Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Frozen Shoulders

Frozen Shoulders

Hallå Wilma.
Såg att du oxå sitter med en "frusen skuldra".
Är bara lite nyfiken, har du någon sjukgymnastik?
en del menar att man borde ha det och en del inte.
Jag undrar bara helt enkelt hur i håveta ska man kunna utföra sådant? Har ju ett problem med att få dagarna att funka, sova går inte så bra för det värker ju så man blir galen.
Det är så långdraget.

Trevlig Valborg

Fibblan
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Jag går på vattengymnastik jätte skönt.Men jag håller med om att värken kan göra en galen.Sen finns det så mycket man inte kan.Jag var tvungen att klippa av mitt långa hår.Och att tvätta sej under armen är ett he//vete.Men jag har tränat upp vänster arm
Glömde jag har även 3 hundar som jag rastar varje dag Blir galen vid hundmöten om dom släpper fram sina hundar Efter som jag bara kan använda vänser arm
Wilma; har du ingen som kan tvätta dej under armarna??? Det vore väl mysigt! Skämt åtsido jag vet av en god vän hur jäkligt det är med frusen axel. Tycker synd om dej.
Annons
Ni som inte vet hur ont dom har,läs följande länk,

www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=416 -

Wilma: Jo det där med att tvätta under armen är inte roligt, jag har som en torkställning på väggen i duschen...där "hänger" jag liksom upp armen!.Sedan får jag knäa lite försiktigt så armen lyfts lite. Tvätta håret är oxå en fasa.
Jag har långt hår och behöver dessutom balsam i så det blir dubbelt svårt. Min sambo hjälper mej ..mer än gärna*S* som tur är. Då blir jag ren...hahahah

Jag har införskaffat gångstavar för att jag ska få röra på armen så mycket som möjligt.

Det värsta är att jag blivit så rädd för att vistas i affärer eller i staden för det är en fasa om någon knuffar till mej eller bara går emot.

Tur man kan skämta om det, min sambo får knappt plats i sängen för jag måste ha kuddar för att palla upp armen. Och så är jag värre än en hund när det gäller att komma tillrätta i sängen..
Att ha daglig värk är alltid hemskt o tröttade oavsett var den sitter. Lider med er, hoppas det blir bättre med tiden. En liten sympati till er!
Sitter själv med värk i armen(tennisarmbåge)som inte vill bli bra o förslitningar i tummarna o handleder som är kassa.
Att man är så beroende av sina tummar märker man när de inte vill o när man inte kan använda dem.
tozza:
Har du provat akupunktur för armbågen?
Har en väninna som fick tennisarmbåge och inget hjälpte.
Hon är spruträdd så det står härliga till, men hon trotsade sin rädsla och provade. Hon blev bra på 7 behandlingar och har inte en känning efter 2 år.
Kan vara värt att prova om du inte redan gjort så.

Tackar såmycket för

Fibblan
Fibblan: Har inte provat akupunktur på armbågen men väl för ryggen men det hjälpte inte den gången. Har nyligen opererat tummen o det var efter ingreppet som det blommade upp igen, fick en cortison spruta men det hjälpte bara för tillfället. Får se när handen är läkt hur armbågen känns.
Tack för tipset annars.

Det var så lite så, kan en värma lite så välbekommen.

tozza
Jag vet vad det vill säga med "frusen skuldra" som jag fick i september 2005. Värst var nätterna och att inte kunna spela tennis. Själv försökte jag med kiropraktor och naprapat utan nämnvärd förbättring.
Sedan fick jag behandling med laser en gång per vecka och i april i år kunde jag röra armen något bakom ryggen och lyfta den nästan rakt upp. Sedan dess har jag med dagligt rörelseschema förbättrat rörelserna och i slutet av april kunde jag börja spela tennis igen.
Läkare vill ju helst vräka i en mediciner och cortisonsprutor, det får dom ju betalt för, men för mig funkade laserbehandling.
Lycka till med tillfrisknandet !
Ang tozza och tennisarmbåge. Det kan faktiskt vara så att det är en nerv som sitter i kläm uppe i nacken och som ger exakt samma symptom som en tennisarmbåge. Inte ens läkarna klarar av att se detta alla gånger.
Min fru drabbades av detta, och fick först diagnos tennisarmbåge med cortisonbehandling som följd. Det gjorde dock ingen nytta, men så kom hon till en annan läkare som sade att det inte var tennisarmbåge utan en nerv som spökade, och efter några behandlingar med massage så var problemet borta.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem