Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Dialekter

Dialekter

Vilken dilekt tycker ni vackrast att höra på ? Själv tycker folk från Dalarna.Värsta dialekten är Skånska Det kommer jag att få fan för.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Jag säger bara dalmål är bäst
Okej, skånskan kan ibland låta hemsk, det kan jag hålla med om. Men till vårt försvar låter faktiskt inte alla skåningar som att de har glömt alla konsunanter och pratar med gröt i munnen. Det finns vi som pratar "som vanligt" fast på skånska .

Annars tycker jag att Göteborgare har en härlig dialekt. Norrländska är också fint.

Jag måste nog säga (med risk för mothugg) att jag tycker att Stockholmska är en av de tråkigare dialekterna.
Skaunskan e jo en redit grann dialekt, om ja sel få si nåd om hont ja snackar me nabon...

Bodde själv ett par år utanför Linköping under min utbildning och Östgötskan var väl inte allför fin i mina öron...kunde aldrig uppfatta något "R" bland de lokala.

-"Höwdu Wune..huw twow du wädwet bliw i mowgon...twow du att de wegnaw då mä..."

Till saken...en annan skåning och jag blev bänkkompisar i skolan och visst var det problem för de övriga att förstå när vi kom att språkas sinsemellan.
"Långsaaamt och aarrrtikulerrat" fick vi höra och ett par år av detta sätter sina spår. Nu får man höra av folk här hemma att jag troligen är inflyttad från kristianstadstrakten, japp...skånskan kan skilja rätt mycket från stad till stad också.

Dansk öl var uppskattat, men om man plocka med sig en back hemifrån...vet ni vad ? "Upplänningarna" kunde inte hantera den....ett par "bajjer" bara och...full gas-skitplakat-gonatt.

Godt tenkt Vargo...önsker det kun var så, vi har så meget mere till felles med danskerne end fyrerne i Stockholm...
Annons
Dalmål låter gott i mina öron, dock så kan vissa ortsdialekter här låta som rena Grekiskan...tex Älvdalskan. Kan även bli ett o annat huppä å duppä för mycket ibland...hehe.

/P
Dalamålet är vackert och Värmländskan är en jättemysig dialekt
Göteborgskan är en glad dialekt. Södemanländskan skall ju vara den renaste dialekten. Själv är jag kulla som naturligtvis älskar min tidigare dialekt.
När jag flyttade från Dalarna blev jag tvingad av mina skolkompisar att prata svenska,de förestod inte vad jag sa.
Nu har jag ingen ren dialekt alls. Ni som har en dialekt behåll den
alla dialekter har sin charm. God fortsättning på påsken
je få vel önsk er öll på is en rektig gla påsk på er öll{lima mål) hön sä du öm he då fjälkobonde??

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem