Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Alla dessa sommarplågor

Alla dessa sommarplågor

Getingar, bålgetingar, fästingar, mygg och knott - några riktiga sommarsabotörer. Har ni några bra tips på hur man avskräcker dem från lömska attacker?

Också intresserad av era bästa tips för behandling av diverse bett

EZ
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Ett tips från en norrlänning! Ät vitlök! Då lukter svetten apa o myggorna flyr! Nog för att jag hellre skulle lukta S-feronomer men man får ta det onda med det goda!
Jag har faktiskt testat vitlök men märker inte någon skillnad. De glupska gynnarna förföljer mig lika mycket ändå (mygg). Är det någon som har erfarenhet av de senaste DEET medlen? De lovar 100% skydd.
EZ
MYGGA från apoteket funkar bra
Annons
Jaha!! så när den 17-åriga dottern kommer hem med hela kroppen full av myggbett så vet man vad hon gjort
hahahaha, tråkigt att upptäcka att man blivit antik

EZ
Ett annat tips från en norrlänning. . Av någon anledning verkar det inte fungera för alla men på mig fungerar det.
Jag låter myggorna bita mig i början av säsongen utan att slå bort dem. . För om man gör det så går gadden av och man får ett myggbett som kliar. . Efter någon vecka med bitande myggor så märker ( känner ) jag inte längre att de biter. . Och då kan de få en liten slurk blod och sedan drar de ut gadden och far iväg. . Det blir inget myggbett och ingen klåda.
Det konstiga är bara att det inte verkar fungerar på mina döttrar.
Detta kanske beror på att det bara är myggorna i Norrland som kan göra en person immun efter någon vecka. .
När jag pratade med "myggexperterna" i Tärnsjö, Gysinge ( Gästrikland ) fick jag klart för mig att det finns många olika sorters myggor. . För mig var det tidigare mygg som mygg.

Förr fanns det "Beck-olja" jag tror inte att det finns längre. . Men den var kanonbra mot mygg-angrepp. . Och som så mycket annat har den väl blivit klassad som "döfarlig" och får därför ej säljas längre. . Det är ju tyvärr samma sak med "riktig", "vanlig" Radar-spray. . Den finns inte heller längre. . Det som nu säljs som Radar-spray fungerar inte alls lika bra.

Och som jag har påpekat i andra sammanhang så är det konstigt att vi ( sådana idioter som jag ) inte är utdöda för länge sedan. .
Vi har ju blivit utsatta för så väldigt många "döfarliga" och giftiga produkter så vi borde ju ha farit åt h--- för länge sedan.
. . .
På ett annat forum har jag läst om ett medel som heter MK19:

http://www.utsidan.se/ddb/utrustning/artiklar/849.htm

Någon som har erfarenhet av detta medel?

EZ

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem