Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ålderdomshem

Ålderdomshem

Det talas ju väldigt mycket om,hur dåligt det är för dom gamla.
Min mor är snart 90,och vårdas på särskilt boende.Där är det
tvärt om.Alldeles för bra,men dom gamla är dåliga. Huga mig.

Ni undrar jag om detta,som skrivs i media,är korrekt.Är det några
som har sina anhöriga i vården,som missköts.

Hör av er om ,för jag, och även andra är nog intresserade,eftersom
medelåldern ökar på IS. He, he

En trubadur brukade sjunga på ett hem,där dom var dåliga.
När han hade avslutat,sin repetoar,så hoppades han att patienterna skulle bli bättre,till nästa gång han kom.Vet ni vad dom
svarade.

-Tack detsamma!!!
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag jobbade som fastighetsskötare på ett ålderdomshem under somrarna när jag pluggade på universitetet. Eftersom jag själv inte var i vården kan jag kanske inte yttra mig så mycket om det, men vad som var rätt tydligt var hur stor skillnad det var mellan avdelningarna på ett och samma hem.

På en avdelning till exempel tog personalen med de gamla ut varje dag när vädret tillät och serverade fika i trädgården. På en annan avdelning hände detta ytterst sällan.

Jag beundrar verkligen de personer som fixade och donade för de gamla och verkligen gjorde sitt yttersta för att alla skulle ha det så bra som möjligt.

Jag vet inte riktigt om detta passar in med det leiake frågade om, men jag känner att jag ändå vill skriva det.

Trevlig sommar till er alla föresten önskar ungdomen här på "pensionärsforumet"
Snälla leiake idag finns det inget som heter ålderdomshem,det heter äldreboende(fint ska det låta)När det gäller vård av gamla så beror MYCKET på personalen,även pengar.Jobbar själv med äldre i deras hem fast på kvällen.Idag är folk mycket mer sjuka som vårdas hemma.för 20år sedan var det inte så.Då fanns sjukhem,och dom låg kvar på sjukhus.Nu har våran kommun vaknat och börjat bygga,för dom som inte klarar att vistas hemma.
leiake är så gammal att han har glömt det... Att jag också skrev fel beror antagligen på ungdomligt oförstånd...
Annons
Wilma!

Jag tror till och med.att det heter särskilt boende,än så länge.Det
står så på fakturan,jag får.Där står vilken vårdgrupp,min mor klassas i,men inte ett ord någonstans,vad det innebär.Det finns
5 klasser.Men det har man inte med att göra,utan bara betala
och se glad ut.

Andreas!

Roligt att du har fått insikt i åldringsvården.Du nämner att en del
gamla,fick åka ut i luften ett slag.Nu är det så att,dom flesta gamla
vill inte ut i luften,och allra minst solen.Min mor har varit vårdad i
snart tio år,på minst 5 ställen,så jag kan det.

Är jag inte helt förd bakom ljuset,så är åldringsvården av högsta
kvalitet,och det är stor skam,att vissa journalister klandrar den.
Leiake:
Fast de jag talade om satt och myste under ett parasoll och kunde faktiskt tala om vad de ville. Både de som fick komma ut och de som inte fick ville vara ute, bara det att på en avdelning orkade inte personalen engagera sig vilket jag tycker var tråkigt.

Fick du snulle nu...
Jag skrev dom flesta,inte alla,din orm.

Dom du fick kontakt med,var i något så när kondition.

Men ingen regel,utan undantag.Var med hela ålderdomshemmet
på Liseberg,men det blev för mycket.Aldrig mer.He,he
Såsåså... Inte bli arg på mig nu... Var det när hela gänget skulle upp i Balder som det blev för mycket eller...
Nej,det var i Flume-Ride,och dom vägrade åka utan flytväst.He,he

Over and out.
Mycket beror på personal...jag har gått på många sommarvik. och blivit lite förundrad över varför dom inte prövar lämpligheten hos personalen....det fanns flera som var otrevliga i tonen eller som inte orkade göra nåt......dom tycker jag hamnat på fel ställe!

Men det stämmer att ALLA inte vill ut i solen, men dom kanske skulle vilja komma ut då det e lite mulet och inte fullt så varmt.....men då e det inte nån som frågar för då kanske inte personalen vill. En sak e säkert att jag vill inte bli gammal i den kommunen.

för ordet säger Tintin
tintin !

Jag vill inte bli gammal,i någon kommun.Det verkar jobbigt. Usch!

Snart är jag där,tyvärr,om jag lever.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem