Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hymlande

Hymlande

Jag hade en hetsk diskussion om kommunikation mellan människor.

Det handlade om personlig integritet, respekt, ärlighet, stämpla, mm.mm

1. Nåt som jag hört är att personlig integritet betyder att man avisar en annans människas åsikter, tankar genom att man säger: Hit men inte längre.
Det skulle enligt mig betyda att man byggt upp en skyddsmur för att undvika att prata om sånt som är känsligt eller kontroversiellt. Sånt släppte jag för länge sedan och jag tycker att man ska kunna vara öppen för allt även om man inte alltid håller med.

2. En annan sak jag hört är att respekt skulle betyda att man ska hymla om vad man tycker/tänker/känner på grund av att den andre kan ta illa upp. För mig är respekt att kunna säga rakt ut om man tycker nåt är fel så att den/dom kan ändra sig eller tänka om. Ska man gå omkring och hymla om saker så låter man ju den andre trampa på i sina egna fotspår bara. Då kan man aldrig förändra något. Det är ärligare och mer respektfullt att vara rättfram.

3. Sedan har jag hört nånstans att om någon är på ett sätt så kommer den alltid vara sån..ex. om någon äter ärtsoppa 7 dagar i veckan så kommer den att äta ärtsoppa nästa vecka också eller hela året. Inget kan ju vara mera fel och jag undrar vilken vilken idiot till Psykolog som hitta på det? Det var säkert Sigmund Freud som aldrig borde blivit född. Det kallas att stämpla/sätta en etikett på någon och att alla på jorden skulle bli väldigt förutsägbara. Människan enligt mig är oförutsägbar.

4. Psykisk styrka och Respekt är INTE att hymla, mjäka sig, eller sätta etiketter på andra. Och klarar min inte sånt som är kontroversiellt/känsligt har man blivit en tönt/fjant som inte kan ha högt i tak eller uttrycka sig på ett vuxet och moget sätt!

Jisses!
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Men ska det vara så eller???

Den/dom är ju töntiga/mesiga om dom tycker så!!!

Och det står jag för!!!

Har någon annan motbevis???

Det är ju tråkigt om det ska vara så?
Annons
Jag tycker människor är mjäkiga/fjantiga om dom ska bete sig så!
Hej Bubben , hur är det fatt?
Bubben har nog fått en gälgångsfistel. Om så är fallet sätt en etikett på den som förklarar att det är integritetskränkande att fråga om den. Den som frågar visar inte respekt för sjukdomen och allt behöver man ju inte veta om en persons väl och ve!
Tror nog nån har blivit kallad fjant/tönt och tagit det väldigt hårt.
Om man är rak kan det uppfattas plumpt. Det gäller att försöka avläsa när man kan säga vad man verkligen tycker.
Om ingen efterfrågar ens åsikt i en oviktigt fråga behöver man ju inte säga nåt om det gör illa nån.
MEn man fåpr ju avgöra själv var gränsen går.
Ibland måste man vara öppen och ärlig för att vara sann mot sig själv och det kan störa många. Men är det viktigt så måste man ju våga stå för sina åsikter.
Jag tycker det är värre med folk som inte säger nåt, som man inte vet var man har dem.
Ännu en gång har jag misslyckats..

Jag råkade undra om min barndomskompis var så smart när hon skrev på sin hemsida att hon vara bi-sexuell??

Svaret jag fick var att jag var respektlös och integritetslös och att jag inte var hennes vän!

Som vanligt då!

Men va i h-e? Vad är det frågan om?

Ska man gissa vad för regel/lag som gäller eller?

Får man inte längre fråga eller undra saker?

Jag tror nog att det är kört för samhället om alla ska hålla på så där!

Tack o godnatt Sverige!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem