Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Katter

Katter

Där jag bor är det många lösa katter. finns det någon som vet hur man får bort katter från sandlådor, rabbater m.m. Tycker inte om att de gör sina behov där de inte har något att göra + att de kissar på ute dynor och som alla vet luktar det inte så gott!! har provat ättika och det hjälper inte.. jag ska så frön å plantera blommor på en liten plats men det går inte när katterna gräver upp allt...

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Spruta vatten på dom!
Har Du ingen vattenslang så är ett sånt där vattengevär lika effektivt.
Misarna lär sig ganska snabbt att där får dom inte vara och det skadar heller inte dom ett endaste dugg.

Har själv haft katt praktiskt taget hela livet, och jag vet inget effektivare än bara vanligt vatten...
Breeze !

I inlägget under,har jag för 10 minuter sen,tipsat om samma
knep med katter.

Vi kommer nog på samma kalsas,heter det ju!!! He,he
Skaffa hund.Jag ser aldrig katter hemma hos mej.Har 3 hundar.som hatar katter
Annons
Wilma....Usch för hundar !

Hår, hår, hår, drägel, hår, drägel, söndertuggat, drägel...enklare med att fylla vattengeväret och "pricka katt"
eiram svarade:

tack för svaren men vatten funkar bara när man ser dom sen är de tillbaka på natten. Hund har jag som jagar dom som den. men det hjälper inte ändå+ att man får katt ägarna på sig att hunden jagar deras små älskningar.. att katterna får springa omkring gör inget för dom.. men att ha hund är mycket strängare, jag har en blandr lite jämthund mycke chäffer. så hon är farlig tycker hyres tanten , samt att hon har katt som klättrar upp till deras balkong från mig på markplan och det gör ingen ting...
Katter är ett otyg tycker jag! Att kasta vatten på dom är inget vidare råd, oftast kommer dom när man inte sitter ute och ser det. Att prata med grannen har jag gjort, det hjälpte inte heller. Vi har en annan granne som säger -vår katt går alltid i skogen och gör sina behov! Katten heller, jag ser från mitt fönster när jag tar mitt morronfika var kattskrället går, till grannen eller i sandlådan. Det finns ett medel som man kan köpa i djuraffären, det är små blågröna kristaller som man strör ut, det luktar gott för människan, men katterna och hundar avskyr doften. För mej har det hjälpt!
Det är inte ett dugg roligt när man har planterat och gjort fint i rabatten och efter ett par dagar så ser man att katterna har varit där och grävt. eller när man ska rensa och får en kattskit i handen. Det värsta är att det luktar så in i vassen illa när dom har pissat. I år har jag än så länge varit befriad!
På vårt årsmöte tas detta problem upp varje år, det skickas ut lappar om kattproblemet, inte hjälper det!
Jag förstår inte varför folk skaffat katt, sen låter dom katten vara ute nästan dygnet runt. Katter ska vara på landet och jaga möss. Där gör dom nytta.

Breeze och Wilma, Hundar är underbara! Har själv haft två. De flesta hundägare plockar upp.

Joanna....
Man är kanske inte särskilt välvilligt inställd till hundar sedan man som barn blev attackerad av en schäfer....Ja Du vet en sån där snäll och go hund som inte gör en själ förnär. (enligt ägaren)

Merparten av mitt liv har jag korsat gatan när jag sett en hund, hoppat till i ren skräck när hundar jag inte upptäckt börjat skälla, ja livet har varit helt underbart !
Många är i samma situation, men vi existerar tydligen inte för hundägarna..."visst, men MIN hund är ju så snäll !"

Idag är det lite bättre...min syster huserar 2 jättelika kalvar till hundar och min mor skaffade en sån där liten sak som mest äter leverpastej.
Kul att hälsa på dom....jag kommer, men hela tiden finns där en gnagande känsla av obehag, vågar inte låta barnen leka med dom....klappa lite kan väl gå an men håll Er sen borta från dom, de kan bita precis närsomhelst.

Vintern, och med den snötäcket försvann och man såg fram mot våren, blommor och sol. Men allteftersom snön försvannn ersattes den av hundskit utspritt överallt, på gångbanorna, i gräset där ungarna ville springa....vi har fått tvätta mer än ett par skor och byxor sista tiden.

Visst är hundar underbara.....
jag blir glad när jag ser igelkott spillning på tomten.
då vet jag att de har klarat även denna vinter.
och kanske får vi besök av en ny kull ungar.

vet ni det finns så mycket att gnälla om
men de är lika mycket möjligheter att träffas
och skapa gemenskap runt,
de behöver inte vara hinder eller skiljeväggar.

det är ju ägaren som vet vad djuren inte gillar.

Fortsätt att tipsa varandra om bra åtgärder,
men låt oss slippa nedvärderingar av de
olika djurägarna.
Breeze, jag förstår din rädsla.
Jag har själv haft en schäfer och det är inte fel på rasen utan på den som äger hunden. Man ska alltid ha hunden under uppsikt. En hund ska överhuvudtaget inte springa fram till folk. Jag träffade en gång en kvinna som var livrädd för hundar, fram till henne kommer en stor Berner Senner springades, stackars den kvinnan, hon blev helt hysterisk. Det måste vara hemskt att vara hundrädd, lika jobbigt som jag har det med åskan. Jättesvårt att övervinna. Man hinner inte att tänka, reaktionen kommer direkt.

Göcke, vem blir inte glad när man ser en igelkott, det är underbart.

För tillfället har jag inte någon hund, bara en liten undulat som inte kunde flyga när han kom hit. Han heter Peter Plys!! Det är Nalle Puh på danska! Han säger det också.
tack för alla svar: det är ändå konstigt att kattägarna alltid klarar sig!!?? för jag måste ha min hund i koppel, får inte vara lös!! måste plocka upp efter henne m.m. det bor fler hundägare här, en granne har 3 små vita hundar kan ej rasen, men de har sina lösa i alla fall 2 av dem å då hör man inget + att en har två finnspetsar en gammal och en hund aggresiv, träffar man den så rinner fradgan ur munnen. å de är ändå inget fel. jag förstår att det finns folk som är rädda för hundar, jag har blivit biten som barn av en border collie hos grannen men det var aldrig hundens fel, inte bara jag blev biten många andra också.. Men katterna behöver de aldrig plocka upp efter,de sitter på bilar, på utemöbler m.m. jag tycker om katter men när man bor som man gör är det inte kul..igelkottar ser man bara på bild nu mera. som barn hade vi såna på tomten men det är länge sen nu!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem