Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Vilket värmesystem ska vi välja?

Vilket värmesystem ska vi välja?

Vi har köpt ett renoveringsobjekt där befintligt värmesystem är vattenburen el, det finns även en frånkopplad oljepanna med brännare, som lätt går att återansluta. Radiatorerna är av äldre modell med grovt rörnät. Huset är på ca: 200 kvm. Det värmesystem vi väljer bör vara automatiskt. Tacksam om ni vill delge oss era erfarenheter och kunskaper.
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

En prisjämförelse
http://www.sabi.se/pellets_prisjamforelse.html
Vi hade olja innan i vårt hus och bytte till pellets, helt outstanding. du har ju en panna som du kan använda så det bara är att köpa en brännare...
Våran kåk är på 180 kvm o vi räknar att tjäna in brännaren på första året o sen kommer vi att tjäna mellan 15-20 tusen om året efter det.
Vill du ha det så automatiskt det går så skaffa en pelletspanna och bygg ett bulkförråd o du behöver bara sota pannan en gång om året o påfyllning av pellets är enkelt.

Hoppas att det går bra för er
Jalle
Vi har en fastighet (fritids)med grovt rörsystem där vi i köket har en spispanna. I höstas installerade vi Sirius markvärmepump
"D-X: Värmeupptagningen sker genom att köldmediet under relativt lågt tryck leds in i ett förtennat kopparrör i marken. Vid detta tryck har köldmediet en mycket låg kokpunkt, vilket gör att köldmediet förångas och tar därmed upp värme från den omgivande marken. Metoden är enkel, effektiv och kräver inga stora grävytor. Enda nackdelen är att vid tjälfarlig mark kan det stundtals bli tjälresning där slingan ligger".citat från http://www.siriusab.se/
Dessa system samverkar nu så att vi via vedpannan snabbt kan höja tempen från 10 gr till exvis 20.
Från okt till nu har gått ca 4000 kWh. Uppeldat till 20 gr vid 3 tillfällen.
500 l acktank där tempen kan ligga upp till ca85 gr. I tanken finns en varmvattenslinga. Ingen separat vv-beredare. Funkar suveränt. Endastnär du behöver varmvatten åtgår energi. Elpatron finns i tanken som stöd. Vi har ställt in den så att den går igång efter 45 min om så behövs. Inga komplicerade utegivare behövs. Ett enkelt system som styrs via en rumstermostat.
Råd: se till att du anlitar en installatör som är duktig.
Vi är jättenöjda.
Ett frågetecken är ju prisutvecklingen på el. Men via den effektiva pumpen så blir ju prishöjningen bara 25-30% av vad den skulle bli vid en elpanna. Så jag tycker att det är en risk man kan ta. Vi har ju aldrig garantier för vad som händer med priser på t ex pellets. Ska nu stora satsningar göras på Etanoltillverkning för bildrift av skogsråvara så borde ju pelletspriserna öka.

Investering ca 90 tusen
Annons
Otroligt bra med vattenburet system. Det största problemet för många är att man saknar vattenburet system. Jag är ganska övertygad om att pellets är den bästa värmekällan på lång sikt. Det är flexibelt och installationskostnaden är betydligt lägre än bergvärme. I ett land som Sverige med rika naturtillgånga är träbränsle framtidens melodi. Flis är mycket bra för större enheter och pellets är suveränt i mindre enheter. Värmepumpar, jordvärme, bergvärme etc kan vara bra, men ger trots allt en betydligt högre elkostnad på sikt. Och elpriset blir ju inte lägre precis...

"varma" hälsningar från Johan

Ps. En solpanel för varmvatten är också toppen!
Tänd en åkarbrasa
Det är nästan så man inte förstår frågan när du har vattenburet.

Jag förbrukade 3-4kbm olja/år.

Pannan har ofta ett långt liv så jag bytte brännare för drygt fem år sen till pellets.

Kanske lite pionjär då, men att beroende på oljepriset spara 15-20'SEK/år på en investering på totalt, inkl pelletsförråd(veckostorlek), på styvt 20' känns inte besvärande.

Jag har passerat drygt 100' sparade kronor på fem år! Jag har inte blivit rik och har inte pengarna i handen men det känns bättre än att betala för giftig värme. Där kommer nästa poäng - om du eldar med pellets släpper din skorsten ut ungefär lika mycket som skogen använder för sin tillväxt till nästa generation pellets. Med olja och OBS! även med el (dvs värmepump) förgiftar du dina nära, kära och efterkommande. Kanske värt att tänka på.

Värmepump är alltså inte miljövänligt men för dagen innebär det en viss energibesparing. Imorgon vet vi inget om, men biobränsle kommer alltid att innebära värme i samråd med naturen.

Lycka till med Ditt val
och välkommen med frågor!
Förtydligande,

Värmepump innebär en besparing jämfört med olja och el.

Jämfört med pellets innebär alla energislag, utom egen ved, ett stort hål i börsen.

Oscjon
Om man byter även pannan så hamnar man någonstans kring 90 tkr. det känns överkommligt för att få ett underhållsfriare pelletssystem, är det en prislapp som stämmer överens med marknaden.
Just nu lutar det år ett nytt pelletssystem, inga fler värmepumsvurmare??
Vilka entreprenörer rekommenderas i Sundsvallsområdet?
Jag tror att du hittar en bra leverantör om du gör en sökning på Internet. Jag hittade flera företag när jag sökte på: Sundsvall pellets värme. Lycka till med installationen!

/Johan

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem