Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

FADDE - En riktig ordningsvakt?

FADDE - En riktig ordningsvakt?

Lagom till åtalet mot Anna Sjödin kommer den där Fadde pajasen ut i aftonbladet och berättar om sina lögner i rätten.

Han får ingen uppmärksamhet längre och han stryker medierna medhårs genom att gå ut med sådana uttalanden.
Personligen tycker jag att polisen med anledning av denna artikel borde kolla upp när han var i tingsrätten senast för att kunna avgöra om preskriptionstiden för hans menedsbrott har gått ut OCH OM INTE så är fallet borde polisen inleda en förundersökning.

Att han och hans kollegor på Spy Bar uppträder på detta sätt får väl stå för honom och hans närmaste kollegor, men att gå ut i tidningen med den föreställningen att det är ett stort problem i branschen ser jag endast som ett försök att skapa misstroende för en hårt arbetande yrkeskår vilken han lyckligtvis inte längre ingår i.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,805915,00.html

Patri
ck Ungsäter, chef för Södermalmspolisen och tidigare chef för krogkommissionen:
-Krogvakter är tyvärr överrepresenterade när det gäller anabola steroider som på lång sikt skapar aggressivitet.
Han känner inte till problemen med krogvakter som ljuger i rätten.
-Problemet är oftast det motsatta när vakterna pratar med oss. De vågar inte berätta, de vill inte stöta sig med de grovt kriminella som ibland är inblandade.

Detta är naturligtvis beklagligt att det förekommer för mycket steroider bland ordningsvakter. Detta problemet ska polisen ta itu med på en gång. Men steroider gör inte ordningsvakterna till lögnare i rätten.

Märk väl att det enda som Aftonbladet tagit med som egentligt svar på Faddes påstående är begränsat till tre rader.

Alla har säkert sin egen uppfattning om hur det står till med ordningsvakter men en sak är säker det känns nog rätt skönt att ha dom när man behöver hjälp. För min egen del så kan jag säga att det är otaliga flickor och pojkar jag hjälpt på alla möjliga sätt i mitt yrke som ordningsvakt.

Karre
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag har jobbat i krogbranchen i drygt 20 år och har sett det mesta när det gäller ordningsvakter. Tyvärr mest negativt typ bruk av anabola steroider, droger, skjutvapen, misshandel mm.
Jag tycker nog att ordningsvakter mest skapar arbetstillfällen åt sig själva genom att uppträda som de gör. Klart att det kan behövas någon som särar på folk som slåss ibland men det är ju ganska sällan. Nej börja med inkastare istället. Det är just processen med kösystem och VIPköer, du får komma in men inte du som skapar problemen. Om alla fick samma möjlighet att komma in skulle alla vara glada och få bråk skulle uppstå. Fadde på elskåpet har väl inspirerats och mediatränats av flickvännen.
tejay4u :

Jag håller med dig om att alla borde få samma möjligheter att komma in på ställen och att man borde slopa VIPköer osv. Det är dock inte ordningsvakterna som bestämt at det ska gå till på det viset. Det är krogägarna!

Ideen med inkastare är inte dum alls!
Men hur skall dom agera? Kasta in kreti och pleti helt urskillningslöst? Kanske inte så klokt men va fan man kan prova, om man nu som ägare till ett ställe vill riskera sin rörelse det är ju ändå inga direkta summor som står på spel ellerhur? (IRONI)

Där kan Vi som konsumenter visa vårt missnöje eller gilla läget.
De flesta i vårt samhälle gillar läget som det är och fortsätter att gå på krogen och därmed accepterar de förhållandena som gäller.

En annan sak som är viktig är den att om ett ställe får in för många av fel sort(snälla läs inte invandrare) så går det utför för stället. Till slut förlorar vakten, ägaren, staten ja och till sist är det medborgarna som förlorar då stället tvingas stänga.

Kanske du har en lösning ändå?
Vaddå fel sort??
Vad räknas som fel sort?
Du kan ju fråga alla på stan en kväll vad de tycker om kösystem & VIP så får du se vad de svarar, jag tror inte det blir ett positivt svar.
Jag har själv glidit förbi många långa köer i mina dagar och det känns ju OK.
Men tycker ändå att det här med köer är jobbigt och fel sätt att bemöta sina gäster med. Ta t ex. Ture från Jordbro som skall in till stan och ha kul men han har fel skor och blir nekad på fyra ställen innan han kommer in på det femte. Tror du han är på gott humör och i feststämning?? Nej det är oftast då det startas bråk i ren frustration.
Krogköer spär ju oftast på en ständigt ökande segregation i samhället, tyvärr.
Har ingen lösning på problematiken men spontant känns det som att vi skulle behöva prova någon annan väg att gå.
Ett annat problem är ju den ökande beväpningen hos unga män idag.
Annons
Det är bra med vip system, segregation, pointers och urskiljning i köerna. När jag går ut och festar är jag inte intresserad av att vara i samma rum som följande:

- korkade svennar med innebandyfrisyr,
- pantade tuttbimbos,
- blåsta docusåpedeltagare,
- förortssmuts som tror att de är gangsters,
- biffiga muskelberg som slår ner en om man råkar nudda dem,
- svettiga gubbar som försöker ragga på småtjejer,
- m.fl.

Alltså går jag till ställen som inte släpper in sådana och de får i sin tur gå till ställen där de är välkomna och jag istället kanske inte passar in.

Var person på sin plats. Det finns inget självändamål i att tvinga folk till uppblandning, de som vill blanda och inte träffa likasinnade går just till ställen som bjuder in till mix.
tejay4u men om du inte gillar köer behöver du ju inte stå i dem svårare än så är det inte.
Det är ingen rättighet att komma in på ett uteställe, du är en gäst då får du följa de regler som gäller.
Och passar det inte ja då finns det ju inte direkt brist på andra ställen att gå till.
Om man har utskänkningstillstånd har man skyldighet att servera gästerna i den ordning de kommer i.
Så står det i stadgarna för alkoholutskänkning.
Dvs alla skall vara välkomna.
Har man däremot en privat klubb är det något annat. Då får man sålla så hårt man vill.
Själv står jag aldrig i kö.
Alltså, har du ett utskänkningstillstånd är det din skyldighet att servera alla som vill vara gäst hos dig.
Men så är det ju inte i verkligheten.
tejay4u det påståendet är felaktigt då det kan skillja sig från kommun till kommun. I lagen står det inget och jag har ännu inte hittat några stadgar som styrker ditt påstående heller.

Det finns inga som helst skyldgheter att erbjuda rusrycker till alla som vill vara gäster hos den som har utskänkningstillstånd.
hur skulle det se ut om servetriser kommer ut på gatan och serverar rusdrycker till 15åringar för att de "vill" vara gäster?

'Tycker det mer verkar som du är sur för att du måste stå i kö.
Och har tanken slagit dig att uteställen blir fulla? Och om det fortfarande är folk som vill in så blir det kö. Sedan handalr det då inte om utskänkningstillstånd utan brandföreskrifter.
Rob:
Jag menar gäster som har åldern inne och inte är överförfriskade vid ankomst.
Då är det din skyldighet att släppa in dem.
Så mycket skiljer det inte mellan kommunerna
Du får nog läsa på lite bättre tror jag.
Jag står fortfarande inte i kö om jag vill gå ut.
Och sur är jag inte tvärtom.

Nu när det är rätt så hittar jag fortfarande inget om att det är ägarens skylldighet att släppa in någon.
Sen att lagen säger att alla har rätt till tillträde om de följer de regler som gäller är ju en annan sak. Du har full rätt o neka någon pga klädsel eftersom att ställen kan ha en viss dresscode.

Men du får gärna leta upp det stycket och pasta en länk eller något här. Men jag har fortfarande den uppfattningen att det inte har något o göra med utskänkningstillståndet o göra.
tejay4u:

Kan du berätta för oss var i "stadgarna för alkoholutskänkning" du har läst detta, samt vad "stadgarna för alkoholutskänkning" är för någonting?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem