Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Sitta Rätt

Sitta Rätt

Jag blir snart hysterisk över alla som klagar över musarm osv...

Man MÅSTE lära sig att sitta rätt framför datorn!!!

1. Först och främst SKALL man ha EXAKT 90 graders vinkel i knävecken i stolen!!!

2. Man SKALL ha 90 graders vinkel i höfterna när man sitter!!!

3. Man SKALL ha RAK rygg och BRA ryggstöd som stöder upp ryggen när man sitter framför datorn!!! Ryggen SKALL var lodrät!!!!

4. Man SKALL ha 90 graders vinkel vid armbågen till datamusen!!!
Och HELA underarmen/armbågen SKALL vila på skrivbordet så man får stöd!!!

5. Man SKALL röra på sig SÅ FORT man känner att musklerna drar i hop sig!!!! RES PÅ DIG OCH HOPPA ELLER BÖJ DIG FRAMÅT!!! I annat fall RUSKA på dig i datastolen!!!

6. Ruska på dig och ställ dig upp och skaka av dig om det känns obekvämt!!!

7. STRESSA INTE för datorn jobbar inte snabbare än vad den gör ocg det är INTE ditt fel!!! (det är datorns fel)

8. SKRIV UT DETTA OCH HÅLL DIG TILL REGLERNA!!!!!!!!
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

RÖR PÅ DIG MINST VAR 5 MINUT!!!

Sitt INTE STILL/STEL som en pinne!!!

Det är ett KRAV..det gör jag i alla fall!
Det var fan!
Jag gör inget av det du skriver. Jag gör allt fel. Sitter som en kråka på halva rumpan. Huvudet pekar fram som på närsynta bofinken Knut. Ryggstödet är en halv mil bort. Med andra ord, jag får skylla mej själv att jag har ont i ändalykten.
Jag lovar att skriva ut dina regler och sätta upp framför datorn. Och att följa dom!! Tack för tipset!!
Nu ska jag upp och hoppa lite.
Jag menar: Jag sitter INTE helt stilla mera än 5 min i taget!!!

Har ALLA förstått?????

Annons
JA! Säger Joanna som står i givakt!
Är det någon som har några frågor eller inte förstått vad jag skrivit???

Och får man MUSARM ta och veva armen lite fram och tillbaka lite försiktigt några gånger till det känns bra..jag kan visa men inte över skärmen tyvärr just nu..hihihihi..

ALLT detta jag skrivit är DIREKT taget från alla ergonomer som har gjort undersökningar och även mig själv som har erfarenhet av 20 dataspelande bl.a...

SÅ LYD MINA RÅD OCH BLI EN FRISK DATORANVÄNDARE!!!

Jag läste dina regler Tittar på mej själv men jag sitter som Joanna Har fraktur på hö arm allt jag gör måste ske med vänster arm Har även fått något som kallas frozen cholder Är sjukskriven dom säger att detta kommer attt 1år.Datorn har stått i 2år Nu har jag upptäkt den bra va
Håller med Bubben till 100%. Är ju ett arbetsmiljöproblem på arbetsplatserna idag. Men rätt inställning från arbetsgivaren så går dom runt och kollar hur folk sitter och jobbar vi datan. Men man får ju inte glömma att det gäller hemma också.

Du Bubben det har ju kommit ett annat "musproblem" folk får mustumme av för mycket andvändning av mobiltelefon. Du kanske har en 8 punktslista till det också.
Misko:

Nee..jag har inga andra råd än att använda handfree och sluta sms:a så mycket..det kan faktiskt vara billigare ibland att ringa varandra..


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem