Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Barn på 30 och 40-talet.

Barn på 30 och 40-talet.

Tänk vad roligt man hade som barn på 40-talet! Fattigt var det i min familj, men man hade alltid något att göra. Det var att spela kula, brännboll, hopprep, palla äpplen, ja, jag vet inte vad vi hittade på. Idag ser man nästan aldrig några barn hålla på med sånt. Det är bara datorer och Nitendo som gäller idag. En hurring fick man om man var olydig, eller hade fått en lapp med från skolan för man hade fnittrat lite på lektionerna.
Någon annan som minns dom tiderna? Hade vi det bättre när vi var barn? Eller tycker ni att barn har det bättre idag?
Jag tror att barn får inte vara barn på samma sätt som vi fick.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Som förälder får vi nog acceptera och anpassa oss till nutid när det gäller våra barn med allt vad det innebär i utveckling och aktiviteter, om det var bättre förr är väl tveksamt för jag tror ungdomar har ett bättre utgångsläge idag med utbildning och aktiviteter men det ställs högre krav på dom redan i grundskolan.
Nu föddes jag själv 1958 så jag var inte med och kollade innan hur det var då men mina föräldrar har ju berättat en del under åren och jag tycker nog att det är bra som det är idag.
För att nämna min sons aktiviteter och intressen: snowboard, data, motorer och tjejer.
Skulle möjligen tänka mej att vuxna ställer upp mer idag ideellt för sina barn i klubbar och annat, var själv liftvakt i skidbacken och med på nästan alla träningar och hockeymatcher när han spelade hockey.
Att det har blivit mera våld med knivar och tillhyggen är tragiskt och vad det beror på ska jag låta vara osagt.
Benny; Det var mycket av det du skriver som jag försökte att skriva både igår och idag, men jag blir utloggad efter en stund.
Visst har våra barn det mer förspänt idag med möjlighet till utbildningar. Det var det inget snack om när jag växte upp. Men jag tror i alla fall att vi hade det roligare. Vi kunde roa oss på ett annat sätt tror jag. Det var inte så stora krav på att man skulle ha alla dessa dyra saker, eller alla dessa skönhetskrav. Jag tror att dagens barn och ungdomar har det tuffare. Men dom är helt underbara tycker jag, man ska inte klanka på dom. Går det snett så är det oftast inte deras fel, utan att det har brustit någonstans i uppfostran.
Men som tråden började, vi hade det så otroligt kul!! Fast jag kanske har blivit sentimenal med åren, man kommer ihåg det postiva men glömmer lätt det negativa.
Allt är som sagt både på gott och ont.
ä , varenda generation har ju sin bästa/hårdaste tid.
alla barn har hört denna fras, alltså inget nytt.

Nu kommer väl alla som är barn att säga att det var mer snö
när jag var liten, och komma ihåg den snö som har varit i år.
om en så där 50år

Vi kommer att höra de unga, väsa fram,
att det är ni som har gjort att det är som det är.

Samma fraser som sagts i generationer från alla åldrar.
Vi glömmer bort att alla är delaktiga i tidens gång.

Jag ser detta som en nostalgi tripp från respektive generation.

Börga att leva i nuet iställe, det är det enda vi kan påverka.
Historien är något vi kan lära oss av,
men fel och misstag i nuet
är historia redan efter det de är gjorda.
Och då spelar det ingen roll om man är ung eller gammal.
Annons
Javisst var det bättre förr det har mina föräldrar berättat. Det var betydligt mera snö och barnens friska härliga utelekar präglade vinterlandskapet.
Visst hade många familjer lite mat p.g.a. fattigdom och många barn gick dåligt klädda, men roliga lekar som att bygga snögubbar, gräva snögrottor och göra snölyktor höll barnen varma. Dessutom fick de leka inne ifall det var mer än 30 grader kallt. Varje morgon vaknade familjerna tidigt och alla hoppade med ett skutt ur sin säng för att få värme i kroppen. Det var ett härligt friskt liv på 40- och 50-talet.
Tänk dagens barn som har mat, värme, kläder i massor, TV-spel, datorer och jag vet inte allt har det nog inte så lätt. Dessutom måste många av dem åka på semestrar utomlands och ta del av vad övriga världen har att erbjuda. Så, nu förstår nog var och en att det var betydligt bättre förr och dagens barn skulle säkert bli överlyckliga ifall tidens kunde vridas tilbaka.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem