Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Pipande ljud!

Pipande ljud!

Godmorgon Internetstartspolare!
Har äntligen skaffat mig en lite modernare dator. Med datorn följde givetvis Windows XP! VAr ute och surfade och allt gick som det skulle. Fick för mig att jag via Windows Update skulle tanka hem uppdateringar till operativsystemet. Fixade detta och fortsatte att surfa. Nu uppstod ett konstigt fenomen. Ett pipande ljud lät från datorn. En hög ton som ligger och maler. Var bl.a. inne på DN.s hemsida och då läte det. När jag släckte ner sidan försvann ljudet. Fick för mig att det har med den reklam som finns på bl.a. DN i form av, förmodare jag, Flash-tillverkad reklam. Var inne på andra sidor som inte har denna reklam och lät det inget. VAd göra!!
För det första: Kan "ojudet" ha med Flash-reklamen att göra?
För det andra: Kan jag via min nertankning från Update fått in något i datorn?
För det tredje: Hur blir jag av med det irriterande ljud?

Är det någon av alla dessa datorkunniga personer som brukar befinna sig på IS som kan hjälpa mig på traven?

Ha det bra i snöovädret!
Håkan
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Det är säkert reklamen som du kan höra biljud ifrån
under verktyg/internet alternativ/avanserat kan du ta bort bocken för uppspelning av ljud på websidor, det kan hjälpa.
Hej Göcke!
Jag testade med att ta bort ljud på websidor men det hjälpte inte. Ljudet kommer inte från högtalarna utan det låter längre in i datorn. Kan det komma ifrån processorn?

Håkan
Kommer det inte från högtalarna?
kan vara någon fläckt som går igång, förmodligen då fläckten på grafik kortet. att det skulle vara uppgraderingen som gör att det låter tycker jag är konstigt, mer då att fläckten startar när det är mer grafik att jobba med. om det inte är det nya viruset som plingar någon truddilut mellan 6.00-8.00 men det är ju tyst annars vad jag vet.
vilken dator är det du köpt och vilket grafik kort har den.
kan ge en vink om man skall söka på nätet.
Annons
Beroende på belastning i den switchade nätdelen kan självsvängningar uppkomma i delar av densamma men också kring de frekvensberoende kretsarna etc. främst
är det små ferrittrafon,drosslar och liknande som kan ge hörbart ljud ifrån sig beroende på att belastningen ändras då t.ex ljuset i skärmen ändras.
HSV har rätt i detta och har du råkat ut för likt problem så bör du höra om det går att åtgärda av återförsäljaren / leverantören. för har man en gång börgat att höra dessa högfrekventa toner så blir man inte av med dem. det är bara ett psykologiskt byte som stoppar detta.
Om du hör ett pipande ljud eller annan sorts larm i från datorn (inte högtalare) så är det pc-speakern som medelar att ett alvarligt fel har inträffat...
Några exempel:

Processorfläkten har slutat snurra: låter som fan min dator låter ungefär som ett siren.

Någon annnan av fläktarna har stannat och tempen stiger på den grejen.

en fläkt snurrar för långsamt så att larmet går.(inte nödvändigtvis farligt bara att den går för långsamt för sensorerna)

Så jag tycker dus ka kolla över dina inställningar i Bios och se vad det kan vara..
Hej Rob om Håkan har en ny dator skulle MS uppdate ställa om i bios, eller om man går till en sida så kommer det höga ljudet fram. och försvinner när man lämnar den!
sätter en peng på nätdelen och HSV-s ide med pipande kärnor. kanske att nätdelen är lite för klen. Men Håkan kommer kanske med fler data så vi kan spåna vidare.
Annars har du rätt i dina beskrivningar av värmefel och fläcktar, vill inte vara i samma rum om systemtjuten ligger på och larmar. Jag har i alla fall uppfattat att tonen är väldigt hög i frekvens,på gränsen till hörbar. där får Håkan rätta mig.
Hejsan alla pipljudsintresserade!
Det verkar som mitt "lilla" problem engagerar en del. Kul att ni bryr er!
Jag har alltså köpt en ny bärbar dator av märket Dell modell 510m. Har försökt flera gånger att köpa en stationärer men det fungerar bara inte. Vill ha friheten med att kunna sitta var jag vill. Med en bärbar dator följer att "hela verksamheten" är uppe i ansiktet. Alla ljud kommer väldigt nära. Datorn verkar vara bra annars och är mycket tyst. Hör knappast att den är igång. Undantaget är detta högfrekvenat ljud som stör mig. Är känslig för ljud. Det vet jag!
Kan känna igen tankarna som signatur HSV har. Jag höll på och ladda batteriet när jag var inne på DN:s hemsida och ljudet lät. Prövade att dra ut sladden till laddningen och karrakären på ljudet påverkades. Det jag inte kan förstå varför det låter. Själva nätdelen finns ju utanför dator och ligger på golvet.
Har varit inne på en annan hemsida där det är saker som rör sig. Där finns inte det högfrekventa ljudet. En fundering är om den reklam som verkar påverka ljudet måste vara kontratsrik i färgskillnaderna. Många gånger är det vitt kombinerat med en annan färg. Det som också förbryllar är att ljudet inte fanns innan jag uppgraderade Windows XP och laddade in andra program. En variant kan ju vara att rensa datorn och lägga in på nytt och försöka att höra i vilket sammanhang ljudet kommer fram.

Ha det bra! Nu stänger jag butiken för i kväll.

Håkan
Hej Håkan!
Det låter som du har samma problem som jag hade på min "Laptop" nämligen fläckten. Mitt problem var att jag hade andvänt min dator liggandes på mjukt underlag, vilket gjorde att den inte fick tillräckligt med luft till fläckten (det sitter ofta luftintag på datorn sidor eller undertill), vilket resulterade i att fläckten gick på fulla varv hela tiden till slut började den att låta med ett HÖGT frekvent ljud tillslut stod jag inte ut och lämnade in datorn för en översyn. Dom byte ut fläckten och den var som ny.
/Lasse
PS. Datorn blev mycket varm undertill.

Ok du skulle sagt att det var en lap från början...
Då är det troligen som Lasse säger att det är din fläkt som varvar upp för att datorn blir varm när du gå in på en sida med flash så måste prollen jobba mer än annars och bli lite varmare...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem