Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Dialekter

Dialekter

Vilken dilekt tycker ni vackrast att höra på ? Själv tycker folk från Dalarna.Värsta dialekten är Skånska Det kommer jag att få fan för.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Nähä du Wilma, östgötska dialekten är värst, för där kommer jag ifrån!
Jag gillar Gotländskan.
Jag är från Stockholm vi kan inte säga ä vi säger e ex. eta
Jag är nog mest förtjust i den dialekten man pratar på Södermalm i Stockholm. Men jag är ju lokalfärgad kanske.
En annan dialekt jag gillar skarp är nordnorska, ett mustigt och livligt språk helt olikt norrländska trots att de är grannar.

Annons
Av egen erfarenhet vet jag att skånskan är den dialekt som är lättast att lära och förstå.Egentligen är det konstigt att svenskarna efter att tillhört Skåne i snart 350 år fortfarande inte lärt sig vårt språk
Jag har alltid tyckt att vi borde sälja skåne till
danskarna. Då skulle vi smålänningar få mycket
närmare att åka för att handla öl.
Ok Wilma!
Får du fan av skåningarna så får jag det också.
De vackraste dialekterna finns i norr.
Ju längre söderut man kommer desto värre blir
det. En riktigt grötig skånska är äckligt att höra.
Ingen dum ide att återförena Skåne med Danmark.Men lägger verkligen smålänningarna sina pengar på öl?
Ja då är det tur att ni inte bor i mitt underbara skåne, vi har inga svårigheter att förstå varandra, o så har vi nära att åka o köpa . Därimot är det svårt att förstå riktig småländska o värmländska.
Det spelar nog ingen roll vilken dialekt man har, det är svårt för andra att förstå som inte är infödd.
Jag tycker norska har vacker klang i sitt språk.
ja je teste da limmårle e fint
över sätter:
jag tycker limmålet är fint för de pratar jag själv å de e nära besläktat me norska språket
värsta dialekten finns de ???????????????????
bara undrar / peter
Vargo!
Jag är nog ingen typisk smålänning, men vad
ska man göra när madrassen börjar bli knölig?
Och öl är ju så gott!!!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem