Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Van der Kwast: Det var en olycka?

Van der Kwast: Det var en olycka?

Aftonbladet skriver om Christer van der Kwast (åklagaren) vars hund bet en fyraåring. Christer försvarar sig att hunden inte brukar göra så. Nu går hunden med munkorg.

Fy för hundägare som inte tar sitt fulla ansvar. (äger en hund själv) En hund ska inte, under några omständigheter, bita en människa. Då ska hunden avlivas. Utan pardon.

Enda undantaget jag kan tänka mig är en tränad vakt-/polishund. Annars ska en hund ALLTID lära sig att den är under i rang mot människor.

För den delen ska inte hund och litet barn lämnas ensamna men det som hände Kwast-hunden ska alltid resultera i en avlivning.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Kan bara hålla med dig.Har själv avlivat,ett flertal hundar som
har visat minsta tendens,till aggressivitet.

Du har fel om vakthundar.Dom får inte vara så heta,att dom
hugger offren.Dom skall bara,få ner dom på backen,eller hålla
dom stilla,och lugna,genom att slita i kläderna.
Men vakthudar dresseras väl till att med munnen, dra tag i armen, dra omkull offret och det kan ju uppfattas som att bitas.
Men du har helt rätt att även dessa hundar ska ha instinkten klar för sig att aldrig hugga en försvarslös motståndare.
Skaffa en katt istället !
Dom brukar inte springa runt och bita folk...och sen blir man ju av med mössen också !
Annons
Katt? Du menar de där odjuren som får springa fritt, utan att vara kopplade, utan att ägarna plockar upp bajset och som kissar i barnens sandlådor. Djuren som är helt omöjliga att dressera och ägarna kallar detta charm. (Tänk på det nästa gång ni träffar på odrägliga ungar. De är bara charmiga.)

Ni kan ana att jag uppskattar katter..
Såja frille, ta´t lugnt...andas in...andas ut.
Dom som e så gosiga...både misarna och ungarna.
andas in...andas ut
andas in...andas ut
andas in...andas ut
Äsch, det går inte...

odrägliga ungar och katter skulle ha samma lösning. En sandlåda i badrummet och utegångsförbud.

Och, så jag har ändrat utvecklingen av min egen tråd. Sorry.
Ett bett kan vara en markering. Nu var ju inte det så i detta fallet för det var ett hemskt bett.
Men ungar kan bete sig för djävligt mot djur. Dra och slita och tvinga hunden. I detta fallet vet man ju inte vad som föregick händelsen.
Därför kan man undra om det är rätt att avliva???
Hade en vuxen varit med och sett att hunden agerade fel/sjukt då kan man avliva. Men hunden kan råkat ut för nåt som gjort att den fick panik. Vilket jag tror i detta fallet.

En hund brukar morra när den blir rädd och sen drar den sig undan. Denna hund satt fast och blev antagligen kraftigt trängd i kopplet.
Att säga att en hund alltid skall uppfatta en människa som högre i rang vet jag inte om det går, för den ser nog alla individuellt. Är det då ett främmande barn som den inte har skapat nån rangordning med så ser den barnet som "en hund som tränger och attackerar".
hej Kat. ta inte illa upp om vad jag sagt om katter. (-;

jag håller med om att ett bett kan vara en markering men när bettet ger sådana sår som i detta fall är hunden enligt min meing färdig för en date med vetrinärens spruta.

barn kan vara elaka med djur. Därför ska man aldrig lämna en hund ensam med ett barn. Men, återigen vill jag hävda att vad som än har hänt mellan barnet och hunden är det ägarnas och/eller hundens fel till en sådan grad att barnet ska aldrig behöva träffa denna hund igen. hundar kan morra, markera med ett försiktigt bett i handen, men, ett så kraftigt hugg tycker jag inte man kan försvara ens om hunden är trängd. Det borde ha föregåtts av skall, ylande och annat som gjort att ägaren hade hunnit ingripa.

Vår hund går undan om den blir dragen i öron eller svans av vår lilla dotter. Hunden har lärt sig att bästa sätt att få vår dotter att släppa taget är att med brev tunga slicka henne i ansiktet. Det ger tillräcklig distraktion för att hunden ska hinna undan. Detta har inte kommit gratis. Vi har tränat och varit närvarande. Hundägare som hänvisar till hundens instinkter och hävdar att man ska anpassa sig till hundens beteenden, tycker jag är lata eller ignoranta. Ska man ha hund får man ta sig omaket att dressera hunden och övervaka hundens beteenden mot andra, framför allt barn. Om hunden beter sig illa, faller det helt och hållet tillbaka på ägaren.
egentligen vet vi väl inte hela sanningen om detta fallet

själv så blev jag biten i ändan av en boxer som stod bunden vid en lyktstolpe. När jag gick förbi. till synes utan anledning.

det blev det inga rubriker av, men att jag 15min före hade spottat ett tuggumi framör nosen på honom, när jag passerade första gången, var det ingen som kunde förstå. var orsaken.

Tuggumit upptäcktes när ägaren tittade hunden i munnen.
hunden hade inte kunnat bli av med kletet, så han gav helt säker igen.

skulle man avlivat hunden för det?
Duktig vovve som biter folk i ändan när dom spottar ut tuggummit. Tänk på fåglarna som äter tuggummit och sen inte kan öppna näbben!
Aja baja Göcke!! Rätt åt dej!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem