Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Släktforskning

Släktforskning

Hej, har vi några IS-are som släktforskar.
Jag har under morrgonen OCR-skanat ett släktträd från en gammal
förlaga. och undrar om ni kan tipsa en nybörjare om råd i
vilka program som man kan använda.
skall man skapa en egen databas via tex Access eller finns det
fria sådana.
eller tjänar man mer på att ta komersiella varianter och varför.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Göcke!

Är det värmen,som har drabbat dig.???

Jag har provat,men det är verkligen svårt.(Har du gömt Bubben)

Du kan ju prova en demo på den bästa sidan www.genline.se,
så får du suga på det.Gratis.Men sedan 3000-4000:-
Vilken härlig sommarvärme! Jag njuter.

Göcke, jag och min "gube" har släktforskat en hel del och använder programmet "Holger" - Släktforskarens bästa vän".
Det köper Du från HolgerData i Aspås (i Jämtland tror jag det ligger). Ring och prata med dem. Tfn nr 0640-682 230.

Jag har också forskat en hel del för kyrkan hos oss i Leksand, där jag tagit reda på anhöriga till begravda i mycket gamla gravar.
Holger har varit ett stort stöd även i detta arbete.
Och Du - priset ligger under 1000-lappen!

Lycka till i Din forskning med datorstöd.
Det finns "Min släkt"också! Det kan man prova gratis innan man köper en licensnyckel.
http://www.dannbergsdata.se/
Annons
Hej Göcke!
Jag har släktforskat lite grann å kollade på olika program men fastnade för "MinSläkt" för det är enkelt att använda och man kommer igång snabbt då man känner igen sen från andra windows-program.
Här kan du hämta hem 'MinSläkt" gratis från

/www.dannbergsdata.se och utvärdera, sen kostar det några hundralappar om du vill betala.
Poppos holger han hittar du här.Verkar lättfattlig,men jag begriper
inget ändå.He,he

www.holgerdata.se

Joanna!

Har du klarat dig långt tillbaka.Jag fick stopp vid min mormor.
leiake, jag har inte provat själv, men jag vet flera som tycker om Min släkt. Programmet alltså!

Va, kom du inte längre än till din mormor!!!!!!!!!!!!!!!!!! Starkt gjort!
He, he
Du har ju inte ens provat,Fegis!!

Många hittar mycket skumt,och då är det inte så roligt längre.

En kompis hittade mordbrännare.Då ledsnade han.He,he
Jag hoppas att alla förstår att inget program i världen kan klara just Din forskning enbart med hjälp av ett dataprogram.

Givetvis måste Du själv söka Dina anförvanter ("rötter") som exempelvis i Släktforskarnas hus i Leksand. Där söker man fter anhöriga i gamla kyrkböcker, som t ex i födelseboken, boken för giftermål, dödboken m fl.

Det finns möjligheter till dena forskning på flera håll i landet, men Släktforskarnas hus ligger naturligtvis närmast för mig.
Deras tfn nr är: 0247-122 80. Ring och prata med dem!
Jag har funderat lite på släktforskning,men så läste jag i en rapport från England att DNA-analyser har visat att cirka 4% av alla barn är så kallade "gökungar" och då kan man ju börja undra om min släkt verkligen är min.
Jomenvisst, i kyrkböckerna hittar man många barn med anteckningen o ä. Men det är ju ändå inte avgörande för vidare forskning.

Som sagt, börja t ex med far eller mor och gå sedan bakåt/nedåt....... Det är nu det spännande börjar. Säkerligen finns det en eller annan o ä, men låt inte de hindra Dig. Gå vidare. Om Du måste - försök då ta reda på vems "o ä" är och fortsätt!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem