Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

WindowsVista klar?

WindowsVista klar?

Testa om din dator är redo
för Windows Vista
www.microsoft.com/windowsvista/getready/upgradeadvisor/default.mspx



Det är lika bra att fundera om man skall köpa nytt eller kan
använda det gamla om man nu är intresserad att uppgradera
senare.
Men räkna med en del strul
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det här var nya och intressanta inlägg.

Det gör att jag har en fråga i samma område. . Jag har två HD-ar i datorn och en extern HD som ansluts med en USB-kabel.
Jag använder den mest för att spara bl.a. backup-kopior både för min stationära och min bärbara dator.
Om/när jag ska återställa en backup-kopia från den externa HD´n brukar jag först kopiera den till den dator där OS-partitionen ska återställas. . Jag har inte provat att återställa direkt från den backup som ligger på den externa HD´n.

Min fundering nu är: Kan jag installera Win Vista på den externa HD´n och och prova att köra programmet därifrån ? . . Eller måste ett OS-program ligga på en HD som sitter i datorn, ansluten med en IDE-kabel ?
det är inte så enkelt
det är bootförfarandet som gör om du kan eller ej
vilken disk som är master och vart booten pekar sedan
och i ditt fall även om du har stöd för att boota i usb läge

om du kan boota i usbläge
borde du kunna stänga av alla interna diskar
och köra xp från USB disken

gör USB disken bootbar och mirra c till den

på samma sätt borde det gå att göra med andra OS.

lika gärna som att det går att boota ett OS från ett USB-minne
ok, ingen som vet om det är till för 64 bits alltså... får väl maila och fråga microsoft själva då... står ju inget på hemsidan...
Annons
jo det är 64 bitars ahnmarker
Tackar för svaret Göcke!

jag tror jag var lite snabb där.... Vista är väl samma sak det man kallade för "Longhorn", eller är jag ute och cyklar?

och det är vad jag minns till 64 bitars...hmm =)
nä du har inte drömt
Projektet Longhorn blev produkten Vista ungefär i juli månad 2005
Vista är fortfrande i ett halvt beta stadie. utav olika anledning
som bara Microsoft och de övriga inblandade vet varför.
ahnmarker

ingen risk att du uppgraderar till vista men de ja menade med att du skall vara försiktig när du uppgradera eftersom vista inte är färdigutvecklat så kan de ge störningar på en del program på datorn

visst de stämmer som telamundo säger å de e inte de ja menade ja var nog lite snabb där i min kommentar
utan de gäller sedan när beta 2 versionen av vista kommer som man skall vara försiktig å jag ber om ursäkt att jag inte hängde med så sluta vara så himmla spydig telamundo( konstigt namn men de e väl inte lätt här på jorden när man kan å vet allt )
Är den som tillrättavisar en besserwisser eller är det den som inte tål att bli tillrättavisad?

Telamundo - lika konstigt namn som de flesta andra, för övrigt ett smeknamn sedan -97 och även namnet på ett skivbolag.
axe inte rekommenderat att köra ett OS från en extern USB disk även om du skulle kunna göra det då prestandan kommer bli så otroligt lidande av det.
riktigt Rob
angående minnes kretsarna så är även antal skrivningar till. begränsad. som man även bör tänka på.

som nöd disk funkar det

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem