Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bevattna nyplanterat?

Bevattna nyplanterat?

Jag har grävt en ny rabatt och inhandlat perenner som jag planterat. Jag är av den sorten som har svarta händer men ibland så trotsar jag ödet och provar. Har en dröm om en vacker trädgård eller i varje fall normal
Nu till min fråga hur ofta ska jag vattna denna nya rabatt?? Vad ska man tänka på när det är nyplanterat. Rabatten är på solig plats(runt en lyktstolpe) Tacksam för tips och råd
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Genomvattna gropen du grävt ordentligt innan du sätter i plantorna, tryck till jorden runt plantan lite, vattna och sedan beror det ju på hur sommaren blir.
Då jag läser igen ser jag att du planterat redan, Då är det ju beroende på hur sommaren blir. Se till att det inte torkar ur så blir säkert rabatten fin.
Håll ungar och djur borta. om det finns sådana som kan skada dom.
Läs på internet om du har några blommor som behöver särbehandling, en del är ju känsliga en del andra tål nästan vad som helst.
Jag brukar plantera mycket tagetes i stugan, dom tål nästan vad som helst, och blommar rikligt långt ut på hösten
Tack för tipset svenkalle! Jo jag har planterat som du beskriver. Jag tror jag köpt tåliga växter. Där jag bor är det zon 5-6.
Annons
Tips nr 1=låt inte växterna stå i starkt solsken dom första dagarna.
Det är inte bara att "slänga" ner plantorna i redan befintlig jord, för jord köpt i år är gammal nästa år och behöver förnyas med plantjord exvis. Du behöver inte bara vattna utan göda också. Du kan köpa gödningsmedel och ha i kannan när du vattnar. Jag antar att du inte använde särskild perenn-jord, för i så fall kan du avvaktta ett tag.

Rent allmänt är det bästa, att fråga på inköpsstället om råd för just den planta man köper. De stora trädgårdsaffärerna har egna trädgårdsmästare (= köp aldrig på varuhus utan kunnig trädgårdspersonal om du inte vet hur du ska sköta den planta du köper).

// Trädgårds-trainee:n ...
Tyckare !

Ser i din profil,att du är tvåbarnsmor,och utbildar dig till sjuksköterska.

Då måste du ju veta hur man "knör"ner några perenner,i jorden,och
vattnar ,när det ser torrt ut.Jag tror du driver med oss.He,he

Om du nu menar allvar,så har jag förut rekommenderat följande sajt.Där kan man till och med kan få,en morot att se ut som en grönsak.
He,he

www.odla.nu har allt,och lite till!
leiake
Nu tror jag du måste förklara dig lite bättre.
Vad har sjuksköterskeutbildning, barnfostran med trädgårdsodling att göra
Om hon behandlar dom späda plantorna som små baby:s,så blir
det nog bra.En sköterska skall ju ta hand om,skadade,så då
måste ju finnas vissa anlag,att ta hand om det bräckliga .

Och vad jag har förstått så har kvinnor,sådant i sina gener,att värna om det späda.

När man köper,dessa perenner,så är det ju redan,färdiggrott ,och
en liten kruka med jord,bifogas.Man tar ut denna jordklump,ur
plastkrukan,och sätter den i en liten planteringsgrop,som förberett.s,med lite fuktighet.

Jag har ännu inte,hört någon som har misslyckats med detta,men
det är klart,begriper man inte att blommor vill ha vatten,så blir det
ju fiasko.

Är svenkalle nöjd???
Tjaaa... hmm.. .. Tror inte hon driver med oss
Växterna lever än och dom står i solen. Vattnar morgon och kväll. Jag har köpt plantorna på granngården utan råd från trädgårdsmästare. Jag tycker det blir så invecklat.

Leiake
Det är mycket lättare att sätta en kateter sterilt än att plantera. Det är ju jord med ditt och datt. Göda då och inte då. sol hit och dit. För att inte tala om zoner. Och när man gjort allt rätt så kommer rådjuren och äter upp allt

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem