Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Alla dessa sommarplågor

Alla dessa sommarplågor

Getingar, bålgetingar, fästingar, mygg och knott - några riktiga sommarsabotörer. Har ni några bra tips på hur man avskräcker dem från lömska attacker?

Också intresserad av era bästa tips för behandling av diverse bett

EZ
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Hydrokortison 1%,är bra,mot all sveda i skinnet.

Stryk på tunt.
När jag närmare studerar detta ämne,finner jag att berusade och
sexuellt upphetsade människor,är mest utsatta för dessa insekter.

Jag behöver väl inte,gå in vidare på vilka åtgärder,som skall vidtagas.He,he
Hahaha, ja det ena brukar ge det andra

EZ
Annons
Eterisk olja -Lavendelolja.
Det är något jag har i mitt husapotek.
Solsveda, soleksem, klåda eller myggbett. Om du bränner dej i köket på ugnen eller så, stryk på Lavendelolja och du får ingen brännblåsa.

Om ungarna inte kan sova och är lite oroliga eller jag själv...droppa en droppe på kudden och man somnar som en prinsessa:)

Mot mygg sprayar jag hela kroppen med alla tänkbara myggmedel som finns.
Verkligen hatar mygg. Får sådana blaffor av ett bett och det kliar banne mej inne i benmärgen.

Myggen älskar mej......är jag då pilsk jämt leiake??

Fibblan
Vid getingstick, ta o dela en vitlök o gnid den på sticket så att saften från löken kommer på sticket, det tar det onda o svedan med en gång plus att vitlöken tar död på giftet från gadden.
Mycket effektivt, har testat o blev av med obehagen nästan med en gång.
Mot klåda är en blandning av äpplecidervinäger o mazenamjöl bra. Gör blandningen så pass tjock att den inte är rinnande, bred på smörjan på klådan o låt den torka. Den ska sitta där en bra stund, bara att tvätta av sedan.
Många vettiga förslag. Tack! Min dotter blev nämligen stucken häromdagen (geting) och ingen visste hur man skall handskas med det.

EZ
Fibblan!

Enligt expertis,om du inte tror mig.He,he Men det anlag du tydligen
har är ju inte,helt fel.Det är kanske fler än mygg,som dras till dig.

Kåta och fulla får flest myggbett

Myggor föredrar personer som är upptagna av annat.

Myggorna attraheras av fyllon. Upphetsade fyllon gillar de allra bäst.
I alla fall om man får tro amerikansk forskning.
Många känner sig mer attraktiva efter några glas.
Nu står det klart att åtminstone myggen håller med.
Enligt forskningsresultat publicerade i American Mosquito Control Association fick försökspersoner som druckit öl fler myggbett än de som inte druckit, skriver VG:s nätupplaga.
– Dricker man alkohol så ändras kroppens sammansättning på ett sätt som myggen tycker om, säger Jan Lundström, insektsforskare vid universitetet i Uppsala.

Sexualferomoner lockar
Men myggen dras inte bara till fyllon. De är också särskilt förtjusta i människor som är sexuellt upphetsade.
– Försök visar att folk som har mycket så kallade sexualferomoner i kroppen drar till sig mygg, säger Reidar Mehl, insektsforskare vid Nasjonalt Folkhelseinstitutt i Norge.

Forskarens myggtrick
Jan Lundström tror att även kroppsspråket lockar myggen till fulla människor. Myggen föredrar nämligen människor som är upptagna med annat.
– När de hittat ett ställe att landa på väntar de lite och ser om personen är upptagen med annat innan de sticker, säger Jan Lundström.
Fulla människor har ofta mer sexualferomoner i kroppen än nyktra människor.
Full och kåt är därför en mycket dålig kombination om vill slippa bli stucken.
Men det finns också andra trick för att slippa myggen detta myggår. Det här kommer från den norska myggforskaren Reidar Mehl:
– Gå intill en annan person och spring därefter fort. Då kommer myggen att kasta sig över den andre istället. De må vara ett tjyvtrick, men det fungerar, säger Reidar Mehl till VG.

---------------------------------------------------------------------------!
JAHA
så är vår allas samlevnad å småkåta pro:are igång me sina underfundiga kommentarer
undrar om han är släkt me den plastikoperade sex experten malena ivarsson båda är nog lika fula hahahahaahaha därför dras myggen till dessa 2 giganter inom sex frågor ja säger då de hahahaahahahaha
Ett fyllo är väl en som dricker nästan dygnet runt??? Om jag tar ett par glas vin...är jag ett fyllo då? Vad jag har förstått så har inte ett fyllo så stor sexualdrift. Det ena tar väl bort det andra kan jag tänka mej! Så den förklaringen går jag inte på!
Frågan handlade om alla slags stick, i det här fallet ett barn som hade blivit getingstucken. Vilken tur att dottern inte var allergisk mot getingar!
Att bli myggbiten är för mej olika från år till år oberoende på om jag har druckit ett par glas vin eller bara druckit vatten? Vissa år är både mygg och getingar extra aggressiva. Annars har jag hört att det ska finnas ett bra myggmedel som heter "Mygga", det finns i hälsokostaffären.

Den sista förklaringen om att man ska ställa sej nära en annan person och springa snabbt därifrån, det var allt en riktig Norgehistoria...............................................................


Jag blev getingstucken för ett antal år sedan och mådde jättedåligt av det. Fick yrsel och svetten lackade om mej så nu är jag livrädd för getingar.

Fibblan, ditt tips om lavendelolja ska jag prova.
Var får man tag i lavendelolja?

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem