Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

FADDE - En riktig ordningsvakt?

FADDE - En riktig ordningsvakt?

Lagom till åtalet mot Anna Sjödin kommer den där Fadde pajasen ut i aftonbladet och berättar om sina lögner i rätten.

Han får ingen uppmärksamhet längre och han stryker medierna medhårs genom att gå ut med sådana uttalanden.
Personligen tycker jag att polisen med anledning av denna artikel borde kolla upp när han var i tingsrätten senast för att kunna avgöra om preskriptionstiden för hans menedsbrott ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Japp nu är Love igång och då går det inte att komma med lösa påståenden utan nu gäller klara direktiv. Debatten har nått en ny nivå om man så säger och det betyder tejay4 att nu måste det finnas belägg speciellt om det gäller lagar, förordningar och stadgar.
Jag vet att i min kommun sitter det en alkoholhandläggare som beviljar eller avslår utskänkning. Rimligtvis måste väl handläggarens beslut understödjas av stadgar, regler eller lagar. Det låter orimligt att hon får dela ut eller avslå helt godtyckligt. Den som inte är nöjd med ett beslut kan då vända sig till kommunstyrelsen för att få beslutet ändrat. Får man avslag även där så tror jag man kan gå vidare, men vet inte hur vart.
Puttendolf tror inte du kan gå vidare. Det är upp till kommunen att avgöra om du ska få tillstånd. Det finns några krav som de flesta kommuner ställer och det är att du ska servera mat och att det måste finna alkoholfria alternativ osv, men inge tom att du måste servera alla som vill komma in.eller att du måste släppa in alla. Det har inget alls med utskänkningstillståndet att göra.

Orsaker till nekande kan vara att det redan finns mång ställen i din kommun som har tillstånd så de inte vill ge ut fler, eller att du inte har ett ordentligt resturangkök för mat eller att du har anmärkningar på dig i brottsregistret osv...
Boys jag är ingen jurist men har gått kursen för att bli ansvarig för alkoholutskänkning.
Eftersom vi bor i sverige är den rådande lagstiftningen ganska diger. Kommunernas rekomendationer är ännu fler.
Alkohollagstiftningen är väl det sista jag väljer till nattlektyr.
Men det är stor skillnad på Klubbverksamhet och restaurangverksamhet m. sk. dans när det gäller vem man skall släppa in.
En klubb får t ex inte ha en hel stadsdel som medlemmar då är den att betrakta som allmän, och då gäller tillstånd för det.

Love: Du skulle kanske prova att umgås lite över gränserna det kan vara berikande för själen.

Men vi är långt i från ämnet i tråden och för min del är det nog.
Annons
tejay4u då lärde de ut fel eller så lärde de ut något som gäller i din kommun. För i alkohollagen står inget om det, inte heller i de regler och riktlinjer för utskänkningstillstånd från regeringen som jag hittat.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem