Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Samhall

Samhall

Hej!

Känner du nån som har eller jobbar på Samhall..be dom söka sig därifrån fort som f-n för hela stället verkar klappa ihop snart!!!

Ha en bra dag!
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Jag håller med Göcke 0-1000000000
finns inte annan person jag kan digga ochså?
Här svänger saker faktiskt väldigt snabbt nu inom Samhall..

För ett halvår sen såg det väldigt mörkt ut med massor av problem etc..

Övergångarna verkade nästan avstanna och ekonomin var ganska kass..men nu har det åter vänt och övergångarna till riktiga jobb ökar och ekonomin har vänt uppåt igen..så det ser klart ljusare ut..!

Sen är det ju faktiskt så att man kan ha speciella behov av hjälp för att komma ut på den riktiga marknaden och då är ju Samhall meningen att vara en arbetsmarknadsåtgärd och en rehabiliterande åtgärd..

1."Kärnan i verksamheten är att ge våra medarbetare möjlighet att utvecklas personligt och professionellt. Utöver det dagliga arbetet erbjuds olika stödinsatser och utbildning som både har betydelse för arbetet i Samhall och för våra anställdas möjligheter på den övriga arbetsmarknaden. "

2.http://www.samhall.se/ViewDoc.asp?TreeID=1561

3.Enligt en utredning som Jan Rydh gjorde visade det sig att 20-25% ansåg sig vilja och kunna lämna Samhall för anställning hos annan arbetsgivare..

4.http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1924" target="_blank">http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1924

5.http://www.reg
eringen.se/content/1/c4/19/24/cb8bf3e4.pdf

6.http://www.regeringen.se/content
/1/c4/19/24/67a77c5e.pdf

Ha en bra dag! =D
Bubben , intressant att det kan vända i trenden, att man ser ljuset
i tunneln alltså. Hoppas att det bara blir till det bättre.
mvh // göcke
Annons
Göcke en sak CP-handikappade
Jag är kontakt person till en gosse på 23 år
Jag skall bli hans godman ochså han flyttar till Gruppboande det går inte jämföra.
Dig eller mig skaffa sig jobb.
handikappade får bara jobba 6 timmar dagen står på lagen
Dagcenter, samhall eller privat.

jag är lite osäker den frågan stämmer. Jag har inte läst allt mina papper ifrån socialen
Gösta, nä jag har inte reglerna klart för mig heller. Men jag kan tro att det mer har att göra med hur gravt handikappad man är.
Det är ju inte meningen att man skall utnyttja de svaga i samhället. lika lite som att vi vill att barnarbete skall komma tillbaka.
Det blir bara bättre och bättre men det är lååångt kvar till 15% som kan och vill gå ut på öppna arbetsmarknaden!!!

Samtliga mål från regeringen uppfyllda
Bokslutskommuniké: Januari – December 2005



Samhall uppfyllde under föregående år samtliga mål från staten. Antalet personer som lämnar Samhall för arbete på den ordinarie arbetsmarknaden översteg statsmakternas mål på fem procent. Företagets ekonomiska utveckling har varit positiv. En sjunkande sjukfrånvaron bidrar också till ett positivt resultat.



Rörelseresultatet uppgick till 43 (34) Mkr. Resultat efter finansnetto uppgick till 81 (58) Mkr. Rörelseresultatet har påverkats av realisationsvinster vid avyttring av anläggningstillgångar om 97 (64) Mkr, avsättning för omstruktureringsåtgärder och nedskrivningar av anläggningstillgångar om 94 50) Mkr samt återförda omstruktureringskostnader om 10 (11) Mkr.
Antalet anställda med funktionshinder var under 2005 20 682 (21 946) personer. Antalet arbetade timmar för anställda med funktionshinder uppgick till 25,7 miljoner timmar (26,4). Enligt avtalet med staten ska antalet arbetade timmar uppgå till minst 25,4 miljoner timmar (26,4).
Antalet övergångar för medarbetare med funktionshinder, dvs medarbetare som fått nytt arbete utanför Samhall, fortsätter öka och uppgick till 1 072 (983) personer motsvarande 5,3 (4,6) procent. Enligt avtalet med staten ska antalet övergångar för uppgå till minst 5 procent.
Rekrytering ur prioriterade grupper, d v s. personer med psykiskt och intellektuellt funktionshinder eller personer med flera funktionshinder, uppgick till 43 procent (49). Enligt avtalet med staten ska rekryteringen från prioriterade grupper uppgå till minst 40 procent.
Sjukfrånvaron för medarbetare med funktionshinder fortsätter att minska ytterligare och uppgick till 15,2 (17,3) procent. Samtidigt minskar antalet medarbetare som får sjukersättning/förtidspension.


- Att vi kunnat uppfylla samtliga mål i vårt uppdrag är verkligen glädjande, inte minst med tanke på de svåra förutsättningar många funktionshindrade har på arbetsmarknaden idag, säger Samhalls VD Birgitta Böhlin i en kommentar. Att erbjuda funktionshindrade arbete och utveckling, som alternativ till bidrag och sysslolöshet, är vår absolut viktigaste uppgift.



- Fortsatt framgång kräver att vi också fortsättningsvis är framgångsrika med att utveckla affärer som ger bra och meningsfulla jobb, fortsätter Birgitta Böhlin. De senaste årens strukturförändringar har gett positiva resultat. Resultatet för 2005 visar att vi är väl rustade för att kunna vara flexibla i mötet med nya utmaningar framöver.


Hallejua!!!
bubben
varför klaga , va gla att du har et jobb
min bor jobbar inom samhall också å de har haft fullt upp med att göra sängar åt ikea
men nu har de också ändrat leverantör så de har mycket att fundera över
men å ja säger men
har ni inte så att säga en gräddfil att ni alltid har jobb inom samhall du glömde visst att tala om de att ni kan behålla jobbet inom samhall ock att ni inte blir utan jobb hur de änn ser ut eller har jag fel så säg
Hursom haver är det på väg åt rätt håll så då var det klart!

THE END
Såg nyligen att Samhall klappar sig för bröstet eftersom dom uppnått regeringen mål om 5% övergångar till öppna arb.marknaden!
------------------------------

Bokslutskommuniké: Statens samtliga mål uppfyllda 2006
2007-01-31

Samhall uppfyllde under 2006 samtliga av staten uppställda mål. Antalet personer som lämnade Samhall för arbete på den ordinarie arbetsmarknaden översteg 5 procent och företagets ekonomiska utveckling har varit positiv.

Nettoomsättningen inklusive erhållen merkost­nadsersättning från staten uppgick till 7218 (7420) Mkr, varav fakturering till 2907 (3047) Mkr. Minskningen i fakturering beror framförallt på ändrad produktmix.

Rörelseresultatet uppgick till 71 (44) Mkr. Re­sultat efter finansiella poster och skatt uppgick till 96 (82) Mkr. Rörelseresultatet har påverkats av sänkt avgift för premiepensionsförsäkring beräknad till 132 Mkr, realisationsvinster vid avyttring av anläggningstillgångar om 58 (97) Mkr, anpassnings- och omstruktureringskostna­der om 143 (79) Mkr, nedskrivning av anlägg­ningstillgångar om 9 (12) Mkr och återförda avsättningar om 9 (10) Mkr.

Antalet övergångar för anställda med funktions­hinder till anställning hos annan arbetsgivare uppgick till 1 044 (1 072) personer motsvarande 5,2 (5,3) procent. Enligt regeringens mål skall antalet övergångar uppgå till minst 5 procent.

Antalet arbetade timmar för anställda med funktionshinder uppgick för perioden till 24 736 (25 701) tusen timmar. Enligt reger­ingens mål skall antalet arbetade timmar för helåret 2006 uppgå till minst 24 400 tusen timmar. Sam­hall har dessutom 645 (119) personer anställda i det nya affärsområdet Arbetsmarknadstjänster.

Rekryteringar från prioriterade grupper (psy­kiskt sjuka, utvecklingsstörda och personer med mer än ett funktionshinder) uppgick till 44 (43) procent. Enligt regeringens mål skall rekrytering från prioriterade grupper uppgå till minst lika stor andel som under år 2005, det vill säga 43 procent.

Räntabiliteten på genomsnittligt eget kapital uppgick till 9,9 procent och soliditeten till 36 procent. Regeringens mål är 7 respektive minst 30 procent.

Kommentar från Birgitta Böhlin, verkställande direktör

”Att vi uppfyllt samtliga mål i vårt uppdrag är verkligen glädjande, inte minst med tanke på den fortsatt höga arbetslösheten bland funktionshindrade. Under 2006 har ett mycket aktivt utvecklingsarbete skett i Samhall. Vi har tagit fram en ny affärsstrategi, utvecklat vårt varumärke och stärkt organisationen. Allt för att vi ska kunna erbjuda våra medarbetare bra och utvecklande jobb. Med vårt starka resultat 2006 i ryggen känner jag att vi är rustade för att också 2007 ska bli ett bra år för Samhall, dess kunder och medarbetare.”

---------------------------------

Men dom andra 15% då som anser sig kunna och vilja ta ett RIKTIGT jobb???

Kanske Reinfeldts-regeringen har ett BRA svar på detta!?

Sänkta ersättningar/löner kanske för dom på Samhall eller höjda fack/a-kasseavgifter?

Hihi...?

Som vanligt: PLENTY OF NOTHING!
ÖVER 1 år har gått och INGET har hänt!!!

STARKT JOBBAT!!!!

Neee..kom igen nu Fredrik Reinfelth och bevisa vad du kan!

En jag känner där har varit anställd i 8 år och fått 14500:-/mån

varav hälften staten betalar..

(ni kan ju räkna själva)

Problemet ligger i att denne INTE har några problem förutom långtidsarb.löshet och egentligen vill bli florist!

Vad har detta inte kostat staten?

Hade det INTE varit BILLIGARE att ge denne en betald utbildning i 1 år så att denna kunnat få en praktik och ev. Riktigt/fast jobb sedan???

Something is rotten in this world!


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem