Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Svensk?

Svensk?

Jag är inte insatt i sport och skatteregler det kan jag säga med en gång.

Men jag reagerar när jag läser om våra svenska stjärnor som tävlar för Sverige och sen bor och skattar i andra länder. Det kanske är juridiskt rätt men jag tycker att det är lite underligt.
Samhället är ju "vi allihop" och det vi kämpar och skapar ihop. Skall man utnyttja fördelarna får man väl följa våra skatteregler. Det är ju inte nån annan än oss andra som de utnyttjar.
De får väl massor av ekonomisk support från Sverige antar jag.

Eller är det bara jag som känner så?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Om man har chansen att tjäna mycket pengar under en begränsad tidsperiod så tror inte jag att man har lust att skatta bort alla pengarna.
Vi betalar ju trots allt mellan 60-90 % skatt i sverige. Jag har full förståelse för deras beslut.
Det här med vi allihop är väl borta för länge sedan, titta bara på våra kära folkvalda. Dom är väl det de största fifflarna eftersom de sätter reglerna och vet hur man kringgår dem (och oftast gör det).
tejay4u : Men kan man säga så? Jag tjänar inte mycket och vill väl inte heller skatta i så fall, men vi har ju ett samhällsansvar allihop?
Ja men de har väl inte lust att sponsra nån kommunalpamps fallskärm eller livstidspension med sina pengar, och jag förstår dem.
Annons
Sverige har nästan alltid varit ett land som straffar den som tjänar mycket pengar på kort tid.
För er som är lite äldre kanske kommer ihåg att Astrid Lindgren skrev en satirisk saga (Pomperipossa i Monismanien) i expressen när hon skulle betala 102% i skatt.
Pomperipossa i Monismanien
http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=1549
Men om man bor,och är skriven i Monaco,hur kan man då tävla
för Sverige.Det är ju mygel,så man mår illa.Det har alltid varit
mig en gåta,hur det får förekomma.
Kan det bero på att de är svenska medborgare fortfarande kanske? En vild gissning bara.
Något ni missar i denna diskussion är att sportfåna som konstnärer, skådisar och andra "kultur skatter" betalar väldigt lite i skatt. de har ingen vanlig kommunalskatt. Då om de bor i sverige.
Och det hänger ihop med att de ett tag kan tjäna massor av pengar men sedan gå arbetslösa under långa tider.

Tror inte ens de betalar hälften av vad vi betalar i kommunalskatt.
LGEN är helt rätt på det.
I Sverige är det fult att vara duktig
I Sverige är det hemskt om man är framgångsrik och I Sverige sparkar man på dom som gör något för egen del.

Klart att man flyttar utomlands för att komma undan...annars blir man ju bestulen. (beskattad)
Här har du ett skäl till att idrottare skattar utomlands!
http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_12267294.asp


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem