Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hur gör man för att få sovmorgon??

Hur gör man för att få sovmorgon??

Finns det flera som har samma "bekymmer" som jag?

När jag har jobbat hela helgen så tycker jag det e ganska skönt att få sova ut då jag har ledigt.
Men kroppen vaknar som en klocka samma tid varje morgon 6,15 "pip" pigg som en mört!
Försöker jag då somna om igen så e jag trött som en havande gnu när jag vaknar igen.
De dagar...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Till leiake; Tanken är ju inta att man använder sig av alla tips samtidigt.. Några grundläggande saker som att försöka ha det så tyst som möjligt och lite svalare är ju inte direkt förenligt med själmordstankar.

Du föreslog att man ska använda insomningstabletter vilket jag är tveksam till. Allt fler studier visar att dagens insomningstabletter (ex. zopiklon) inte har den effekt som man från början trott utan du skulle i princip kunna använda sockerpiller istället. Av egen erfarenhet vet jag vilken effekt några väl valda ord från en läkare och en burk med sockerpiller (zopiklon) kan ha, 95% läkarens ord-effekt och 5 % pillret. Tyvärr så medföljer då ofta flera biverkningar i de 5 %:en.

Med några enkla förändringar av sin livstil så tror jag att stora flertalet skulle kuna sova mycket bättre. Tyvärr är dagens människor (inkl. jag själv) ofta ute efter snabba lösningar vilket i längden snarare får en negativ konsekvens än den positiva som var tänkt ifrån början.

Joanna; Testa öronproppar. Jag snarkar en del själv och min sambo har använt öronproppar med ett gott resultat.
En sak är säker.Ni somnar till slut.Kroppen säger sitt,och då är det
godnatt.(Nu menar jag inte att dö)
Jag har oxå använt öronproppar, men det var ju förenat med livsfara
En natt drömde jag att jag var sugen på gelehallon och vaknar med en gul propp i mun, inte gott kan jag säga!

En annan natt vaknade jag av att min gubbe fäktade vilt omkring sej, då höll jag på att stoppa en propp i mun på honom

Den tredje incidenten var när jag höll på att stoppa in en propp i näsan på min stackars man

JAg e ju inte precis lugn om nätterna så jag törs inte använda dom mera

Tintin
Annons
tintin jag förstår att du inte vågar använda öronproppar!!!
Stackarn!
Har också problem med sömnen. Till och börja med snurrar jag som en propeller när jag väl somnat. När kvällen kommer är jag trött och lägger mej efter TV:s nyhetssändning kl 9 som tack för det vaknar jag klockan 3 på morgonen och kan inte somna om förrän radions program 1 startat kl 5.30. Lör-och söndagar får jag vänta tills hon blir 5.55. Något annat program känner jag inte till som har någon som pratar det finns bara sånna som spelar "hoppa och skit". I går kväll blev jag ju tvungen och sitta uppe och titta på fotboll, kom därför ovanligt sent i säng men sov istället till kl 7.30 vilken känsla.
Jag trodde jag var ensam om att vakna tidigt - 05.30 vareviga morgon - såväl vardagar som helger.

När jag har barnbarnen hos mig, det yngsta fem år, kan jag sova en timme längre. Om det beror på "snusandet" från den lilla kompisen det vet jag däremot inte.

Det finns ju också plus med att vakna tidigt! Läsa tidningen först innan maken stiger upp, lyssna på ljuden från bygden som vaknar, läsa tidningen igen dricka lite mer kaffe/te, sitta ute på terassen och se grannarna släpa sig iväg till jobben.

Det har sina fördelar med att vara tidigt uppe och "pancho".


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem