att vissa vägrar erkänna att PM ställer till onaturligt mycket problem.. Göcke måste inse att allting är inte kompatibelt .. efter att ha studerat MS knowledgeguide ingående i frågan .. kan jag konstatera att vissa kombinationer av hårddiskar och windowsversioner och partitionering/formatering :ar helt enkelt inte går ihop.

Som exempel kan jag nämna följande kombination:

Windows 2000 + IBM/HItachi IC35L180ACC207-1 + PM

I ovanstående fall kommer dom partitioneringar gjorda med PM att långsamt korrumperas och datat förstöras .. Visserligen finns det en lösning på detta problem, publicerat av MS .. och jag VET att detta inte beror på att PM är direkt felaktigt .. men det FINNS onormalt många problem sammankopplade med användning av PM .. och dom flesta användare skiter i "vems" fel det är .. man kan bara konstatera att ju mindre man använder PM desto mindre risk för strul ..
Till er alla , tycker att det är bra att man kan följa upp och talar om vad som är fel för att hjälpa andra. men att kassta skit på produkter utan att tala om i klartext vad som har gott snett, är fel tycker jag. och som jag ser det i andra inlägg här så kommer man till en punkt som även pekar på andra problem som man förtiger eller föringar och då tycker jag inte att man hjälper till utan bara spär på med problem.
Jag kan inte säga att all hård/mjukvar är perfeckt, men att bara därför skrika högt om att en produkt är skit tycker jag fortfarande är fel. och som LosLovos skriver att läsa MS-support är ju en del att tackla problemet, varför inte då visa på länken dit.
eller som LosLovos skrev att det fanns problem med en typ av hårddisk. varför inte tipsa alla här på sidan om vad som man kan göra för att råda bot på detta problemet. om det finns en lösning vill säga!
att bara föra vidare att jag har en /vet en som hade eller vet att många har osv . tycker jag inte är konstruktivt.
tyvär så måste jag medela att jag inte går på finten om att Rolls/Rolls är skit bara för att jag har bytt en generator på den en gång, snacket fastnar liksom i strupen på en.

Nä var så snälla att kom med lösningar istället eller nya infallsvinklar på att lösa problem med mjuk/hårdvara istället.
vi kommer alltid att ha problem som måste lösas och de löser man best om man försöker vara saklig.
Tex, om man vet med sig att ett program har ett problem och man har läst i en/ett teckniskt pm om detta eller att det har begränsningar i handhavandet/funktionen osv, tipsa om det.
så kan alla ta del av det. för det är ju inget orginellt att sådana begränsningar kan finnas. framför allt när det finns tvister om vem som har rättigheter till detaljer osv.

med detta vill jag än en gång önsak er alla ett Gott Nytt År
och att vi hjälper varandra här på IS.
Jag löste mina problem genom att installera nya program på D, å D funkar bra

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem