Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Pipande ljud!

Pipande ljud!

Godmorgon Internetstartspolare!
Har äntligen skaffat mig en lite modernare dator. Med datorn följde givetvis Windows XP! VAr ute och surfade och allt gick som det skulle. Fick för mig att jag via Windows Update skulle tanka hem uppdateringar till operativsystemet. Fixade detta och fortsatte att surfa. Nu uppstod ett konstigt fenomen. Ett pipande ljud lät från datorn. En hög ton som ligger och maler. Var bl.a. inne på DN.s hemsida och då läte det. ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3

Håkan : om det är ett mekaniskt ljud som härör till att komponenter kommer i svängning så borde du kunna avgrensa varifrån ljudet kommer ifrån innan man drar slutsatser. annars är det som HSV är inne på samma som vi har haft som teorier tidigare. och det är tyvär så att dessa problem kan uppstå på alla typer av spänningsomvandling där man tillämpar switch-teknik. så val av dator här kanske inte löser ditt problem. och som jag skrev tidigare, har man börgat att höra sådana ljud så går de inte att stänga av. utan att göra en del psykologiska drag.
när det gäller DN-s sida så kommer detta ljudet med och in via ljudet på cd-kanalen. om man leker lite med ljudmixer och
sätter vol och cd-vol på max så får man maximal insignal.
denna typ av (ljudstörning) finns på andra siter också men nivån är betydligt lägre.
när det gäller cachen så är det två saker , dels de filer som läggs i ie cachen och som du kan töma via ie verktyg ,det andra är minnet som du laddar in när du är på sidan. testa att gå till dn och sedan från första sida gå till en annan dn sida ,försvinner ljudet då ,så är vi inne på samma problem som jag nämnde till dn. då är inte problemet din dator utan sidan som du går till som har problem.
Hejsan!
Göcke: Hur tömmer jag cache-minnet i ie:n. Har varit inne på verktyg men hittar inget.
Hur tömmer jag "det andra"cache-minnet ?

Ha det bra!
Håkan
Håkan ,jag var nog otydlig när jag skrev cache, men jag menade rensa tidigare (sidor som sparas) eftersom dessa kan läsas in igen och gör att man ibland kan ha ett fel kvar.
(temporary internetfiles)
minnes cachen skall det räcka med att du stänger ie och öppnar igen för att den skall bli ny.
annars så är det index.dat filerna som håller informatinonen för ie och de säger systemet oftast ifrån om man vill ta bort.
men lyckas men med det så återskapar ie sina egna dito.

har du testa varifrån fysiskt ljudet kommer.
Annons
Som sagt...vissa "prylar" skrammlar och går illa andra som en dröm....valet av "pryl" ger olika resultat att önska utöver det man ursprungligen önskade/gillade!!??
Lycka Till

Tjena hej.

Det var ett tag sedan diskussionen pågick, men jag gör ett inlägg ändå.

Jag sitter med en Dell laptop, Inspiron 8500 som bitvis har givit ifrån sig ett högfrekvent ljud. Ett pipande helt enkelt.
Först trodde jag att det var bara jag som hörde ljudet, men efter att ha förmått folk att trycka huvudet mot tangentbordet (utan att jag smällde igen locket ;) ) så kunde vi allesammans konstatera att det lät. Eller att det pep.

Efter att ha kikat på Dells Amerikanska sidor så inser jag att det är rätt många Dell Laptop användare som har "pipande datorer". Den som vill kan söka på "sound" eller "Squal".

För min egen del fick jag bort pipandet genom att ställa om "power settings" till Laptop.

Ha en bra dag.

----
taget från Dells Amerikanska forum:

http://forums.us.dell.com/supportforums

-----

My Inspiron 4100 emits a very high-pitched sound when the CPU is idle. It is not the fan (the fan makes a different, acceptable noise). This high pitched sound only comes when the CPU itself is idle. Usually, I run the United Devices Cancer Research Project UD Agent, which usually keeps the CPU always at 100%. WHen this agent is running, the computer is quiet. When I turn off the agent, a constant high pitched noise is emmitted that can be heard from quite a distance. I have tried other programs as well, including doing a long compile or a photoshop transformation. Whenever the CPU itself is busy, the computer is quiet. Whenever the CPU is idle, the noise is emitted.

Is this a defect in the CPU (it is a pentium 3m- 1.2 ghz) or a defect in the computer itself? It surely cannot be normal, as the sound is so piercing that the average consumer would not stand for it.

----

Lösning?

-----

Not the best of fixes, but changing my power setting to Laptop caused the squeal to disappear as well.

----------------
Hej Jenny
Ett typiskt exempel på bra detektivarbete.
vi tackar för tipset. och hoppas att någon mer har nytta av det.
Och vi väntar på Håkan för att få reda på om detta löste problemet. Var är du Håkan? =D
Det står i 1x pengarna att Jenny har löst problemet.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem