Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hur gör man för att få sovmorgon??

Hur gör man för att få sovmorgon??

Finns det flera som har samma "bekymmer" som jag?

När jag har jobbat hela helgen så tycker jag det e ganska skönt att få sova ut då jag har ledigt.
Men kroppen vaknar som en klocka samma tid varje morgon 6,15 "pip" pigg som en mört!
Försöker jag då somna om igen så e jag trött som en havande gnu när jag vaknar igen.
De dagar jag måste gå upp så dax då e jag trött så jag knappt ser och klockan hinner stå och ringa både en och tre minuter

Är det så här när man kommer upp i åren? Ska man aldrig få en välförtjänt sovmorgon mer i livet?

Tintin
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

nej det är nog tyvärr så.. Jag vaknar oxå med tuppen....innan tuppen:))
Jag njuter iof av att komma upp på morronen men visst önskar man att man någon gång finge sova ut ordentligt.

I natt så var det sådant liv på gården, 5 lastbilar som fyllde på HP-massa. Det pyser och slammrar så hela gårn vaknar.

Tror dom var färdiga vid 2-3 någon gång.

Så sömnen blev sådär, men ändå får man gå upp tidigt.
Hjärnan är programerad så*S*

Min klocka ringer 7 varje morgon Annars har jag sån värk i hela kroppen så hela dagen är förstörd
Väckarklocka, vad är det för något?? Jag brukar vakna mellan klockan 04.00 - 06.00. Jag får tvinga mej till att få en stund till på örat! OBS, jag går och lägger mej vid 23.00, ibland lite senare ibland lite tidigare.
Nu är det så att vissa personer inte behöver så mycket sömn och jag tillhör tydligen dom. Tur att man har datorn att sitta vid, jag kan inte sätta igång att dammsuga så dags, måste tänka på sambon som kanske slutar vid 01.00.

Min far var likadan, han var också uppe före tuppen. Min mor kunde sova hur länge som helst på förmiddagarna. Min syster kan jag inte ringa till före klockan 09.30, för då sover hon. Så det ligger nog i generna.
Annons
Här får du lite tips.. Jag sover bättre sen vi har försökt sänka temperaturen i sovrummet. Lycka till!


Tolv steg till en bättre nattsömn
Sov på rygg
Många sover på magen trots att det inte är bra för rygg och nacke. Undvik!

Sov naken
Kroppen förstår bättre att det är dags att somna när den kyls av en aning. Sov naken och ha fötterna under täcket ett tag.

Sov svalt
Ha max 18 grader i sovrummet.

Sov ljudlöst
Gör sovrummet så tyst som möjligt och se till att det är riktigt mörkt.

Arbeta inte i sängen
Ser du på tv eller jobbar i sängen är risken stor att din hjärna associerar din viloplats med dagsaktiviteter. Sängen ska stå för sömn.

Nonchalera klockan
Tänk i stället att det inte är hela världen om du somnar eller inte. Att bara ligga i sängen är en vila som räcker långt.

Kliv ur sängen
Om du grubblar för mycket för att kunna somna - stig upp och gör något annat.

Ät inte för mycket
Undvik att äta just före läggdags eftersom magen då tvingas arbeta med maten fast den först tror att den ska vila.

Skippa kvällskaffet
Drick inte kaffe, te och cola mindre än sex timmar innan du ska sova.

Undvik alkohol
Alkohol försämrar din sömnkvalitet.

Träna inte för sent
Begränsa dina kvällsaktiviteter.
Motion är bra - men då helst tidigt på kvällen.

Varva ner
Tillåt dig att vara lite slö en god stund innan du ska gå och lägga dig.
Jag går oftast och lägger mej runt 11-12 på kvällen i hopp om att få sova en timme längre men inte hjälper det men i bland rasar jag i säng redan vid 21.30....det värsta e ju att när eftermiddagen kommer så e jag så trött att jag ibland tar en "lur" då

Livet e en strid

Tintin
Tack helgarp.............jag har en fläkt står i sovrummet för annars hade jag inte kunnat sova en blund. Innan jag investerade i den så var det 28 grader där och då e det omöjligt att få en blund.

JAg använder sängen till att sova i eller läsa en god bok.

Jag har det mörkt och tyst (förutom när gubben e hemma zzzzZZZZ men då sover jag i källaren)

Tränar inte

Dricker måttligt med alkohol och kaffe....men aldrig kaffe på kvällen.

Stressar upp mej av klockan, allra helst då jag vet att jag ska upp och jobba

Sover på mage eller sidan, ligger jag på rygg så zzzzZZZzzzzZZZzzZZ
och då vaknar jag av det

Slappar på kvällen framför tv:n, vid datorn eller ett korsord

Jajaja...det e väl inget jätteproblem, men trist då man vill ha lite x-tra sömn ibland
Tintin
Hjärnan är märklig, ska man upp en viss tid är man jättetrött, får man sova vaknar man tänk om den kunde bestämma sig o göra som jag vill någon gång.
Som helgarp skriver är bra om man har svårt att somna på kvällen men jag har oftast inga problem att somna. Men o andra sidan är jag sjukskriven så jag har ingen väckarklocka som ringer utan sover tills jag vaknar.
Som wilma säger kroppen får ont om man sover för mycket, 7-8 tim är lagom för mig.
Ni som har svårt,att somna,eller vaknar tidigt,skall prata med sin
doktor om detta,och be att få insomningstabletter.Inte sömntabletter.Då är ni torsken.Vanebildande.

Dessa insomningstabletter använder jag,för jag har en tendens
att vakna tidigt,vissa dagar.KL 03:00-04:00.Det är åt hesike för
tidigt.Då tar jag en tablett,och verkningsgraden är 2-3 timmar,
så man vaknar,vid 7. Pigg och nyter.Inte dåsig,utan som vanligt.

Biverkningar har jag inte märkt.Om ni använder dom på kvällen
för att somna,så får ni snabba på,för dom verkar på 5 minuter.

Sov gott!

helgarp !

Dina instruktioner är inte realistiska.Vem kan leva upp till dom.
Jag tycker det verkar som förord,till en handbok,i konsten hur
man begår självmord,på ett säkert sätt.
leiake, i vår ålder behöver man inte så många timmars sömn!! Du som tydligen är singel du kan väl baka, städa eller göra något annat nyttigt på morronen. I stället för att äta insomningstabletter så kan du börja dela ut morrontidningen så drygar du ut pensionen. På så sätt slipper du att köpa fornat bröd!!


Förresten helgarp, du föreslog att man ska ha det tyst i sovrummet!! Då får jag väl slänga ut gubben, han för ett himla oväsen på nätterna.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem