Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bevattna nyplanterat?

Bevattna nyplanterat?

Jag har grävt en ny rabatt och inhandlat perenner som jag planterat. Jag är av den sorten som har svarta händer men ibland så trotsar jag ödet och provar. Har en dröm om en vacker trädgård eller i varje fall normal
Nu till min fråga hur ofta ska jag vattna denna nya rabatt?? Vad ska man tänka på när det är nyplanterat. Rabatten är på solig plats(runt en lyktstolpe) Tacksam för tips och råd
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Tyckare, allt nyplanterat ska ha mycket vatten i början så att rötterna kan leta sej ut i jorden. Jag har misslyckats flera gånger fast jag har gjort som man ska, ibland blir plantorna minst dubbelt så stora än vad som står i beskrivningen. I alla fall på trädgårdens framsida där det inte är så jättemycket sol, det är också knepigt

Rådjur har vi inte här, men katter som river upp det nyplanterade, inte roligt!
Måste bara lägga till ett tips om man har trädgårdsland och har problem med sniglar i landet, gräv ner en mugg så 1-2 cm av muggen sticker upp ur jorden och töm i halva muggen med öl, ta sen en stol och sätt dej och titta på när sniglarna söker upp muggen och kryper ner och får sej en rejäl fylla och blir även kvar i muggen.
Att lyckas är ju många av svaren vatten, men förvänta dig inte så mycket blommning det första året av en perenn. Men för att få den att övervintra så städa inte landet till hösten, låt vissna blad å sjtälkar vara kvar över vintern. När våren kommer kan du rensa upp det gamla. Rensar man på hösten är det risk att plantan frystorkar vid senvintern när solstrålar vill få liv i rötterna och är lite för tidigt att dom skall göra så. Man kan även skydda med granris eller täckduk av typ säckväv. Finns en regel som säger att när du slänger ut julgranen tar du av grenarna å lägger på rabatten.
Jag har ca 150 plantor perenna å av dom är 90 i olika arter, har blommig fägring från april-maj tills frosten tar allt, ändå har jag zon 5 men så klart vissa saker har jag fått köpa nytt för att man chansar.
Annons
Tyckare
Om du vattnar ofta och bara lite åt gången riskerar du att få bara ytliga rötter. Får du det så torkar plantorna ut fortare vid ev torka.
Vattna inte så ofta utan mycket dom gånger du vattnar så fukten går ner i jorden, då söker sig rötterna nedåt. Då klarar dom en torkperiod bättre.
Torr ytjord gör ingen skada bara det finns fukt nere i marken.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem