Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Vilket värmesystem ska vi välja?

Vilket värmesystem ska vi välja?

Vi har köpt ett renoveringsobjekt där befintligt värmesystem är vattenburen el, det finns även en frånkopplad oljepanna med brännare, som lätt går att återansluta. Radiatorerna är av äldre modell med grovt rörnät. Huset är på ca: 200 kvm. Det värmesystem vi väljer bör vara automatiskt. Tacksam om ni vill delge oss era erfarenheter och kunskaper.
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Elpanna med automatik,och termostater på varje element,är
min erfarenhet,då det begav sig.Mycket bra.

Nu har man ju fjärrvärme,som är hur suveränt som helst,men
elpannan ligger inte långt efter.
Var bara rädd om det vattenburna, för då har du även i framtiden den största valmöjligheten att variera bränlesort eller el/fjärrvärme.
har man vattenburen värme via fjärrvärme så låser man det till
att vara den källan i det vattenburna systemet
men det är ruskigt bekvämt

jordvärme brukar villaägarnas riksförbund säga är den källa som
har bästa avkastningen (lönsamhet). på sattsad krona
Annons
Nu cyklar du lite Göcke tror jag
Har du vattenburet kan du ju köra med vad du vill. Blir fjärrvärmen dyrare någon period är det ju bara att stänga den shunten och koppla in en elpanna om man har en sådan på systemet. Du kan ju även ha en vedpanna tillkopplad om du har tillgång till ved.
Då kan frugan hugga ved på helgerna och elda med den. På veckorna kan man koppla in fjärrvärme eller el.
Hej!
Du har ett vattenburet system = maximal flexibilitet!
Du har en rökgaskanal = Bra!
Du har ett grovt ledningsnät = Bra! (självcirkulation i vissa fall)

Kan du investera 100-150 tusen kronor : satsa på bergvärme!!
Det är ett automatiskt system som du normalt räknar hem (systemet är betalt) efter ca 4 år ! Du betalar 1 kWh och får ut ca 3-4 kWh. Elpriserna lär inte bli lägre längre fram: Bankerna gillar denna typ av investering och ställer ofta och gärna upp med pengar...

Har du ved gratis, satsa på vedvärme och accumulatortankar. Du får satsa 1 vecka av din semster varje år (veden värmer 2 ggr).

Vill du investera minimalt: Isolera vinden ordentligt, täta fönster och dörrar samt skaffa en luftvärmepump.
Nop svenkalle jag cyklar inte,
jag har fjärrvärme och i kontraktet står det
helt korrekt att inget annan värme källa får anslutas till det befintliga vattenburna systemet.

och panna samt tank åkte ut med en avlöning.

men jag håller med dig att det bara är att stänga av fjärrvärmen
den möjligheten har du ju.

orsaken att jag nämner det är att grannhusen (3st har berg/jordvärme)
och att jag ville vara med där också.
men fick inte ansluta enligt kontraktet.
det har nämligen visat sig att deras värmekostnader är klart billigast nu när man kan se facit av ett antal års drift.
Göcke
Mina tankar var inne bara på den tekniska biten
Det låter ju som om leverantören har garderat sig helt mot konkurrens då. Lättare att höja priset senare då.
Vet du om dom godkänner en luftvärmepump i husen.
Gör dom det borde man ju kunna köra med jordvärmepump men växla den till luftvärme, med då fodras det ju ett ventilationssystem som klarar det.
Tack för bra tankar, hur är det med ett automatiskt pelletssystem då, kan det bära sig att investera i ett sådant?
det finns plats för pelletsförråd.
Jag har en kompis som kör pellets med automatik. Han är helnöjd. Funkar mycket bra
Håller med dej svenkalle , det är för att gardera sig som de har lagt till denna klausul. det var en av anledningarna jag nämnde det så ingen springer på problemet i efterhand utan kollar upp
det finstilta. ni behöver ju inte göra samma misstag som jag gjorde

Däremot sägs inget i kontraktet om att ha ett annat separat värmesystem som är luftburet. så jag är inne på din linje svenkalle

Jag vurmar lite för pellets, hade ett par länkar för något år sedan här på is om just det, när jag letade alternativ till Oljan.

Har man panna och utrymme så är det ju ett alternativ
ett annat är spånskruv men det är lite mer daltande med det.
Jag har varit på ställen och sett pelletskaminer till torp och sommarstugor. som är helautomatiska förutom då påfyllningen
av pellets. där till och med rörelsehindrade kan hanskas med jobbet utan att få problem.

så det finns grejor bara man hittar bra installatörer.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem