Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Släktforskning

Släktforskning

Hej, har vi några IS-are som släktforskar.
Jag har under morrgonen OCR-skanat ett släktträd från en gammal
förlaga. och undrar om ni kan tipsa en nybörjare om råd i
vilka program som man kan använda.
skall man skapa en egen databas via tex Access eller finns det
fria sådana.
eller tjänar man mer på att ta komersiella varianter och varför.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3

Hej alla

Leiake , jag har inte fått solsting.
Jag sitter konsekvent i 20grader i skuggan

det finns bara en bruten kjedja där fadern är okänd.
annars så är alla intackta ned till 1750 talet.

Jag skall kolla upp de olika braiga förslagen,
får vi se om jag kommer igång senare under sensommaren.

mvh göcke
Lycka till!
Hör av Dig, kanske jag kan hjälpa till.
Var så säker , jag är nob på detta, kanske har jag tagit mig vatten över huvudet. men jag kan inte låta andras gedigna arbete kasstas bort.
Tack alla än en gång
Annons
Min far släktforskar och efter vad jag har förstått är Holger "det program som gäller" och att man även med ett dyligt hjälpmedel får möjlighet att dela med sig, och få hjälp, att fylla på med grenar til det träd man forskar i. Man kan enkelt exportera och importera grenar. Släktforskarna verkar vara ett släkte (-; som mer än gärna delar med sig av vad man funnit och därför är det ju viktigt att man ser till att kunna ha den möjliheten.
frille , jag har förstått att just denna möjlighet skall finnas bland
dessa forskare. men har inte fattat hur det där med databaser
fungerar för just detta. är det en kyrklig databas de menar.
som är öppen för alla?

Det finns ju baser att leta i när det gjäller gamla jordlängder osv.
de har jag sett. där kan man liksom se bakåt i tiden.
Men där är inte allt öppet för alla.
Göcke: nja, de databaser som forskarna delar med sig av är egenupplagda baserat på att de har läst i husförhörslängder etc. Jag menade inte de digitala arkiv som har börjat dyka upp på allt fler offentliga ställen.
Databaserna som Holger genererar verkar inte vara särskilt avancerade men, de följer ett numreringssätt för generationerna tillbaka i tiden så att andra system, kan jacka in sina uppgifter i samma struktur. I pincip skapar man en numrering som innebär att du är nummer 1. Din mamma och pappa är nummer 11 och 21. "11's" mamma och pappa är 111 resp 211. "21's" mamma och pappa är 121 resp 221. (fast jag är osäker på om jag kommer ihåg exakt rätt i numreringen).
Föresten, det finns även ett annat mjukvarunamn jag hört i dessa sammanhang och det är DisGen. De har även en hemsida på: http://www.dis.se/ och där verkar de utbyta mycket erfarenheter med varandra.


Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem