Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Rensa hårddisken

Rensa hårddisken

Frågvis idag är jag. Nu när min nya dator är på plats så vill jag rensa min gamla burk som jag har stående. Räcker det med att ta bord de dokument man vill rensa och därefter tömma papperskorgen? Kan man vara säker på att det är helt borta då? Eller finns det något ännu smidigare sätt att rensa sin dator? Tacksam för tips!
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

jag skulle rensa allt , man får väl vara glad att man får hårdvaran
Den var begagnad när jag fick den så jag har ingen möjlighet att installera om os. Kanske bäst att inte ge bort den utan helt enkelt förstöra den... Den är inte mycket o ha egentligen. Vad säger Ni? Har ingen lust att strula med att koppla modem o grejer för att rensa e-post mm. när jag äntligen fått fart på min nya. Jag är verkligen ingen expert och vill inte göra något som jag inte förstår mig på. Vad skulle jag göra utan Er.....
Molle vilket os är det på den dator du skall ge bort
och hur stor hårddisk är det på den
Annons
Alltså Killdisk "dödar" inte hårddisken. I stora drag så formaterar den och skriver in ny data på disken några gånger. altså ingen förstörd hårdvara.
Eraser 5.7 finns på download.con och är en helt gratis diskrensare.
Länk: http://www.download.com/Eraser/3000-2092_4-10231813.html?tag=lst-0-5
Active@ Eraser är en annan, också på samma ställe.

Vill Du bara radera en del filer kan Du använda
Simple File Shredder 3.2, är ett Freeware program och det finns här: http://www.download.com/Simple-File-Shredder/3000-2092_4-10509929.html?tag=lst-0
-2

Slit dom med nöje / Breeze
Molle:

Om du är duktig så går det faktisk kopiera operativsystemet till en cd-skiva och sen ominstallera det efter du formaterat om HD:n..
Göcke: op windows 2000, 256. Finns bara cd-rom på den...
Molle man har inget behov av diskettstation idag.
kör du win2k så behöver du inte göra annat än att delita profilerna
utom adminkontot som du skall köra från.
radera alla .tmp filer
och internet cachar , radera alla kataloger du själv har skapat,
skapa ett nytt konto till din kompis och låta henne överta datorn.
det kan finnas en del andra filer också, men de tar vi när du har bestämt om du skall göra jobbet eller ej.

det är ju inte troligt att kompisen är så kunnig att hon/han återskapardina raderade filer,
tror du att personen kan det så skall du inte ge bort dator utan att göra det Rob tipsade om.

ett annat alternativ är att helt enkelt köpa en ny hårddisk och
sätta i datorn.
och att du behåller din gamla hårddisk.

Men jag är undrande över vad man skall göra med en gammal dator
är det att leka med tex en linux installation, då räcker det ju med att bara radera hårddisken, eftersom det ändå skall in flera nya filsystem och partitioner på hårddisken
Tack för alla goda råd. Vet inte hur jag ska göra än. ...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem