Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Nu är jag både arg å lessen på folk

Nu är jag både arg å lessen på folk

ja nu har de hänt igen för femtielfte gången å jag blir så j--la förbannad
komm fram en människa en dag å sa : jasså du går hemma å drar fötterna efter dig å kvitterar ut x tusen kronor om året sånna som dig borde skaffa sig et hederligt jobb å inte leva på bidrag va säger man då!!!!!!!!!!!! , blev helt ställd å gick därifrån orkade inte svara ens enn gång blev rätt så lessen å funderade en hel dag efter åt va människan menade, Har djur å sköta har ett hus å föräldrar att sköta om ok visst tar ja ut ersättningar från eu men va f--n betalar skatt som alla andra å utnjyttar inte sjukvård å tandvård mer änn andra å lever inte på socialbidrag så va gör man för fel någon som vet????????????????????????????????
hoppas få svar/ peter
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Peter:
Låt mig få uttrycka en annan tanke, förhoppningsvis utan att göra dig upprörd.

Jag är emot alla former av bidrag när det finns alternativ som kan fungera minst lika bra (i mitt tycke mycket bättre).

Jag är inte emot socialbidrag för dem som är behövande. Jag är inte emot a-kassa till dem som inget jobb kan få, men..

Jag är emot att 50 procent av hela EU's budget går till bönderna fast de bara står för 3 procent av EU's BNP. Låt mig försöka förklara, innan du brusar upp. (-;

Vad får en mjölkbonde per liter för mjölken av Arla? cirka 50 öre, eller (detta är ett räkneexempel där du kan fylla i de verkliga värdena själv)? Sedan läggs det på för förädling, transport och försäljning i ett par led så att den slutligen kostar dryga 7 kr i butiken. Bonden kan inte leva på 50 öre per liter och då ges bidrag. Låt oss säga att bidraget per liter är 50 öre. Vad skulle hända om istället bonden fick 1 kr per liter och vi tog bort bidraget? Jo, risken skulle vara att priset hamnade på dryga 14 kr i butiken men det är där, felet ligger. Styr upp så att vi bryter oligopol och monopol och ta bort alla böndernas bidrag och låt oss som nyttjar böndernas produkter, betala vad de kostar.

Du nämner IT-konsulter. Sedan när har IT-konsulter fått bidrag? I närliggande bransch kan jag notera en massa bidrag tilll etableringar för callcenters på utflyttningsorter. Så fort bidragen är slut, flyttar många verksamheter till nya orter med nya bidrag. Det hände med bilbesiktningens callcenter, det har hänt i Sollefteå, det har hänt på många ställen.

Vi har försökt att hålla teko-industrin och varvsindustrin under armarna med bidrag, men alla dessa bidragsförsök har varit av ondo. Ursäkta igen Peter, men du gör säkert ett fantastiskt jobb, och jag önskar inte att du ska få det sämre. Jag önskar att du ska få betalt för vad du levererar utan att du är beroende av bidrag.
frille

ja de e just sånna som du som bara klagar på att bönder får bidrag men å jag menar MEN de inte bara bönder som får eu-ersättningar inte bidrag
vad arla betalar till sina bönder de vet ja inte men ja kan ta milko som jag själv till hör å levererar mjölken till
bas-pris : 2,89 med tilllägg för fett å protein rik mjölk + bra kvalite = 3,05 kr/ liter mjölk max
sens när tror du konsumenten vill betala för vad bönderna producerar??????????????????????????????????????????
kan inte tro att en stor familj på 2 vuxna + 5barn som annvänder mycket mejeri produkter i hushållet betalar tex 14 kr litern för mjölken
å vad beträffande it-konsulter så klagar jag inte över dessa å jag skrev INTE att de får bidrag oki visst de finns många bidrags bolag som efter perioden med bidrag går i kk å fortsätter på ett annat ställe å de e rent ut sagt för j-------ligt så där är vi överenns till 100%
kan säga att ersättningarna är bara 35% av all inkomst resten står mjölk+kött för så jag lever inte på bidrag
å jag är inte helt förtjust över dessa bidrag heller men nu har eu å HELA sveriges regering bestämt att bönderna ska utnjyttja ersättningarna å då gör vi som vi har blivit tillsagda att göra å jag tycker helt som du att vi borde få betalt för de vi levererar till mejeri å slakteri företag
men de e ni KONSUMENTER som har en väldig makt å jag önskar bara att alla sveriges konsumenter ställer sig bakom bönderna å handlar svensk mjölk å svenskt kött å svenska grönsaker
för de e då som ni å vi bönder kan påverka dessa företag gemensamt så där är vi överens till 100%
å du ja brusar inte upp utan ja förklarar så ni alla kanske kan börja förstå hur det ligger till med både de ena å andra
men kommer du med mer dumma räkne exempel då kanske jag iggar att svara på de men ja hoppas att disskussionen kan leva vidare utan dessa exempel så bara fråga på så skall jag svara så gott ja kan / peter
peter:
jag tror att vi egentligen menar samma sak men uttrycker det från olika håll. Det är i min mening inte fel att bönderna söker bidrag i ett system som bygger på bidrag. Det är systemet som det är fel på - inte bönderna.
Jag vill att alla bidrag tas bort och ersätts med att ni bönder får betalt. Mitt räkneexempel tror jag att du missförstår. Jag menade inte att en barnfamilj ska betala 14 kr. Men, de ska betala dig de pengar som du förlorar när bidragen försvinner. Om du får 3,05 kr per liter och bidragen är 35% borde det räcka med att du får 4 kr litern utan bidrag. Den extra kronan ska då barnfamiljerna, och alla andra, betala för mjölken i butiken. Och vad viktigt är, är att inte alla andra led efter dig passar på att ta extra betalt så att priset går upp till 14 kr, utan en en-kronashöjning borde alltså räcka.
Annons
orkar inte disskutera detta mer tack å ajö bockar denna tråd
urbota fel av mig att starta denna tråd
Förlåt, men jag måste lägga mig i dett inlägg.

Jag tycker synd om de påstående folk roar sig med att kalla dig.
Tänk, att att de sista skrivna repliker gällande ditt bidrag och ditt arbete bara är ett bla ha bla ha. Det är bara personer som vill ha de här påhoppen för att verka lite intresanta som personer .
Bry dig inte utan var glad att du själv inte lider av den här
påhopparsjukan. tummen upp för dig
och enverklig tröst kan du få av dina husdjur. Där har du den rätta kärleken
fjällkobonde: Stå på dig, du är en som behövs med bidrag!
Heder åt alla de småbönder som står ut och
ännu bedriver sitt yrke trots alla svårigheter.
Utan er skulle Sverige växa igen och mer mat
skulle få fraktas längre sträckor.
En bonde skall ha en rimlig lön för sin möda,
antingen den nu kommer från konsumenterna,
från staten eller från EU.
frille:

Mycket bra inlägg, om folk tvingades betala vad maten egentligen kostar kanske de inte skulle slösa så mycket pengar på stringtrosor och märkeskläder till sina åttaåringar.
Love: 10 poäng till dig!
Jamen, va f-n, det är ju inte det tråden handlar om!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem