Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ska datorn vara på

Ska datorn vara på

Ska man stänga av datorn eller låta den stå på.Vissa dagar startar jag datorn flera gånger per dag.Vad mår det bäst av.har varit stor motståndare till datorer men har ändrat mej,finns inget bättre.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag har konstruerat mycket elektriska apparater. I hem så har man så mycket som är igång och strömsatt utan att man tänker på det. Vem stänger microvågsugnen ?
Denna har fläkt och drar in mycket dam och brandfarligt fett. Det brinner dock fler mirco än datorer i Sverige.

Sen har vi, mobiltelefon laddare, klockradio, kaffekokare etc.

Det som normalt brinner är fett och damm.
Ha inte datorn på golvet, där finns mycket damm. Och det är inte datorn som brinner. Det är nätdelen i den som har de höga spänningarna. Ett överslag av ström genom dammet är ofta det som startar elden. Denna "eld slocknar själv om man inte har annat som kan brinna ovanpå.

Så mitt råd : Ha datorn på bord. Minst 25cm från väggen och inget annat på den som kan brinna. Sen kan man ha datorn påslagen dygnet runt utan att bry sig. Och håll rent.
Hidden !

Jag har redan flyttat upp min.Tack för tipset.Att du vågar lova så
100%,då måste du ju vara bombsäker.
Om man nu aldrig stänger av datorn,så kommer ju inte Windows att starta om,och trolla bort små blessyrer.

Axe,var inne på det.Ibland kan man ju fixa ett fel,bara genom att starta om datorn.

Är det någon som,är insatt i detta,och kan ge oss fakta,så vore
det väldigt förnämligt.
Annons

Ser man på leiake vi är inne på samma spår när det gäller att låta datorn starta om lite då och då. . Det ska bli intressant att höra om det finns någon sk. "datorexpert" som kan ge oss en konfirmation angående denna teori.
Jo det är sant att dator som används hemma med internetanvändandet och alla plugin, java och andra småprogram som kan störa i registret kan ibland behöva rättas till. Desvärre finns mycket av detta kvar i registret och försvinner inte ens vid avinstallering.

Och visst är Windows hiskelit bra på att fragmentera minne (hacka minnet i mindre bitar). Detta gör att en omstart givetvis städar upp minnet.

Men bättre är att inte köra mer program än vad man behöver. Och inte installera småprogram som man sedan måste avinstallera. Själv har jag en dator som jag installerar om ofta pga detta. Men även datorer som jag aldrigt startat om på flera år.

Kontentan av detta :
Installera bara det man behöver. Svara aldrig OK på popuprutor. Ha mycket minne och som alltid. städa ofta i datorn också.
Starta om när den känns trög. Gör backup på vad man vill behålla och installera om när man vill få en helt fräsch dator.

Hoppas detta hjälpte någon.
Inget mår bra av att startas om för mycket. På discon och liknande måste lampor ofta bytas p.g.a. för många påsättningar och av stängningar.

Datorer är inget undantag. Operativsystemet (Windows eller något liknande) tar stryk vid varige gång datorn sätts på. I vänteläge tar den däremot inte stryk. Man bör egentligen inte starta om datorn för ofta. Max en gång per dag för att hålla datorn i gott skick länge.

Det är sant med det där som Rob skrev, att datorn drar mest ström då den startar. Om man har en TFT skärm, (plattskärm) så bör man häller inte stänga av/sätta på skärmen för ofta. En TFT skärm tar nämligen ungefär lika myget ström när man startar den som det tar när den är igång i 4 timmar!

Därför är det mest ekonomiskt att ha igång datorn i vänteläge då den inte används.
Jag bor i en betongkåk från 1955 som ligger ensligt med luftledningar till tel.
Har bara på datorn på dagen då jag är rädd för att åskan sk ta datorn vid nedslag. På natten kanske man inget märker förrän det redan smällt i väggutaget.
Dessutom är datorn ny. Köpt för delvis för lånade pengar (av sonen). Så jag är jätterädd om den. När jag inte är hemma låser jag in den i vapenskåpet.... Ja, det är en laptop.

Drar även ut jacket till adsl-modemet när datorn inte används!!

Oktober förra året tog åskan videon,stereon o digitalboxen. Jag var på jobbet när åskan slog. Alltså var datorn inte påslagen :)))))

Bärbar telefon är ingen ide att inhandla, det är det första åskan tar.
Det talas om överspänningskydd.Hur tillförlitliga är dom.Är det någon som provat.Jag har luftleding till telefon,trots min närhet
till Göteborg(500 meter),och Har ADSL,och trådlös telefon.

Obehagligt,är ordet,när åskan går.Är det någon som provat,denna
finess,och har erfarenhet,så hör av er.
leiake de funkar väldigt bra mot strömspikar.
Men tänk på att kontrollera att det är helt om det nån gång harblivit utlöst, finns ju olika som man kan återställa själv men det finns även dem där man måste byta en säkring.
gasurladdningsrör/överspännings skydd installeras på ställen där
blixten slår ned ofta.
fungerar ypperligt.
utan dem så skulle luftledningarna för tele inte fungera.
dessa rör klara flera mindre urladdningar utan att bytas.

däremot så är det svårare med dirrekt treffar.
där är åskledare det närmaste man kan installera.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem