Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Laseroperation för ögon

Laseroperation för ögon

Jag har planen att operera ögonen med laseringrepp. Jag har läst runt och talat med två olika kliniker men blir inte klok på vad jag ska välja. Någon som har erfarenhet eller kan tipsa om någon opartisk källa att läsa mer?

En av klinikerna förespråkar LASIK och en annan klinik förespråkar något som de säger är nyare och bättre EPI-LASIK. DEn senare kliniken säger att EPI-LASIK innebär mindre risk men däremot längre konvalesens (6 dagar).

Tack på förhand för eventuella tips.
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag har funderat på samma sak men inte kommit så långt som att läsa på då jag tror att plånboken inte är tillräckligt stor ännu. Har du hämtat in några prisuppgifter på ingreppet?

Jag har hört talas om att det finns en viss risk (dock mycket liten) att man ska få kronisk huvudvärk av ingreppet. Det vore ju inte skoj.
Hej Frille. Jag gjorde en laserop. 1997 (vänster öga) och 1998. Det blev inte helt lyckat och jag önskar att jag aldrig gjort det. Jag har - 1,5 dp på vänster och + 2,1 på höger öga. Detta resulterar i dubbelseende, huvudvärk, uselt mörkerseende och diverse andra skumma biverkningar.

Men det påstås att den senaste tekniken är överlägsen den gamla. (Jag är dock inte så säker på det - försäljningstaktik). Det gäller att skaffa sig så mycket info som man någonsin kan.

Och så till en annan aspekt på din operation. Du är idag 38 år (läste din profil ). Har du funderat på att det faktikst är i senaste laget att fundera på ett sådant ingrepp?

Om ca 5 år så kommer din syn att börja förändras pga det naturliga åldrandet. Mao, du kommer med all sannolikhet att behöva (liksom de flesta äldre): "läsglasögon". Din syn kommer alltså förändras och därmed alternera resultatet av din operation. Tänk igenom det här ordentligt. Det gjorde inte jag

EZ
EZ: Stort tack för dina synpunkter och tankar. Jag brottas med för- och nackdelar. Ålderssyntheten kan jag tycka innebär inte ett lika stort handikap då det "bara" är vid läsning man behöver glasögonen. Jag har nu ungefär minus 6 på båda ögonen och att kliva ur sängen och undvika att kliva på leksaker etc är en utmaning. Glasögon har jag inte använt på 20 år då jag tycker att det begränsar det perifiera synfältet och är ett bekymmer när det regnar, är kallt etc. Därför har jag nu linser men, ögonen mår inte bra av det i längden. Men.. jag blir osäker ändå hur jag ska göra. Som du säger, det går itne att gå tillbaka i sitt beslut om man väljer operation. Hmmm, jag får fundera vidare.
Någon annan här på IS som har erfarenhet kanske?

Telamundo: De priser jag har fått just nu är mellan 11'000 och 14'000 per öga. Jag vet att det går att få för halva priset om man åker utomlands för operationen men, det känns inte som att jag känner att detta är den tjänsten som man är mest priskänslig inför. Viktigare att det känns rätt.
Annons
Tänk också på att du aldrig får så bra skärpa genom laseroperation som med ett par väl utprovade kontaktlinser! Också mörkerseendet påverkas negativt av en laseroperation. Visst det finns nackdelar med linser också, precis som du skriver - men ändå.

EZ
frille !

Jag tycker du skall prova progressiva glasögon.Det har jag.
Tre stycken.Data.TV,och annat.Sen måste man ha läsglasögon
när man ligger och läser.Det går inte med progressiva.

Dom första veckorna,blir det lite konstigt och skevt,men det går över.Har kolleger som har provat allt,men har ångrat sig,av det
som bl.annat EZ tar fram,som huvudvärk och linsbesvär.

Varför utsätta sig för risker!!
en jag känner gjorde en ögon operation på Sofiahemmet i sthlm där de bytte ut linserna i hans ögon mot nya och nu ser han helt perfa mot hur det var innan då han jämt behövde ha glasögon så han tyckte det var värt varenda öre..:)

tack igen för era kommentarer. Precisi som era råd och tankar, far mina egna fram och tillbaka mellan för- och nackdelarna med en operation. leiake: jag har genom linserna blivit bortskämd med att inte behöva glasögon och det lockar mycket att slippa dem i sammanhang som golf, sport och naturliv etc. Men, som du säger, i andra vågskålen ligger risken.
Rob: det är just på sofiahemmet jag funderar på att genomföra operationen. Det låter bra att din vän var så nöjd. ohhhhh, jag kommer att behöva lugnande medel om jag går vidare med operation. (-;

EZ: jag hade förut linser som jag fick sova med och det var en fantastisk känsla av att vakna och kunna se. Det är nog den känslan jag jagar men, vet inte om jag vågar.

jag lovar att meddela er hur det blir.
frille...den feedback jag har fått efter laseringrepp har nästan enbart varit positiv...en pat klagade över värk i ögon en vecka efter ingreppet, men i övrigt var han nöjd.

Som Du själv skriver så kan man nog inte se att presbyopi är ett lika stort besvär som en medel/grav myopi då man inte är lika beroende av glasögonen för att klara sig i det dagliga livet.
Nu använder Du förvisso K-Linser, men de är ju inte helt problemfria heller. Vid ex infektioner i kroppen är det direkt olämpligt att använda K-linserna och då är man ju i samma situation igen...utan linser och glasögon är skärpan borta och med glasögonen blir det perifiera synfältet lidande. Visserligen kan det till viss del kompenseras om Du använder asfäriska glas, men ändå...

Vad gäller EZ:s inlägg angående hans anisometropi så undrar jag om det är betingat av den tidigare laser operationen. Vad jag hört ska resultatet vara stabilt, men om nu EZ inte varit fullkorrigerad innan operationen kan ju styrkan förändras...och då pratar jag om plusstyrkan. Det förefaller något märkligt att EZ har en myopi om -1,5 dptr på ett öga idag, tycker jag

EZ...det vore bra om Du skrev något om din historik och ålder, jag tror vi kan hitta en förklaring där nånstans.

Mörkerseendet då ? Rent kliniskt kan man bara se en något lätt mjölkaktighet i cornea efter laseringreppen, och det är så lätt att det inte borde påverka mörkerseendet.
Däremot så försämras mörkerseendet allteftersom vi blir äldre, som en jämförelse kan sägas att 40 åringen kontra 20 åringen behöver den äldre dubbelt upp med ljus för att se likadant.

frille...avslutningsvis tror jag inte att man ska vara direkt avskräckt av laseringreppens negativa sidor då man har mycket att vinna på det också. Däremot vill jag å det skarpaste poängtera att vetenskapen med laseringrepp inte är såvärst gammal, så man vet inte mycket om långtidseffekterna av detta än. Det är inte mer än ca 20 år sedan som de allra första ingreppen genomfördes så underlaget är inte alltför stort heller.
De nya metoderna, LASIK och EPI-LASIK vet jag inte så mycket om då jag inte riktigt intresserat mig för laseringreppen.
Jag håller mig till mina glojärn....
/Breeze / Leg. Optiker
frille var det sofiahemmet du skulle det så har de även väldigt bra uppföljning. Så de lämnar dig inte i sticket efter att operationen är utförd. :)
Sen tror jag även att de typ bara använder det senaste eftersom det är en privat klinik, de brukar ligga en aning länge fram än vad allmäna sjukvården gör.
Breeze, stort tack för dina lärda ord. Det är lugnande att läsa. Vet du möjligtvis var jag kan läsa mer om en opartisk jämförelse mellan LASIK och EPI-Lasik?


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem