Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mjölkberoende

Mjölkberoende

Hejsan!

Jag har ett litet lustigt "problem" men det är så att jag är helt tokig i kall mjölk!

Jag har alltid varit det och kan dricka upp till 2 liter mjölk om dagen!

Jag vet inte ens om det är nyttigt att hälla i sig på det sättet men är det något som kroppen saknar som mjölken innehåller eller är mjölk beroendeframkallande på nåt sätt?

Jag har hört att det finns flera män som är som jag och halsar mjölk direkt från paketet..

Är det nåt fel på mig eller vad beror det på?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Mjölk är gott o nyttigt i lagom dos, helst mellan el lätt det är onödigt att få i sig för mycket fett om inte någon sjukdom gör att man måste dricka standar mjölk.
Ett glas kall mjölk el varm gör susen för kroppen.
Hmm?

Det verkar som om jag är fullt frisk förutom att jag är mjölkoman!

Men dåså...då är det ju inget fel på mig eller nån bristsjukdom jag har!

Mjölk är livet!

*slurp*
Bubben vad får du alla intressanta uppslag ifrån?
Annons
Puttendolf:

Jag kände mig faktiskt tvungen att fråga efter att undrat länge och min halvfar sa för många år sedan att det inte är bra att dricka så mycket mjölk som jag gör.

Efter att funderat ett tag så kom jag på att det är endast standardmjölken jag dras till så starkt och inte någon annan sort.

Det fick mig att börja fundera lite..standardFil och yoggi standardyogurt har samma effekt men inte någon annan mejerisort.

Märkligt!
Surfar lite för att få mera svar och hitta detta i expressen:

Mjölkberoende?
Fråga: Jag har precis börjat med Rivstarten, men jag får inte dricka mjölk i Rivstarten. Och jag är mjölkberoende, dricker nästan 1,5 liter mellanmjölk om dagen. Yoghurt är däremot okej så jag undrar om jag kan byta ut yoghurten mot samma mängd mjölk?

Näringsfysiolog Fredrik Paulún svarar: Så länge fetthalten är densamma är mjölk och yoghurt likvärdiga. Välj dock så magra mjölkprodukter som möjligt då de annars ger mycket mättat fett vilket är dåligt för formen. Det är faktiskt möjligt att man kan bli "beroende" av mjölk då mjölkprotein bildar exorfiner när de bryts ned. Detta är ämnen som verkar som opiater i hjärnan, det vill säga som morfin. Hur stor effekten är vet vi inte, men det är möjligt att storkonsumenter av mjölk just vill uppnå detta.
Människan verkar vara det enda däggdjuret som dricker mjölk i vuxen ålder. Arla har lurat i oss att det är nyttigt att dricka mjölk för att sälja mer produkter och ge mjölkbönder jobb tror jag. Inuiter (eskimåer) blir sjuka när dom dricker mjölk, vad kan det bero på? Samer. aboriginer och andra sk. naturfolk dricker inte heller mjölk. Kan det bero på att de inte har några mejerier eller?
mäniskan började att dricka mjölk i vuxen ålder när de blev bofasta.
Även jägarfolk som håller med husdjur nyttjar det djuren ger i produktionen.
Visst är mäniskan konstig vi är dom enda däggdjuren som dricker mjölk i vuxen tillstånd! men det är härligt gött med iskall mjölk och nybakade bullar!!!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem