Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Barn på 30 och 40-talet.

Barn på 30 och 40-talet.

Tänk vad roligt man hade som barn på 40-talet! Fattigt var det i min familj, men man hade alltid något att göra. Det var att spela kula, brännboll, hopprep, palla äpplen, ja, jag vet inte vad vi hittade på. Idag ser man nästan aldrig några barn hålla på med sånt. Det är bara datorer och Nitendo som gäller idag. En hurring fick man om man var olydig, eller hade fått en lapp med från skolan för man hade fnittrat lite på lektionerna.
Någon annan som minns dom tiderna? Hade vi det bättre när vi var barn? Eller tycker ni att barn har det bättre idag?
Jag tror att barn får inte vara barn på samma sätt som vi fick.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Ju förr dessto bättre, eller?

Redan Sokrates beklagade sig över ungdomens förfall. Antingen har generationerna blivit allt sämre sedan Sokrates tid, eller så ligger det i människans natur, att minnas det goda, förtränga det dåliga och se det hemska i förändringen.

Jag tycker dock det är beklagligt att se de familjer där barnen växer upp utan normer, regler och förebilder, men, med det sagt så är det inte så att alla familjer har det så, eller att jag tror att alla barn skulle växa upp framför datorn.

Enligt min mening är fri uppfostran den sämsta och mest otrygga miljö ett barn kan växa upp i. Barnet får ett påklistrat starkt ego men en mycket stor osäkerhet om hur man bör bete sig bland andra människor. Den osäkerheten bubblar förr eller senare upp i form av otrygghet.

Inte var det allmänt bättre förr. Det gäller bara att inte enbart titta på de familjer som har problem idag. Håller dock med om att det finns en tendens att inte låta barnen vara barn. Man låter (eller tvingar) barn att ta ställningar till frågor som inte barn borde behöva tänka på och i familjer med den fria uppfostran, tvingas barnen ta beslut, i en missriktad ambition om att barn skulle må bra av att ta beslutet själva.
Det som är mindre bra idag är ju att barn blir isolerade nästan av data/spel/tv.

Det är bra att röra på sig och umgås med andra utanför rummets väggar.

Har ingen aning, var inte född då men vi lekte oxå när jag var barn i slutet av 50 talet o på 60 talet. Vi lekte samma lekar som du. Leken betydde nog mer när vi var barn eftersom det inte fanns just tvspel o dyl. Jag tycker att leken fortvarande är viktig o då framför allt den fria leken den sätter fantasin på prov.

Det är i leken som barnen lär sig nästan allt o förbreder sig för den vuxna världen. Det börjar redan i spädbarnsåldern.
Använder man datan el tvspel pedagogiskt till barnen så visst kan det fylla en viss funktion.

Jag vet inte hur många barn jag har försökt lära att bolla med 2-3 bollar mot en vägg el i luften. Några få har lyckats med 2 st.
dem har inte tålamodet att öva så att dem lär sig.
En annan bollade med 3-4 st utan problem och kan det fortvarande.
Det är vi vuxna som måste lära barnen att leka redan från babystadiet.

Eftersom det var fattigt när vi var små fick man använda fantasin på ett annat sätt än i dag. Nu köps allting o de flesta har råd att köpa dyra leksaker istället för att använda fantasin.

På ett sätt hade vi det bättre och på ett annat har de det bättre i dag.
Möjligheterna är större i dag vad som gäller det ekonomiska.
Annons
Jag tror ändå inte att leksaker/data/tv-spel kan uppväga sånt som sporter och annan fritidsaktivitet för barn.

Och att cykla, spela fotboll, mm..kostar faktiskt inte så mycket.

När jag var liten fick jag ofta pulsa i snö upp till midjan.
Nu för tiden räcker den mig knappt till knäna.
Visst var det mycket roligare förr!
När jag började köra bil kostade bensinen 90 öre litern.
Man kunde sala ihop till en tia och ragga runt en hel kväll.
Tänk så roligt man hade på den tiden!
Poppo skrev:

Tack för Ditt inlägg Joanna.
Precis så var det även när jag växte upp.
Vi barn roade oss bl a med att klättra på vedtravar,
gå på trädbjälkar där det t ex kunde hänga nytvättade vita lakan.
"Sporten"då låg i att inte ramla ner och förstöra tvätt för någon.
Om vi "misslyckades" var vi tvunga att berätta vad vi gjort.
Som mormor/farmor upplever jag att barnen/ungdomarna idag
hela tiden måste ha något som "händer".
Alltför ofta har bl a dataspelen tagit över deras nyfikenhet och fantasi.
Därmed inte sagt att det kan vara intressant och lärorikt, men inte jämt och ständigt!
Jag tycker också att det är viktigt att se till att barn och ungdomar
får en balans mellan då och nu! Och att verkligheten överträffar alla dataspel.
Som vuxna är det vår skyldighet att lära barn och ungdomar
att upptäcka allt som händer i livet här och nu.
Att leva är fantastiskt!


Birger skrev:

Håller med dig Poppo.
Det slår mig att när jag var ung så sa jag aldrig:
Mamma/Pappa jag har inget att göra.
Hela tiden så försökte jag hålla mig hemifån och leka med kompisar.
Normalt 3 barn i varje familj så det fanns många kompisar.
Om man inte höll sig hemifrån kunde man ju måsta bära in ved,
skotta efter korna i lagårn eller diska.
Radio fanns men den drog ju ström så det var nyheter,
andakt och liknande som man fick höra på. Annat var onödigt.
Sedermera kunde man ratta Radio in Luxemburg.
En helt ny värld kom fram. Ingos matcher etc.
Idag kan man via kanalerna se Hela Världen.
Förr var det lokalområdet man fick nyheter om via tidningen.
Idag har ungdomarna det förspänt. Helt andra möjligheter.
Men fantasin, hitta på egna grejer, etc det har de tappat.
Jag saknar en kombination av lekfullheten förr, fantasin mot dagens datorer, TVspel etc.
Detta är något som vi måste ta tag i. BMI ska testas.
Ja, inför mera fysisk träning, promenader i skolan.
Man kan ha lektioner ute i naturen,
Dessutom ska föräldrarna ta större ansvar och engagera sig själva och sina barn i olika aktiviteter.
Vilken slutsats ska man dra om en nyutbildad undersköterska inte orkar jobba.
Jo, föräldrarna har i all välmening skjutsat han/hon till alla aktiviteter.
Har aldrig behövt till ngn fysisk ansträngning.
M a o har ingen ork, kan inte ta ett jobb. Eller?

trixie123 skrev:
Hej, jag är uppväxt i ett bruks sammhälle och fyyyy vad kul vi hade ,
har länge tänkt skriva en bok om det om jag kunde.
Du har har rätt uppfattning vi hade mer kul o fantasi
än vad dagens ungdum har tyvärr och vems är felet???

RED:
överflyttad från stäng tråd /Joanna/, jag förmodar att ni
menade att följa upp i denna tråden
mvh // göcke
Ja du, det var säkert roligt och intressant på den tiden. Jag kan knappast tänka mig att det var bättre, men ok. Mina barn leker ungefär samma lekar men med andra redskap. De leker som jag gjorde på 60-70 talen. Barn tar inte skada av att titta på tv eller spela skärmbaserade spel. De tar skada av att ses som en inkomstbringande målgrupp. De svenska spelen och tvprogrammen är okej, men resten....oj, vad din generation måste ha dåligt samvete för att ni tillät utsugarna komma ända in i hemmen! För det är ju faktiskt så; någonstans på vägen från din barndom till nu har det blivit okej att låta kapitalistiska värdegrunder gälla även för barn, och jag kan inte minnas att jag blev tillfrågad. Mina barn får aldrig se tv utan vuxenstöd. Min dotter är 14. Mina söner är 4 och 6. Jag sitter med vid tv;n för jag vägrar låta mina barn bli offer på imperialismens altare. Jag berättar att Coca Cola, McDonalds, mfl enbart är ute efter pengar. Jag berättar att Top Model är en reklampelare, inte ett program. Det våra barn utsätts för idag har sina rötter ganska långt bak i tiden. Någon släppte in utsugarna, nu är det dags att kasta ut dom!
ja jag som är yngst i tråden kan väl bara säga att ni kan inte tvinga på barn och undommar av dagen era föråldrade synpunkter de var aktuella när ni var små vilket för dagens ungdommar är stenåldern.
Så ja lägg ned tråden om det inte ska ses som en historielektion.Som upprepar samma gamla rapparkalja med att det var "bättre förr".

Sen kanske ni ska tänka efter ni 40-, 50 osv -tlister det är ni som har skapat dagens samhälle. Gillar ni det inte otur det skulle ni ha tänkt på lite tidigare. Men det var ju aldrig nån vuxen som sa det ni säger nu på eran tid självklart inte.

Det är som VHS och betamax eller HD-DVD och bluray. same shit different time.
Rob:

Nej, tyvärr håller jag inte med dig..

Barn idag blir sjukare o sjukare hela tiden och fetare o fetare och våldammare och våldsammare..

Allt var inte bättre förr men vissa grejer som gedigen uppfostran och motion är väl bra eller?

Ungdomar idag är ju som djur och jag var ganska tuff o kaxig för 17 år sedan..(kände bl.a Paolo Roberto och Liam Norberg) men som det är idag har det gått för långt med allt.

Och visst kan det vara så att 30-40-50 talisterna jobbat för hårt/mycket och inte kunnat ha tid med sina barn men det är ju kanske inte deras fel!

Nu har det spårat ur totalt!

För att få någon ordning på det hela innan det är försent så måste man nog backa några steg!

Tänk på den du..
Rob; Varför lägga ner tråden???Jag har en dotter som är lika gammal som dej och vi har haft en massa långa samtal om då och nu. Hon tycker det är intressant när jag berättar, visserligen tycker hon att det låter stenåldern, men intressant!
Återkommer eftersom jag blir utloggad hela tiden! Vet inte varför.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem