Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Windows XP

Windows XP

Hej!
Mitt modem använder COM 3 porten för att ta sig ut till telefonledningen. Nu har dessvärre alla COM-portarna försvunnit på min dator med Windows XP. Av misstag installerade jag härom dagen någon typ av dialer, och därefter hittar jag inte COM-portarna i hårdvaruhanteraren. Systemåterställaren fungerar inte. Kan heller inte installera någon COM-port manuellt som sedan fungerar. Har ett uppdaterat antivirusprogram + brandvägg, hittar inget! När jag försöker komma ut på nätet via modemet finns ingen kopplingston.
Vad kan detta bero på? Måste jag göra en "System-recovery" körning?
Tack på förhand!
Buster
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

har du avinstallerat den där mysko dailern?
vad kom den ifrån och var installerade den sig?
vad har du i kronologisk ordning åtgärdat hitills?
det behövs lite mer konkreta uppgifter för att hjälpa dig.
eftersom det verkar som om du har handlat i panik.
Kan inte systemåterställning till en tidpunkt då allt fungerade vara ett alternativ i detta fall Göcke ?
jo men eftersom Buster skriver att det inte fungerar så ser jag det som att Buster är inne i någon återvändsgränd eller har gjort något fel. kan man sen inte installer nya com portar så blir jag tvivelaktig på vad som har gjorts. och hur det har gjorts. och det skulle vara kul att veta vilket program som kunde ställa till det så här.
Annons
Jösses jag missade den biten i vad han skrev, sorry Göcke !
Undrar vad som hänt, aldrig hört förut att systemåterställaren spärras, kan det vara nån intelligent virus ?
Vi får se Bosse , jag hoppas att Buster kan komma med lite mer uppgifter, virus skydd har han ju installerat och uppgraderat så det är mysko verkligen.
Har någon annan råkat ut för detta eller liknande på IS. ?
Yepp har vart med om samma händelse..o mitt svar blir att du tar hem spybot å the cleaner..dessa progg e ändå gjorda endast för dessa problem..virusprogg e ju bäst på sin changer
även om dom numera tar trojaner å spyware...testa du har ju inget å förlora..uppdatera innan du scannar av burken...ja sen blir det mer specifikt beroende på va dom hittar lr va som händer i din dator. Tips om ett bra svar på din fråga...http://www.webmasterworld.com/forum10/4761.htm

/Rocker
Rocker ; ditt fel/problem tog det bort Com porten/portarna ?
Hej igen!
Tack för era svar och funderingar. Har tyvärr inte funnit någon lösning på problemet än. Här lite mer information.
Det verkar vara ett activex-element jag startat, det hette starinstall.ocx och kom från www.service-url.de. Har kollat med spybot s&d utan att det gett något. Kan det vara möjligt att ett activex-element kan ställa till med något sådant här? Själv tror jag lite på det, fast jag är ju ingen stjärna vad gäller detta. Kan det vara så att det är en trojan el dyl som "snott" portarna. Det verkar som om com-portarna finns kvar, men de syns som sagt inte i enhetshanteraren. Snart kommer jag att radera allt och köra nyinstallation... trodde jag kunde lite om datorer, men det här klarar jag inte av. Tacksam för eventuella tips, jag håller mig lugn någon dag till.
Tack på förhand!
Mvh / Buster
Hej Buster ; börga inte att radera ännu!
det här som du har råkat ut för mysko och har du data som inte är uppbackat så passa på att göra det först.
Det verkar som det är en trojan , har du kollat att använda en spybortagare som Rocker föreslog

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem